Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)Naast praktisch, functioneel en vooral beeldschoon is de Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride ook behoorlijk fiscaal interessant!

Voor wie een reguliere Passat te saai grijs oogt heeft Volkswagen sinds 2017 de Arteon in de aanbieding. Een blitse vierdeurs coupé met een knap lijnenspel, hoogwaardige afwerking en royale basisuitrusting. In 2020 werd de Arteon opgefrist met nieuwe technologie, rijhulp/veiligheid en een doorlopende LED lichtstrook. Interessanter was de toevoeging van zowel de Arteon Shooting Brake als extra motorisaties. Gaande van een 320 pk sterke R topper … tot een zuinige, milieuvriendelijk en vooral fiscaal interessante Arteon eHybrid PHEV variant!


Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Ook als PHEV blijft de Arteon Shooting Brake een beeldschone verschijning, de extra laadklep linksvoor heeft dan ook geen enkele invloed op het knappe lijnenspel. Dat kunnen we niet zeggen van de kofferruimte die hier slechts 455 à 1.497 liter bedraagt. Met een klassieke verbrandingsmotor (TSI of TDI) in het vooronder van de Arteon Shooting Brake is er plaats voor 565 à 1.632 liter bagage.

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Ruim, praktisch en kwalitatief

De opgefriste Arteon is nog steeds het uithangbord van Volkswagen inzake afwerking en materiaalkeuze. Die staat op punt en zorgt voor een aangename sfeer binnenin, zeker met het uitmuntende zetels die over verwarming, koeling en zelfs een massagefunctie beschikken.

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Op de achterbank heb je ook niet echt te klagen dankzij de riante been/hoofdruimte. Specialist Harman Kardon zorgt voor een hoogwaardig audiosysteem met 10 luidsprekers (700W).

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Zowel het digitale instrumentarium (10,25”) als het infotainmentsysteem (8” of 9,2”) komen veelzijdig, vlot en functioneel voor de dag. Dit dankzij de vele weergavemogelijkheden, snelle werking en talrijk geconnecteerde diensten. Minder enthousiast worden we van die streelstrookjes (intelligente touchpads) met haptische feedback op het stuurwiel en voor de klimaatregeling.

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid

De zuinige eHybrid plug-in hybride aandrijflijn herkennen we vanuit de Passat GTE. Ook hier draait het dus om het intelligente samenspel tussen een 1.4 TSI benzinemotor (150 pk), elektromotor (115 pk) en 6-traps DSG automaat. Goed voor 218 pk / 400 Nm waarmee je desgewenst na 7,8 seconden aan 100 km/u zit. De topsnelheid ligt op 222 km/u.

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Een 13 kWh batterijpack (10,4 kWh netto) staat garant voor een zuiver elektrisch rijbereik van ongeveer 60 km (WLTP). Een knappe waarde die we in de praktijk zowaar konden benaderen. Frequent laden is daarvoor wel zeer belangrijk, reken hiervoor 3u30 (laadpaal, 3,6 kW) of 5u (stopcontact, 2,3 kW).

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

In ruil krijg je niet enkel een rustgevend (stil!) rijgedrag maar ook zuinige verbruikscijfers. Onze boordcomputer afficheerde zowaar 2,2 liter benzine per 100 km! En met een CO2 uitstoot van slechts 26 g/km oogt zo’n Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride behoorlijk fiscaal aantrekkelijk. Toch als we de boekhouder/fleetmanager mogen geloven…

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Om zo goed mogelijk met de beschikbare batterijcapaciteit om te gaan is het gebruik van de ingebouwde navigatie aan te raden, zelfs al doet Waze (via Apple CarPlay / Android Auto) dat hoe dan ook beter. Zo kan het systeem op intelligente wijze een optimale energiestroom bepalen. Wie het toch beter weet kan handmatig voor de E-Mode (EV) kiezen of batterijcapaciteit sparen voor later. Wie vertikt te laden zal het benzineverbruik stevig zien oplopen. Wel is er dankzij de grote benzinetank (50 liter) sowieso een rijbereik van 500+ km voorhanden.

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Rijgedrag

De combinatie van zo’n brok vermogen en het sportief ogende R-Line uitrustingsniveau doen hopen op de nodige sportiviteit. Het rijgedrag als dusdanig omschrijven lijkt een brug te ver, zeker in vergelijking met de daartoe voorbestemde Arteon R. Wel kan je met de Arteon Shooting Brake eHybrid terugvallen op meer dan gezonde prestaties.

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

De extra kilo’s van de elektromotor/accu zijn vooral merkbaar op slechte ondergrond, anders slagen de adaptieve dempers er goed in om het overgewicht te maskeren. De Comfort rijmodus is de uitgelezen keuze om het beste uit deze Arteon Shooting Brake te halen. Voor wie het stoplichtsprintje wil winnen is er de GTE (sport)modus. De kunstmatige motorsoundtrack moet je er dan wel bijnemen…

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Op vlak van ondersteuning kan je bij de vernieuwde Volkswagen Arteon terugvallen op allerhande rijhulp en veiligheid. Gaande van de Travel Assist (adaptieve cruise control + rijstrookondersteuning + verkeersbordenherkenning) tot parkeerhulp, 360° camera, noodremhulp en een handig head-up display. Al omvat de Arteon eHybrid basisuitrusting niet alle leuke gadgets!

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Prijzen en uitrusting Arteon Shooting Brake eHybrid

Met een vanafprijs van 46.410 euro (1.5 TSI) kost de praktischere Arteon Shooting Brake ongeveer 1.000 euro méér ten opzichte van de reguliere vierdeurscoupé koetswerkvorm. Praten omtrent een Arteon Shooting Brake eHybrid kan bij Volkswagen pas vanaf 57.900 euro. Dit in de Elegance uitvoering, voor het blitse(re) R-Line uitrustingsniveau wordt dat 58.760 euro. De Manganese Grey testwagen (VW14) was uiteindelijk nog voorzien van 7.000 euro aan extra’s.

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Zoals gezegd, dezelfde plug-in hybride techniek zit ook in de Volkswagen Passat Variant GTE (vanaf 56.940 euro) én Skoda Superb Combi iV (vanaf 52.945 euro). Met een dergelijk budget gaat je voorkeur misschien toch vooral uit naar een PHEV met premium badge? Zoals een BMW 320e Touring (vanaf 53.900 euro), Mercedes C300e Break (vanaf 60.016 euro) of Volvo V60 T6 (vanaf 66.430 euro)?

Conclusie

De Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride heeft een hoop troeven. Denk aan het knappe design, praktische koetswerkvorm, comfortabele rijgedrag, degelijke afwerking en handige rijhulp/veiligheid/connectiviteit. Met frequente laadsessies is deze Duitser zowel heerlijk vlot als behoorlijk zuinig. Aan het gehanteerde prijsbeleid is er wel nog weinig volks te bespeuren, zeker bij een leuke configuratie. Dezelfde PHEV techniek vinden we wel goedkoper terug bij andere VAG producten. Maar die zien er natuurlijk niet zo bling bling uit!

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Riante binnenruimte + koffervolume
+ Afwerkingskwaliteit
+ Comfort
+ Doordachte plug-in hybride aandrijflijn met gezonde prestaties
+ Werkbaar elektrisch rijbereik (50+ km)
+ Zeer zuinig met véél opladen
+ Fiscaal aantrekkelijk (26 g/km CO2)
+ Modere technologie, gadgets, rijhulp, connectiviteit en veiligheid

– Prijs/optiebeleid
– GTE sportmodus / soundtrack
– Stevige (interne/premium) concurrentie

Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid plug-in hybride 218 pk PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!