Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)Met een (nog) prominentere grille en extra technologie/uitrusting wil Audi haar luxueuze A8 vlaggenschip opnieuw in de kijker plaatsen. We doen de test met de verlengde A8 L 50 TDI uitvoering!

De laatste jaren werd de Audi gammafolder aangedikt met allerlei RS, e-tron en SUV topmodellen. Stiekem wordt er wel nog steeds naar de A8 luxelimousine gekeken als vaandeldrager van het geringde merk uit Ingolstadt. In 2017 werd de vierde generatie A8 (codenaam D5) voorgesteld en recentelijk werd die opgefrist.


Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Dit is de vernieuwde Audi A8

De Duitse premiumconstructeurs houden maar al te graag vast aan hun gekend lijnenspel waardoor grondige vernieuwingen vaak uitblijven. Toch kreeg de vernieuwde A8 een gloednieuwe grille mee die nog meer présence genereert dan voordien.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Eveneens nieuw zijn de digitale Matrix LED koplampen (van de e-tron S) die zowel bijzonder geanimeerd, intelligent als adaptief zijn. Dit naast bijzonder krachtig/helder en capabel om allerhande projecties te doen! Achteraan prijken er OLED lichtblokken die kunnen reageren (lees: oplichten) wanneer er iemand te dicht nadert.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Voor het eerst komt de A8 ook in een sportief ogende S-Line uitvoering. Met packs, velgen (18” à 21”), accenten en eindeloos veel koetswerkkleuren maak je anderzijds een eigen droomconfiguratie in 1-2-3.

Nog steeds draait het hier om Comfort. Ja, met een hoofdletter!

De Audi A8 is nog steeds 5,19 meter lang … of zelfs 5,32 meter als je voor de verlengde A8 L gaat. Die kan met nog méér beenruimte achterin pronken. Languit chillen, slapen, werken en/of champagne drinken is daar geen enkel probleem. Onder meer dankzij de massagezetels, binnenzonwering, uitklapbare tafels én twee Full HD displays (10,1”) met diverse streamingfuncties (oa ingebouwde Netflix).

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Ook voor het interieur zijn er talloze personalisatiemogelijkheden beschikbaar, bijvoorbeeld met Dinamica microvezel (nieuw) of Valcona leer. Desgewenst in combinatie met het Bang & Olufsen Advanced Sound System, bestaande uit 23 luidsprekers en goed voor 1.920 Watt!

Klassiek interieurdesign

Het bestaande dashboarddesign werd ongewijzigd overgenomen. Achter het stuurwiel prijkt er dus een digitaal instrumentenpaneel (10,1”) en centraal vinden we twee MMI displays (8,6”) terug. Die werken logisch, snel, doordacht en bieden naast haptische feedback ook hedendaagse functionaliteit. Vuile vingerafdrukken zijn wel goed/snel zichtbaar. Het optionele head-up display projecteert handige (rij)informatie direct in het zichtveld van de bestuurder.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

De hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze binnenin benadrukt nogmaals het bijzonder luxueuze en geraffineerde karakter van de A8. Dit in een heerlijk strak en technologisch jasje zonder té imposant over te komen.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

En voor de volledigheid, in de koffer van een Audi A8 kan er 505 liter bagage. Of 390 liter in het geval van de TFSI e plug-in hybride uitvoering!

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

TDI, TFSI of TFSI e PHEV maar geen EV

Neen, momenteel is er geen sprake van een zuiver elektrische Audi A8. Daarvoor wachten we op productiemodellen van het Sphere Concept trio. Wel kan je opteren voor een 3.0 V6 TDI (286 pk), 3.0 V6 TFSI (340 pk) en 4.0 V8 TFSI (460 pk). Het topmodel is nog steeds de indrukwekkende S8 met maar liefst 571 pk en een 0-100 chrono van 3,8 seconden.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Iets zuiniger (en fiscaal aantrekkelijker) is de A8 TFSI e plug-in hybride waarbij een drieliter benzine, elektromotor en batterijpack goed samenwerken. De accupack is nu 17,9 kWh bruto (ipv 14,1 kWh) groot waardoor het zuiver elektrisch rijbereik op 60 km (WLTP) komt te liggen. De vernieuwde A8 PHEV is nu ook iets sterker (462 pk ipv 449 pk) waarmee je in 4,9 seconden het milieu redt aan 100 km/u zit!

Audi A8 L 50 TDI Tiptronic quattro

Anno 2022 nog ergens opduiken met een TDI badge achterop staat bijna garant aan sociale zelfmoord. Zeker als bedrijfsleider of hoogwaardigheidsbekleder. Toch bewees de 286 pk / 600 Nm sterke 3.0-liter V6 turbodiesel (184 g/km CO2) zijn bestaansrecht met een soepele loopcurve, vlotte schakelacties en de nodige zuinigheid.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Zo zit je na 5,9 seconden aan 100 km/u en volstaat de 250 km/u topsnelheid ruimschoots. Na een hoop rustgevende snelwegkilometers tussen Gent, Brussel en Kruibeke kwamen we na een weekje uit op een aantrekkelijk praktijkverbruik van ongeveer 7,5 liter. Met een volle dieseltank (82 liter) verkrijg je zo een rijbereik van méér dan 1.100 km! Enkel onder stevige belasting doorbreken de rauwe dieselklanken het uitmuntend geïsoleerde interieur (o.a. dubbele beglazing).

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Rijgedrag

Geen idee wie daarop zit te wachten maar de vernieuwde A8 kan je zowaar met een sportdifferentieel krijgen. Daarmee kan je nog beter, sneller en preciezer door de bocht(en) gaan. Ietwat ambitieus voor een 2.100+ kg zware luxeslee?! Interessanter lijkt de vierwielsturing die de zowel de stabiliteit (hogere snelheden) als wendbaarheid (lagere snelheden) verhoogt. Daardoor voelt de A8 zowaar minder groots aan dan hij in werkelijkheid is.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

De adaptieve luchtvering is standaard en kan “voorspellen” (en daar ook op inspelen) welk wiel er meer of minder aandacht moet krijgen. En bijvoorbeeld in stevigere bochten het koetswerk wat kantelen om de zijdelingse versnelling tegen te gaan. En om het in- en uitstappen te vergemakkelijken wordt de A8 50 mm omhoog/omlaag gebracht! Hadden we al gezegd dat het comfortgevoel bij de A8 overheerst? Zelfs met knappe 20” lichtmetalen velgen!

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

40 rijhulpsystemen

Als we de Duitse autobouwer mogen geloven zijn er “ongeveer 40 rijhulpsystemen” beschikbaar in de vernieuwde A8. De meeste daarvan vinden we in de handig gegroepeerde Park, City en Tour packs. Dé feature van die eerste is de Park Assist Plus waarbij deze riante luxelimiouse zichzelf kan parkeren, desgewenst zelfs vanop afstand zonder bestuurder! De adaptieve cruise control vinden we onder de Tour pack. Wel moet je hiervoor nog steeds beroep doen op een oldschool hendel achter het stuurwiel met minuscule knopjes. Écht 2022 voelt dat toch niet aan.

Het City assistentiepack omvat dan weer kruispuntassistentie, dwarsverkeerassistentie, zijwaartse assistentie, uitrijwaarschuwing en het Audi Pre Sense 360° veiligheidssysteem. Al is die wel bijzonder gevoelig afgesteld met snedige (re)acties tot gevolg. Bij een zijdelingse aanrijding zal de auto bovendien verhoogd worden om zo de impact(kracht) naar het stevigere/stijvere koetswerk te geleiden.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Prijzen en concurrentie Audi A8

De vernieuwde Audi A8 kost je in België minimaal 95.120 euro. Voor de verlengde A8 L (met 13 cm extra beenruimte) vragen ze 3.000 euro meer. Voor een A8 TFSI e PHEV of S8 start het pas bij respectievelijk 112.160 euro en 144.190 euro. Al kan je zonder al te veel moeite een leuke A3 aan opties toevoegen. De Terra Grey AUDI-02 testwagen (instapversie!) was uiteindelijk zelfs 151.540 euro waard waarvan 33% aan opties/personalisatie.

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Zelfs met dergelijke vanafprijzen moet je nogmaals stevig de geldbeugel optrekken om een leuke configuratie te maken. Iets dat we ook wel zien bij de gedoodverfde concurrentie. Naast een BMW 7 Reeks draait het in dit segment toch voornamelijk om de Mercedes S-Klasse (vanaf 107.448 euro). Beiden werden bovendien recentelijk volledig vernieuwd en overklassen de vernieuwde Audi A8 dan ook met hun technologische inborst (lees: schermpracht-en-praal). Bovendien zijn ze ook al beschikbaar in zuiver elektrische vorm.

Conclusie

Afgezien van de karaktervolle grille, nieuwe lichtblokken, extra personalisatie en intelligente ophanging blijven grondige nieuwigheden achterwege bij de vernieuwde Audi A8. Maar écht erg is dat niet want bij deze majestueuze luxelimousine draait het toch grotendeels om het torenhoge comfortgehalte en de kwalitatieve afwerking. En blingbling gadgets. De 50 TDI motorisatie toonde zich dan weer van zijn meest soepele, alerte en zuinige kant.

Het stevige prijskaartje, achterhaalde cruise control bediening of sporadisch aanwezige dieselklanken zijn enige minpuntjes. Toch zal de gefortuneerde A8 eigenaar (m/v/x) het achterin voornamelijk moeilijk hebben met de beperkte duurtijd (10 minuten) van de massagefunctie. Op een ritje van Brussel-Knokke (1u20) is dat dus maar liefst 8 keer (her)activeren! En dan hebben we het nog niet gehad over de befaamde concurrentie die net volledig vernieuwd werd. Die overklassen zal moeilijk worden voor deze Audi A8…

Overzicht:
+ Indrukwekkende verschijning
+ Comfort
+ Comfort
+ Comfort
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Logische/doordachte/eenvoudige bediening infotainment
+ Aangename 50 TDI motorisatie (soepel, vlot én opmerkelijk zuinig)
+ Rustgevend rijgedrag (stil!)
+ Wendbaarheid
+ Moderne uitrusting

? Weinig échte nieuwigheden

– Prijs/optiebeleid
– Achterhaalde bediening cruise control
– Dieselsoundtrack onder belasting
– Stevige concurrentie

Rijtest: Audi A8 L 50 TDI 3.0 V6 facelift 286 pk Tiptronic LWB D5 (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!