Op enkele hardnekkige haters na zal niemand meer twijfelen aan de degelijke kwaliteiten van de Tesla Model 3. Prijsmatig is de Amerikaan al een pak toegankelijker dan zijn grotere familiegenoten en een rijbereik van 400 à 500 km is voldoende adequaat om te kunnen overleven als daily driver. Maar want als je de gevestigde pk-waarden als de C63 AMG, Giulia Quadrifoglio en M3 gaat beginnen uitdagen? Op papier een oneerlijke situatie voor Tesla maar Elon en Co hebben duidelijk niets aan het toeval overgelaten…
In deze vergelijking speelt de ecologische of futuristische basisgedachte van de Model 3 uiteraard geen enkele rol meer, nu mogen de twee elektromotoren (vandaar de Dual Motor aanduiding achterop) hun volle vermogen (462 pk) in strijd gooien tegen de snelle Duitsers en knappe Italiaan met respectievelijk 430 pk, 510 pk en 510 pk.
Laden ...
Gerelateerde artikels
Zelf spreken ze bij Rolls Royce liever over de Series II maar voor ’t gemak mogen we ook gewoon over de Cullinan SUV facelift spreken.
A new expression of modern exploration. Zo omschrijft Rolls Royce – bijna mythisch – de komst van de Cullinan SUV facelift die ze zelf consequent als Series II omschrijven. Na het enorme SUV succes bij andere (luxe)automerken kwam de luxueuze Britten in 2018 ook met zo’n praktische mastodont. Vervolgens gingen ze als zoete broodjes over de toonbank ondanks het “stevig” prijskaartje.
Met een deugddoende facelift kan de Rolls Royce Cullinan er weer eventjes tegenaan. Op visueel vlak is de nieuwe grille met aangepaste LED dagrijverlichting letterlijk en figuurlijk de blikvanger van dienst. Desgewenst is de Pantheon grille nu ook verlicht! Wie goed kijkt zal tevens aangepaste luchtinlaten/bescherming/bumpers bemerken terwijl er nieuwe 23” lichtmetalen velgen beschikbaar zijn. Binnenin zijn er diverse verbeteringen aanwezig en maakt ook het SPIRIT systeem (“advanced digital interface”) uit de Spectre zijn opwachting.
De imposante 6.75-liter V12 voorin produceert wederom 571 pk / 850 Nm. Da’s goed om 100 km/u aan te tikken in 5,2 seconden! Wie graag wat meer scherpte en karakter wenst kan direct terecht bij de Cullinan Black Badge topversie met 600 pk. En neen, je hoeft hier niet persé voor een zwarte koetswerkkleur te kiezen. Aan personalisatiemogelijkheden sowieso geen gebrek, iets dat ze bij Rolls Royce Motor Cars Brussels in Overijse gerust willen expliceren. Weet wel dat een leuke Cullinan configuratie gemakkelijk een dikke 400.000 euro kost! Of de Series II véél meer gaat kosten is niet geweten.
“Men” zegt dat Rolls Royce Cullinan eigenaars (m/v/x) vooral zelf rijden (lees: dus zonder chauffeur). En is de gemiddelde leeftijd van een Rolls Royce klant met meer dan 10 jaar gezakt sinds de komst van deze praktische gezinswagen.
De 550 pk sterke BMW M4 CS is lichter, krachtiger, opzichtiger én wil graag nog meer rijplezier bieden.
De vernieuwde BMW M4 Coupé (G82) is sowieso een speelse showstopper. Maar méér is (bijna) altijd beter, zeker voor diegene die nog wat harder, scherper en directer voor de dag willen komen. Daarvoor heeft BMW nu de M4 CS in de aanbieding! Voorzien van visuele bling bling (gele LED koplampen, rode omlijstingen, koolstofvezel dak/motorkap, lichtmetalen velgen, …) én doelgerichte upgrades (plakkerig rubber, aangepaste dempers/stuurbekrachtiging, krachtige remmen, …). Binnenin zien we sportzetels en de nodige sportieve accenten/materialen.
De CS nieuweling positioneert zich mooi tussen de M4 Competition M xDrive en de superexclusieve M4 CSL. Eerder was er ook al een M3 Berline in de sportieve CS trim, spoedig volgt er normaliter ook een M3 Touring CS evenknie!
Ook deze M4 CS uitvoering rekent op de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Dankzij een verhoogde turbodruk hier goed voor 550 pk / 650 Nm. De 8-traps Steptronic sportautomaat en xDrive vierwielaandrijving zijn steeds van de partij. Desgewenst kan je manueel flipperen of al het vermogen naar de achterwielen sturen! In optimale omstandigheden sprint de BMW M4 CS in 3,4 seconden naar 100 km/u en in 11,1 seconde naar 200 km/u. En dankzij het M Driver’s Package ligt de topsnelheid op 302 km/u.
Exclusief voor de nieuwe M4 motorisatie voorziet de Duitse autoconstructeur de Riviera Blue en Frozen Isle of Man Green koetswerkkleuren. Al kan je ook voor M Brooklyn Grey en Sapphire Black gaan.
Voor de handgeschakelde M4 Coupé instapper vragen ze bij BMW net iets meer dan 98.000 euro in basisvorm, de M4 Competition M xDrive Coupé is er vanaf 109.150 euro. Het Belgisch prijskaartje van de M4 CS zal pas later gecommuniceerd worden. De eerste exemplaren worden vanaf juli 2024 geproduceerd in Dingolfing (Duitsland).
Na de topversie voor de coupé volgt er nu een 449 pk sterke Mercedes-AMG CLE53 Cabriolet waarbij wapperende haren en sportiviteit hand in hand gaan!
De lifestyle koetswerkvorm (oa cabrio en coupé) heeft het zeer moeilijk gezien de enorme SUV populariteit. Mercedes blijft er toch ietwat in geloven maar combineert de C-Klasse en E-Klasse modellen tot CLE. Dit zowel als CLE Coupé en CLE Cabriolet, desgewenst met een hoopgevende 53 AMG badge achterop.
Gloednieuw is de Mercedes-AMG CLE53 Cabriolet. Deze krijgt in tegenstelling tot de C63 topversie geen plug-in hybride noch viercilinder mee, de CLE53 AMG modellen rekenen op een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Wel voorzien van enige 48V mild hybride ondersteuning (23 pk / 205 Nm).
De dakloze AMG CLE53 is eveneens 449 pk / 560 Nm sterk … of zelfs 600 Nm in overboost voor 10 seconden. Met de Race Start launch control bereik je in 4,2 seconden de 100 km/u mijlpaal, de topsnelheid is gelimiteerd op 250 km/u. Maar met de optionele AMG Driver’s package wordt het toch 270 km/u! Slimme 4MATIC+ vierwielaandrijving en de 9-traps automaat met dubbele koppeling zijn steevast van de partij. Krachtige remschijven zorgen voor de nodige stopkracht.
De combinatie van een lifestyle cabriolet en sportieve aandrijflijn dan dan nog ietwat tegenstrijdig zijn. Das Haus voorziet toch de nodige hard- en software om op beide vlakken te excelleren. Denk aan Airscraf nekverwarming, enige kofferruimte (295 à 385 liter), prima geluidsisolatie, achterwielsturing, adaptieve dempers en een sportonderstel.
Vermoedelijk zal de CLE53 AMG Cabriolet pas na de zomer beschikbaar zijn bij de lokale Mercedes-Benz verdeler. Daar vragen ze 71.390 euro voor een reguliere CLE Cabriolet (CLE200) en 88.935 euro voor een CLE53 AMG Coupé. Mits het respecteren van enige commerciële logica zou de Belgische vanafprijs van de CLE53 AMG Cabriolet rond de 95.655 euro schommelen.