Rijtest: Hyundai Genesis Coupe 2.0T

Rijtest Hyundai Genesis Coupé 2.0T 2013
Het segment van de betaalbare sportwagens is opeens terug springlevend! Kan de Hyundai Genesis 2.0T de concurrentie nog steeds de baas?

De Hyundai Genesis is al een tijdje op de markt en enkel in België leverbaar als coupé met achterwielaandrijving. Met zijn riant vermogen en sportieve voorkomen is hij eerder zeldzaam maar toch vrij populair bij de huis-tuin-en-keuken tuner. Enkele tweaks en je haalt nog een hoop extra vermogen uit het turbogeblazen blok. Eind 2011 kwam er een beperkte facelift waarmee zijn uiterlijk voornamelijk wat scherper werd getrokken en kregen de beide krachtbronnen een hoop extra pk’s toebedeeld. Iedereen wie een krachtige en sportieve wagen zocht voor een beperkt budget kwam vroeger sowieso bij de Hyundai Genesis Coupe uit, maar sinds de komst van de BRZ en GT86 is de keuze minder eenvoudig.

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Aan de buitenzijde straalt de Genesis Coupé sportiviteit uit alsof het een lieve lust is, al zal het voor sommigen misschien wel iets té brutaal worden. De grille vooraan leunt aan bij de rest van het Zuid-Koreaanse gamma, al is de Aziatische invloed ook te verklaren doordat de Genesis Coupe voor de hele wereld gebouwd wordt in het thuisland. De 19″ velgen, de luchtopeningen op de motorkap en de subtiele spoiler achteraan maken het sportieve verhaal compleet, al zal een minder schreeuwerig kleur als ons Super Red hem misschien wel meer deugd doen. Qua koetswerkkleur heb je de keuze uit 9 verschillende tinten, voor ieder wat wils. Hoe dan ook, het is voor iedereen duidelijk vanaf de eerste seconde dat het bij deze Hyundai niet gaat om bagagecapaciteit of een beperkt verbruik, rijplezier staat hier centraal!

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013 Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Als we instappen gaan we verder op dat sportieve elan. De zetels zitten bijzonder laag, met als kleine nadeel dat instappen toch wel wat moeite vraagt. De deuren gaan dan gelukkig weer bijzonder wijd open. De achterbank is zoals vaak eerder weggelegd voor heel kleine kindjes of wat prullaria, al kan een volwassene er toch voor een korte rit vertoeven. De zetels vooraan zitten vrij ruim en comfortabel, elektrisch kunnen we ze in alle mogelijke richtingen verstellen – én verwarmen – om zo de ideale zitpositie te vinden. Het grote stuur is omtrokken met leder en ligt goed in de hand, de functieknoppen helpen bij het bedienen van de audio of de cruise control.

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

 

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013 Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Het interieur is naar goede gewoonte bij Hyundai vrij beschaafd, al krijgen we in de Genesis Coupé in de centrale middenconsole 3 extra meters met het vermogen, de turbodruk en de olietemperatuur. Het geborsteld aluminium geeft een degelijke indruk en het tweeledige instrumentenpaneel is ten alle tijden goed afleesbaar, enkel jammer dat het uitmuntende multimediasysteem dat we kennen uit andere Hyundai’s hier niet beschikbaar is. Het geluidssysteem werd ontwikkeld door Infinty en biedt dankzij de 8 luidsprekers wel een goede geluidskwaliteit. De bagageruimte is verder goed voor 333 liter: op het eerste zicht niet bijzonder veel, maar het GT86/BRZ duo heeft er slechts 240.

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Motorisch scoor je met de Hyundai Genesis Coupe ook heel wat punten. Zo krijgt de 2.0-liter grote viercilinder met drukvoeding maar liefst 275 pk en 370 Nm toebedeeld, terwijl de vorige generatie slechts 210 pk meekreeg. Hierdoor is de nieuwe Genesis Coupe in staat om 7,4 seconden al aan 100 km/u te geraken, al lijkt dat in real life nog een stukje sneller. De topsnelheid ligt op 236 km/u en dankzij geventileerde schijfremmen voor- en achteraan kan je ook vrij snel terug stilstaan. Hyundai spreekt officieel van een gemiddeld verbruik van 9,4 liter benzine en daarmee komen ze vrij dicht in de buurt van de werkelijkheid, al kan je dat getal gemakkelijk verdubbelen met een specifieke rijstijl.

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013 Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Ben je geen fan van de handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten, dan kan je gelukkig nog kiezen voor een achttraps automaat die Hyundai zélf ontwikkelde. Reken dan wel op een kleine meerprijs en een hoger verbruik, terwijl de topsnelheid enkele kilometers lager zal uitvallen. Ben je geen fan van de turbo of de viercilinder? Dan kan je gelukkig ook nog kiezen voor de Genesis Coupe 3.8 V6 met 347 pk en 400 Nm koppel!

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Rijden met een Genesis Coupe gaat gelukkig zeer eenvoudig. Dankzij de keyless go ben met een simpele druk op de knop vertrokken. Eens de motor wat warm is gelopen zijn tussensprints piece of cake, het lijkt wel of het koppel eindeloos aanwezig is. Vanaf het wegdek begint te kronkelen valt de Genesis Coupé wel wat door de mand, de sturing mist wat scherpte om echt op de limiet te gaan rijden. De befaamde concurrentie scoort op dat vlak wél punten, terwijl ze dan wel veel minder comfortabel langere afstanden kunnen malen. Daarmee zijn we dan ook aan het veelzijdige karakter van de Genesis gekomen zonder ergens écht in uit te blinken. Met een brandstoftank van 65 liter haal je bovendien een vrij grote actieradius, al moet je voor stedelijke avonturen wel rekening houden met een draaicirkel van 11,5 meter!

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013 Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

De Hyundai Genesis Coupe 2.0T Sport start bij een kleine €31.000 en prijst zichzelf hierdoor vrij aantrekkelijk in het segment. Omdat het hier gaat om een vrij beperkt niche is Hyundai ook nogal vrijgevig geweest met de basisuitrusting. Zo krijg je naast instant rijplezier ook nog standaard al elektrisch bediende én verwarmde buitenspiegels, getinte ruiten, parkeersensoren achteraan, een lederen stuurwiel en versnellingspook, AUX/USB aansluiting, Bluetooth, automatische airco, cruise control, … en nog veel meer. Het GT uitrustingsniveau doet daar nog een schepje bovenop en kost je €35.350 voor de handgeschakelde versie, terwijl de automatische versnellingsbak nog eens €2.000 kost. Je krijgt dan onder andere keyless go, Xenon koplampen met automatische regeling, chromen accenten aan de buitenzijde, lederen ketelbekleding, zetelverwarming, … Als extra opties kan je nog kiezen voor een leuke koetswerkkleur (€550) of een elektrisch open dak (€850) en binnenin kan je nog opteren voor het bruin lederen interieur (€300). De topversie van de Genesis Coupe met de V6 kost je minstens €38.850 met een handbak.

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Als we zoeken naar een betaalbare achterwielaangedreven coupe met handbak zijn er niet zoveel mogelijkheden te vinden. Met de komst van de GT86/BRZ is dat gelukkig wel wat verbeterd, Hyundai besefte dat ook en voorzag de Genesis Coupe daarom van een riante vermogenstoename. De Japanse tweelingbroers hebben een veel scherper weggedrag, maar met €32.000 en 200 pk doen ze toch wat onder voor de Koreaan. Anderzijds kunnen we ook nog opteren voor een Nissan 370Z met 328 pk en een prijskaartje van €43.200. Iets verder gezocht zijn een Audi A5 of een Porsche Cayman, maar die concurrentie kan de Genesis nog net niet de baas. Prijsmatig biedt niemand echter beter dan Hyundai en bovendien maken ze het de concurrentie nog een stuk moeilijker met het 5Y Triple Care programma. Hierdoor geniet je de volgende 5 jaar van een zorgeloos onderhoud op je sportieve coupe en krijg je een gratis dagje circuitstage om je wagen 100% te ontdekken op een veilige manier.

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013 Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Conclusie

Om toch nog volmondig terug te komen op de vraag die we ons stelden in het begin: neen, de Hyundai Genesis 2.0T kan net niet tippen aan de vernieuwde concurrentie als de Subaru BRZ en de Toyota GT86. Deze 2 speelvogels zijn ontwikkeld als rasechte en betaalbare sportwagens, terwijl de Genesis veelzijdiger is en dat heeft z’n gevolgen voor het rijgedrag. Of je kiest voor kilometers te malen op de autosnelweg of de hooligan wilt uithangen op de kronkelige bergwegen, de Genesis slaagt er beide in! Het opzichtige uiterlijk zorgt er wel voor dat je nooit meer anoniem door het leven zal kunnen gaan, al besef je dat uiteraard al voor het tekenen van de bestelbon. Desalniettemin tovert de betaalbare Genesis Coupé bij elke rit steeds opnieuw een glimlach op je gezicht, en dat is een mooie prestatie in deze tijden!

Overzicht:

+ Puur rijplezier
+ pk/euro
+ veelzijdig karakter

+/- opzichtig uiterlijk

– scherpte ontbreekt

Rijtest Hyundai Genesis Coupe 2.0T 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

 

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Hyundai Genesis Coupé 2.0T"

  1. mrnix 19-07-2013 om 16:18

    Geef mij maar de Toyota of Subaru ^^ Daarbij Zonder die 70 pk extra zijn ze maar 0.2 sec trager ^^

Reageer

Reactie aan het plaatsen...