Rijtest: Peugeot 2008 e-2008 EV 136 pk 50 kWh crossover (2023)De karaktervolle Peugeot 2008 crossover is er ook als zuiver elektrische e-2008 met vlotte prestaties en een rustgevend (doch betrokken) rijgedrag.

Vergeet de eerste generatie Peugeot 2008 uit 2013 en vooral diens slappe vormgeving. De tweede generatie 2008 (codenaam P14) komt met zijn karaktervolle looks behoorlijk expressief voor de dag. Tegelijk werd het binnenin zowel ruimer als moderner. Naast de klassieke PureTech benzinemotoren en BlueHDi diesels is ook een zuiver elektrische e-2008 beschikbaar!

Rijtest: Peugeot 2008 e-2008 EV 136 pk 50 kWh crossover (2023)

Fiere leeuw!

In tegenstelling tot andere EV’s blijft Peugeot (gelukkig) weg van een (té) futuristische designsaus voor haar elektrische modellen. Enkel wie écht goed kijkt zal de gesloten grille, blauwe e logo’s en het ontbreken van uitlaatmonden bemerken. In de uitgesproken LED dagrijverlichting en LED lichtblokken achteraan zou je – met enige verbeelding – een leeuwenklauw kunnen zien.

Met het GT uitrustingsniveau profiteer je van chroom accenten, contrastend zwart dak en intelligente Full LED koplampen. Standaard krijg je 17” lichtmetalen velgen, via de optielijst kan je voor 18” exemplaren gaan. Naast sobere tinten (zwart, grijs of wit) zijn er ook meer spraakmakende lakkleuren beschikbaar zoals Vertigo Blue, Elixir Red of Fusion Orange. Die laatste zat op onze testwagen. En ja, het voegt behoorlijk wat kleur toe aan het (grijze) Vlaamse straatbeeld.

Rijtest: Peugeot 2008 e-2008 EV 136 pk 50 kWh crossover (2023)

Aangenaam interieur

Ook binnenin de e-2008 oogt alles zeer herkenbaar voor Peugeot liefhebbers. Blikvangers zijn nog steeds het compacte stuurwiel, de “uniek vormgeving” van de versnellingspook, de smalle (3D-achtige) i-Cockpit tellerpartij (10”) en een hoger gepositioneerd infotainmentsysteem (7” of 10”). Naast hedendaagse functionaliteit (DAB radio, navigatie, geconnecteerde diensten …) kan je ook gebruik maken van je slimme telefoon (Apple CarPlay / Android Auto). Voor de meest essentiële functies zijn er zowaar fysieke bedieningsknoppen aanwezig! Wel moet je even de tijd nemen om je weg door het (kleurrijke) systeem/menustructuur te vinden…

Met glimmende pianolak, contrasterende (geelgroene) stiknaden, koolstofvezelstructuur, kwalitatieve materialen en LED sfeerverlichting maakt Peugeot het best gezellig. Het glazen panoramadak zorgt op zijn beurt voor een ruimtelijk(er) gevoel. En de hogere koetswerkvorm resulteert nog steeds in een gemakkelijke(re) instap en prima zichtbaarheid rondom.

De EV variant was vanaf het begin voorzien en dat is snel te zien aan het praktisch gebruiksgemak. Net zoals de reguliere 2008 biedt de e-2008 koffer namelijk plaats voor 405 liter. Na het neerklappen van de achterbank (60:40) wordt het laadvolume opgetrokken tot 1.467 liter!

Rijtest: Peugeot 2008 e-2008 EV 136 pk 50 kWh crossover (2023)

Peugeot e-2008

De zuiver elektrische Peugeot e-2008 heeft een 136 pk / 260 Nm sterke elektromotor op de vooras. Voor de 0-100 km/u sprint moet je 9,9 seconden rekenen, met dank aan het ogenblikkelijke reactievermogen van de elektromotor voelt het in de praktijk wel vlotter aan. De topsnelheid ligt op 150 km/u.

Begin 2022 heeft Peugeot een technische update (oa nieuwe versnellingsbakratio’s, andere banden, een nieuwe warmtepomp, …) geïntroduceerd waardoor hun EV’s efficiënter met de beschikbare energie omgaan. Dat heeft logischerwijs invloed op het rijbereik! De e-2008 crossover zou zo tot 341 km ver geraken wat overeenkomt met een verbruik van 15,9 kWh per 100 km. Afhankelijk van je rijgedrag kan je die waarden zeker benaderen in de praktijk, met een rustige rijstijl moet 300 km actieradius zeker haalbaar zijn. Zeker in de B stand waarbij er merkbaar méér remenergie wordt gerecupereerd. Ideaal om geen batterijcapaciteit te verliezen tijdens stedelijke kilometers.

Rijtest: Peugeot 2008 e-2008 EV 136 pk 50 kWh crossover (2023)

Laden maar!

De lithium-ion batterij is 50 kWh (45 kWh netto) groot en kan overweg met zowel een klassieke laadpaal als krachtige snelladers. In het eerste geval aan maximaal 11 kW driefasig (AC) en dus minder dan 5 uur. Opladen aan een klassiek 230V stopcontact lukt ook maar daarvoor moet je 22 uur geduld hebben.

Snelladen lukt ook en dit aan maximaal 100 kW (DC). In een half uur verkrijg je zo een volle batterij (80% SOC).

Rijtest: Peugeot 2008 e-2008 EV 136 pk 50 kWh crossover (2023)

Rijgedrag Peugeot e-2008

Met bijna 400 kg extra op de weegschaal kan de e-2008 niet pronken met het kwieke rijgedrag van de eerder geteste 2008 PureTech 130 pk. Wel nog steeds met de nodige betrokkenheid, ondermeer dankzij het directe stuurgevoel, vlotte krachtontplooiing en laag zwaartepunt. Speelvogels kunnen zowaar opteren voor de Sport rijmodus met aangescherpte besturing en alertere remmen … maar écht flitsend wordt het nooit. Wel opmerkelijk rustgevend dankzij de fluisterstille werking en de prima demping. Jammer dat de keyless start zoveel (vooral langdurig) aandacht vraagt, zowel bij start als uitschakelen!

Met wat extra budget voorhanden profiteer je van verwarmde zetels (inclusief massagefunctie voor de bestuurder), 360° camera/parkeerhulp, dodehoekverklikkers en adaptieve cruise control (inclusief filemodus en rijstrookassistentie).

Rijtest: Peugeot 2008 e-2008 EV 136 pk 50 kWh crossover (2023)

Prijzen en concurrentie

Momenteel vraagt Peugeot 26.849 euro voor de 2008 crossover, voor de e-2008 begint het pas bij 40.883 euro (Active Pack). Tevens zijn er de Allure (Pack) en GT uitrustingsniveau’s. In geval van de e-2008 GT testwagen ging het prijskaartje richting 47.500 euro.

Stevige prijzen voor een verhoogde B-segmenter … maar marktconform binnen het huidige EV aanbod. Naast het technisch gerelateerde crossover aanbod binnen de Stellantis familie (Opel Mokka Electric, Citroen ë-C4 en DS3 E-Tense) is er ook nog de Peugeot e-208 die 5.000 euro goedkoper is én 60 km verder geraakt. Aan externe concurrentie is er bovendien geen gebrek, we denken dan aan de MG ZS EV, Jeep Avenger, BYD Atto 3, Hyundai Kona Electric en Kia Niro EV.

Rijtest: Peugeot 2008 e-2008 EV 136 pk 50 kWh crossover (2023)

Conclusie

De Peugeot e-2008 crossover moet het voornamelijk hebben van zijn karaktervolle vormgeving, werkbaar rijbereik, deftige laadcapaciteiten en aangenaam weggedrag. De technisch gerelateerde e-208 doet dat (minstens) even goed maar is “slechts” een compacte e-stadswagen. En niet zo’n praktische, stoere en avontuurlijk ogende SUV!

Overzicht:
+ Karaktervolle verschijning
+ Hogere koetswerkvorm (= gemakkelijke instap + overzicht rondom)
+ Comfort
+ Rustgevend (stil)
+ Werkbaar rijbereik (300+ km)
+ Gezonde prestaties
+ Betrokken rijgedrag
+ Riante basisuitrusting

– Vanafprijs
– Riante (interne) concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie peugeot.be!