Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)De nieuwe Mercedes C-Klasse is er opnieuw als milieuvriendelijke, zuinige en vooral fiscaal aantrekkelijke C300e plug-in hybride. Dit met een indrukwekkend elektrisch rijbereik van 100+ km!

Mercedes heeft een nieuwe C-Klasse (generatie nummer 8, codenaam W206) en dat zal de concurrentie geweten hebben! Ook deze welgestelde Duitser wil zich maar al te graag positioneren als dé #1 keuze binnen het segment van de middelgrote (premium) luxeberline. Onder meer met toegenomen buitenafmetingen (lees: extra ruimte binnenin). Het gehanteerde design blijft (zeer) herkenbaar in vergelijking met het uitgaande model. Dat de buurman/vrouw niet direct ziet dat je effectief een nieuwe C hebt moet je er maar bijnemen. Voordeel is dan weer dat hij best sterk lijkt op de hoger gepositioneerde E-Klasse en S-Klasse.


Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

De C-Klasse generatiewisseling is pas écht goed zichtbaar binnenin. De kwalitatieve afwerking en hoogstaande materiaalkeuze zijn (uiteraard) opnieuw van de partij maar op vlak van technologie, connectiviteit, rijhulp en gadgets is er weinig dat de nieuwe Mercedes C-Klasse niet meekreeg. Blikvanger is het innovatieve MBUX infotainmentsysteem (11,9”) dat 99% van de aanwezige functionaliteit in een overzichtelijk, logisch en doordacht geheel samen giet!

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Viercilinderfeestje

Het motorengamma van de nieuwe C-Klasse omvat enkel en alleen viercilinders met minstens mild hybride ondersteuning. Naast de 1.5-liter instappers van dienst (C180 en C200) zijn alle motorisaties tweeliter groot (C200d, C220d, C300d, C300). De negentraps automaat is eveneens standaard. Als alternatief voor de achterwielaandrijving zijn er een handvol 4MATIC combinaties beschikbaar. De nieuwe C63 AMG zal ook een (potente) plug-in hybride viercilinder benzine meekrijgen. De 408 pk sterke Mercedes-AMG C43 leent dan weer de Turbo Electrified technologie van het succesvolle Mercedes AMG Petronas Formula One team.

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Mercedes C300e plug-in hybride is 313 pk sterk

Met de C-Klasse mikt Mercedes voornamelijk op de zakelijke rijder (m/v/x) en diens fiscale stimulans, toch wanneer de CO2 uitstoot beperkt blijft. Dat lukt – super toevallig – perfect met de nieuwe C-Klasse C300e plug-in hybride! Opnieuw te verkrijgen in de C300e Berline en praktische(re) C300e Break koetswerkvorm. In tegenstelling tot vroeger komen de C PHEV modellen nu wél met een vlakke koffervloer. In de C300e Berline krijg je 360 liter wat net geen 100 liter minder is dan bij een klassieke C-Klasse Berline. De C300e Break benadrukt zijn functionele inborst met een laadvolume van 360 à 1.375 liter (ipv 490 à 1.510 liter).

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

De C300e aandrijflijn omvat een 2.0-liter benzinemotor (204 pk) en krachtige elektromotor (129 pk) die feilloos samenwerken. Ook hier in combinatie met de 9G-TRONIC automaat. Uiteindelijk vloeit er 313 pk / 550 Nm richting de achterwielen!

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

De C300e PHEV komt met prima prestatiecijfers (0-100 in 6,1 seconden en 245 km/u topsnelheid) voor de dag … maar het aantrekkelijke zit hem voornamelijk in zijn zuinigheid. De fiscus/boekhouder kijkt verlekkerd naar de CO2 uitstoot van slechts 13 g/km en een theoretisch normverbruik van 0,7 liter per 100 km!

Riante accupack = stevig elektrisch rijbereik

Deze mierendorst heeft de Mercedes C300e plug-in hybride voornamelijk te danken aan zijn riante accupack van maar liefst 25,4 kWh (23,8 kWh netto)! De peperdure/gepensioneerde Polestar 1 buiten beschouwing gelaten is dit de PHEV met de grootste batterijpack … en dus ook een riant EV rijbereik. Zelf spreekt Das Haus omtrent 99 à 111 km, in de praktijk kan je mits een correcte ingesteldheid zelfs nog beter doen!

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Het gebruik van de ingebouwde navigatie (desgewenst met augmented reality ondersteuning) helpt sterk om zo zuinig/efficiënt mogelijk voor de dag te komen. Dan kan het systeem namelijk een optimale energiestroom bepalen (benzine, elektriciteit of beiden). Toch in de Hybrid rijmodus!

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Daarnaast kan je ook handmatig voor Electric (EV), Sport (focus op prestaties) of Battery Hold (batterijcapaciteit sparen voor later) kiezen. Tevens wordt er waar mogelijk energie gerecupereerd, die intensiteit (geen, weinig, veel of automatisch) kan je regelen met de schakelflippers.

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

C300e plug-in hybride kan optioneel snelladen

Steevast laden is ook voor de C300e rijder dé boodschap. Dit kan aan maximaal 11 kW (AC) met een publieke laadpaal of Wallbox. Snelladen (55 kW DC) is zowaar mogelijk  wat relatief uniek voor een PHEV. Wel moet je ervoor bijbetalen! Aan zo’n krachtige snellader heb je een volle batterij in een half uurtje!

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Je uiteindelijke verbruik is sterk afhankelijk van allerhande factoren (dagelijks traject, rijstijl, laadfrequentie …). Enkel in zeer specifieke gevallen zal je onder de 1 liter per 100 km duiken maar een resultaat van pakweg 3 liter is nog steeds noemenswaardig. Wie vertikt te laden zal dat gemakkelijk verdubbelen. De C300e PHEV benzinetank is wel kleiner (50 ipv 66 liter), iets dat je vooral zal merken bij haastige snelwegkilometers!

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Heerlijk comfortabel!

PHEV aandrijflijn of niet, de Mercedes C-Klasse focust steevast op comfort. De ingenieurs zijn er zelfs in geslaagd om de luchtvering achteraan (standaard!) te behouden. Iets dat snel merkbaar is voor alle inzittenden. Enkel bij (te) grote oneffenheden wordt het stevige leeggewicht (2.080 kg) duidelijk. Kiezen voor te grote velgen helpt uiteraard ook niet. De C-Klasse PHEV moet het bovendien zonder vierwielsturing doen. Gezien de C300e frequent zuiver elektrisch kan rijden, blijft het binnenin wel heerlijk (rustgevend) stil.

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Prijzen en (interne) concurrentie Mercedes C300e plug-in hybride

Mercedes sprak alreeds openlijk omtrent een nieuwe C300de plug-in hybride (inderdaad met een dieselmotor, perfect voor de veelrijders) maar daarvan is er momenteel geen spoor. De Mercedes C300e is er in de Luxury Line (vanaf 60.258 euro) en AMG Line (vanaf 63.525 euro) uitrustingsniveau’s, die laatste herken je snel aan zijn prachtige grille! De Obsidian Black testwagen deed daar nog enkele duizenden euro’s bovenop, onder meer voor het Premium Plus Pack (+5.409 euro), Urban Guard Plus voertuigbeveiliging (+835 euro), middenconsole in metaalstructuur (+182 euro) … en een extra USB poort (+266 euro)!

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Op wat halve concurrenten (Volkswagen Arteon eHybrid / Passat GTE, DS9 E-Tense en Volvo S60 Recharge T8) na moet de Mercedes C300e voornamelijk de vernieuwde BMW 3 Reeks PHEV naast zich dulden. Die is er zowel als 320e (204 pk, vanaf 52.250 euro) en 330e (292 pk, vanaf 54.750 euro). Van een Audi A4 plug-in hybride is er (vreemd genoeg) nooit sprake geweest…

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Binnen de riante Mercedes catalogus vinden we ook een CLA250e plug-in hybride terwijl de E-Klasse PHEV’s (E300e en E300de) stilletjes verdwenen zijn. Wel is de nieuwe GLC SUV die technisch gezien een innige band heeft met de C-Klasse, iets dat je goed ziet aan het motorengamma. De kans is dus bestaande dat er in navolging van de GLC400e PHEV – op termijn – ook een C400e plug-in hybride (381 pk) volgt!

Conclusie

Met zijn herkenbare (doch scherpere) looks, kwalitatieve afwerking, hightech interieur en hoogstaand comfortgehalte heeft de nieuwe Mercedes C-Klasse (W206) zijn intrede zeker niet gemist. De Mercedes C300e plug-in hybride legt de lat nog een pak hoger met zijn indrukwekkende efficiëntie. Dit dankzij het enorme elektrisch rijbereik (dankjewel riante batterijpack!) en de verfijnde aandrijflijn. Die zorgt voor gezonde prestaties en een rustgevend karakter terwijl de beperkte CO2 uitstoot het stevige prijskaartje ietwat kan goedpraten. Toch in het geval van de succesvolle fleetrijder! De nieuwe C300e PHEV heeft nu eindelijk een vlakke koffer, wel is deze nog steeds iets kleiner dan bij zijn C-Klasse collega’s.

Overzicht:
+ Knappe looks, zowel vanbinnen als vanbuiten
+ Hightech (zacht uitgedrukt)
+ Vlotte prestaties
+ Zéér zuinig (mits voldoende laden)
+ Riant zuiver elektrisch rijbereik (100+ km)
+ Verfijnd en rustgevend rijgedrag
+ Afwerking / materiaalkeuze
+ Comfort
+ Vlakke koffervloer

– Prijs/optiebeleid
– Geen vierwielsturing mogelijk
– Kleinere kofferruimte

Rijtest: Mercedes C300e plug-in hybride 313 pk W206 PHEV AMG Line (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mercedes.be!