Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)Naast een funky vormgeving en ruim interieur komt de vierde generatie Citroën C4 ook met een zuiver elektrische ë-C4 variant.

Met de compacte C3 is Citroën heer en meester in het stedelijke B-segment. Met de nieuwe C4 ambieert de Franse autobouwer nu eenzelfde succes in het C-segment. Daarvoor mochten de designers zich volmondig uitleven met een behoorlijk karaktervol (lees: funky) geheel met prominente koplampen/dagrijverlichting en een aflopende daklijn.


Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Dé nieuwigheid van deze vierde generatie C4 is de introductie van een zuiver elektrische variant. De marketingdienst doopte die ë-C4 en zorgde voor de nodige ë logo’s rondom. Zo schittert de Fransman hier in de exclusieve Iceland Blue tint met Anodized Blue accenten rondom net zoals 18” lichtmetalen velgen.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

De hogere koetswerkbouw (15,6 cm bodemvrijheid) zorgt voor een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom. Al wordt het zicht naar achteren wel wat gehinderd door een (versteviging)balk in de kofferklep. Achterin noteren we bovengemiddeld veel beenruimte, enkel grotere inzittenden zullen misschien enige hinder ondervinden van de aflopende daklijn.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

In de koffer past er 380 liter bagage wat bovendien identiek is aan de reguliere C4 varianten dankzij het doordachte EMP platform! Al ontbreekt er vooraan extra opbergruimte, daar heeft Citroën de elektromotor geplaatst. Met de achterbank plat (60:40) loopt het laadvolume op tot 1.250 liter.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Comfortabele zetels en een ingenieuze iPad houder!

In tegenstelling tot de eigenzinnige vormgeving aan de buitenzijde is het interieur eerder klassiek (sober?) te noemen met een doorgedreven gebruik van kunststof, blauwe accenten en glimmende pianolak. De Advanced Comfort zetels met een speciale schuimlaag (15 mm) zorgen voor een voortreffelijk zitcomfort, desgewenst met verwarming en zelfs massagefunctie.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Blikvanger van dienst is anderzijds toch de handige Smart Pad Support tablethouder, rechtstreeks geïntegreerd in het dashboard. Die tablet daarna veilig opbergen kan in de brede schuiflade. Simplement intelligent!

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Achter het stuurwiel prijkt er een digitale tellerpartij (5,5”) met diverse weergavemogelijkheden. Erboven zit een handig head-up display die essentiële rij-informatie projecteert in het gezichtsveld van de bestuurder. Het Citroën Connect Nav 3D infotainmentsysteem (10”) is moderner dan het visueel laat uitschijnen met onder meer spraakbesturing, realtime TomTom verkeersinfo, DAB en Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Citroën biedt diverse vermogensvarianten aan van de reguliere C4. De zuiver elektrische ë-C4 is steevast 136 pk / 260 Nm sterk en komt met de automatische 8-versnellingsbak (EAT8). Zo sprint je in 9,7 seconden naar 100 km/u (in Sport modus), de topsnelheid ligt op 150 km/u.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Tot 350 km rijbereik

Met een volle 50 kWh batterij (45 kWh netto) zou de Citroën ë-C4 officieel 350 km (WLTP) kunnen afleggen, in de praktijk is het van een hoop factoren afhankelijk (rijstijl, temperatuur, weersomstandigheden …). Zelfs met de nodige snelwegkilometers haalden we anderzijds een verbruik van 16,4 kWh waardoor 300 km haalbaar moet zijn! Zelf goed (blijven) rekenen is een must gezien de wispelturigheid van het geafficheerde rijbereik. Voor optimale recuperatie van remenergie is het doorgedreven gebruik van de Brake (ipv Drive) rijmodus aangeraden. Zelfs al kan dat initieel wat vreemd aanvoelen…

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Laden lukt standaard aan 7,4 kW (éénfasig) of 11 kW (driefasig) met een Wallbox of publieke laadpaal. Snelladen lukt eveneens, dit aan maximaal 100 kW (DC). Zo is de batterij vol (80%) in een half uurtje!

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Rijgedrag ë-C4

Naast de uitgesproken looks en ruim/praktisch interieur kan de Citroën ë-C4 ook pronken met een aangenaam rijgedrag. Enerzijds door de slimme veer- en schokdempers (Progressive Hydraulic Cushions genaamd) die voor een hoogstaande demping zorgen, zelfs met het extra gewicht van de accupack. Anderzijds met de soepele prestaties en fluisterstille aandrijflijn.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Op papier mogen de prestatiecijfers misschien magertjes uitvallen, onderweg heb je niets te klagen met vlotte (re)acties! Het stuurgevoel is wel behoorlijk licht wat de sportieve ambities fnuikt.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Naast de klassieke rijhulpsystemen (noodremhulp, Hill Start Assist, vermoeidheidsherkenning, achteruitrijcamera, dodehoekverklikkers, grootlichtfunctie) is deze C4 ook voorzien van onder meer Park Assist (automatische parkeerhulp), 360° camera en Highway Driver Assist. Die laatste combineert – op een prettige wijze – adaptieve cruise control, rijstrookassistentie én verkeersbordenherkenning!

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Prijzen en concurrentie

De nieuwe Citroën C4 start bij 19.846 euro (1.2 PureTech 100 pk Live) maar voor de ë-C4 moet je minstens 31.941 euro (Feel) op tafel leggen. Even doorsparen voor het Shine uitrustingsniveau lijkt een aanrader gezien de rijkelijke(re) basisuitrusting. Naast enige ruimte voor personalisatie zijn de aanvullende opties beperkt.

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Dezelfde EV aandrijflijn vinden we eveneens terug in de Peugeot e-2008, Opel Mokka-e en DS3 Crossback crossovers. Buiten de grote Stellantis familie is er ook een MG ZS EV, Mazda MX-30, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro.

Conclusie

Zoals het een échte Citroën betaamt is de nieuwe C4 voorzien van een eigenzinnige/uitgesproken vormgeving, de nodige praktische bruikbaarheid en een comfortabel rijgedrag. Naast de klassieke C4 met benzine of dieselmotor is er nu ook een zuiver elektrische ë-C4. Die komt met een fluisterstille/vlotte aandrijflijn, geruststellend rijbereik (300+ km), adequate laadtijden en enkele leuke gadgets. De stevige vanafprijs wordt ietwat goedgemaakt met een aangedikte basisuitrusting. Toch komt de grootste concurrentie uit eigen hoek met dezelfde aandrijflijn in soortgelijke crossover varianten.

Overzicht:
+ Originele (blitse) vormgeving
+ Gemakkelijke(re) instap
+ Binnenruimte
+ Comfort (!)
+ Doordachte en stille EV aandrijflijn met vlotte prestaties
+ Geruststellend rijbereik (300+ km)
+ Snelle laadtijden
+ Moderne rijhulp, veiligheid en connectiviteit
+ Rijkelijke basisuitrusting

– Beperkend zicht naar achteren
– Gedateerde vormgeving infotainmentsysteem
– Geen frunk
– Sterke (interne) concurrentie

Rijtest: Citroen e-C4 Electric 50 kWh 136 pk EV crossover (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie citroen.be!