Design Preview Fiat 500L 2012
Met de Fiat 500L is de eerste echte modeluitbreiding voor de Cinquecento een feit, hoewel het model pas deze zomer bij de dealers zal staan, kregen we al een preview in Fiat’s Centro Stile in Turijn.

Het is een publiek geheim dat Fiat vooral dankzij de Fiat 500 zwarte cijfers haalt, het model is dankzij zijn populariteit goed voor een positieve return. Maar Fiat moet vooruit denken, en hoopt met de 500L een vervolg te breien aan het succesverhaal dat Cinquecento heet. Design was natuurlijk een belangrijke factor voor het succes van de 500, en dat weten ze bij Fiat maar al te goed. Gelukkig hebben ze met Roberto Giolito iemand in huis die de kneepjes van het vak meer dan goed kent. De man was ondermeer verantwoordelijk voor de beruchte Fiat Multipla, maar ook de nieuwe 500 was van zijn hand. Hij weet ondertussen dus wel wat een wagen nodig heeft om succesvol te zijn, flikt hij het met de 500L opnieuw?

Design Preview Fiat 500L 2012

Design Preview Fiat 500L 2012Design Preview Fiat 500L 2012

Het is in de knap gerenoveerde industriële gebouwen van Mirafiori dat Fiat’s Centro Stile ondertussen zijn onderdak heeft gevonden. We worden er ontvangen door Roberto Giolito, die meteen de 500L schetst in de rijke geschiedenis van het merk. De ontwerpers konden namelijk inspiratie putten uit een verscheidenheid aan modellen, waaronder de 600 Multipla, de Nuova 500 en de 500 Giardiniera. Maar ook recentere modellen waren een bron van inspiratie, zoals de Fiat Uno, Multipla en Panda. Toen de designers aan de slag gingen was vooral ruimte en functionaliteit een hoofdthema, het zal dan ook weinigen verwonderen dat de 500L van binnen naar buiten werd ontworpen. De 500L moet namelijk een antwoord zijn voor wie de 500 door familiale omstandigheden is ontgroeid, en dan is ruimte een absolute noodzaak.

Design Preview Fiat 500L 2012

Design Preview Fiat 500L 2012Design Preview Fiat 500L 2012

Design Preview Fiat 500L 2012Design Preview Fiat 500L 2012

Voor het interieur hield het merk het concept van een Loft in gedachten, met grote glaspartijen wordt de ruimtelijkheid benadrukt, terwijl de subtiele stijlen voor een panoramisch zicht moeten zorgen. Het patio-gevoel zou ons volgens Fiat bijna moeten bevliegen, al leek die architecturale vergelijking ons een kleine stap te ver. Toch is Fiat erin geslaagd om de 500L een speels interieur te geven, met een knap dashboard, frisse wijzerplaten, een leuk ontworpen stuur en goed zittende stoelen. Ook de grote hoeveelheid hoofd- en beenruimte valt op, terwijl de functionaliteit wordt benadrukt door de achterbank die 10 centimeter over een rail kan worden verschoven en zo al dan niet in het voordeel van de kofferruimte van 400 liter kan spreken. De materiaalkeuze was daarnaast ook een hot topic voor de 500L, de kwaliteit ging er flink op vooruit en alle gebruikte stoffen zouden erg makkelijk te reinigen zijn. Een 500L uniek aankleden is daarnaast geen enkel probleem, zowel dashboard als meubilair kunnen respectievelijk in verschillende kleuren of met verschillende prints worden besteld. De gekende uitvoeringsniveau’s Pop, Easy en Lounge graderen het geheel dan weer tussen basis en chique.

Design Preview Fiat 500L 2012

Design Preview Fiat 500L 2012Design Preview Fiat 500L 2012

Dat de 500L van binnen naar buiten werd ontworpen, doet vermoeden dat aan het exterieur minder aandacht werd besteed. Maar de snel gemaakte conclusie dat de 500L een obese 500 is, zou de ontwerpers te weinig eer aan doen. De vriendelijke snoet van zijn kleine broer kreeg de 500L wel, maar dat ligt volledig in lijn met de amicale doelstelling van het merk. Het eerder aangehaalde Loft-gevoel met panoramisch zicht valt wel op, door de stijlen zwart te laten lijkt het dak van de 500L te zweven. Verder vallen vooral de praktische details op, grote deuren garanderen een makkelijke instap, zwarte stootbumpers helpen bij “Zuiders” inparkeren, terwijl de wijd openzwaaiende kofferklep het inladen vereenvoudigd. Maar het gaat natuurlijk niet enkel om praktikaliteiten, wie wil zal de 500L in unieke kleuren kunnen uitvoeren, gaande van vintage tot modern. Daarnaast garandeert een grote velg dat de bolle wielkasten mooi worden gevuld, een must voor wie met de 500L zelfverzekerd voor de dag wil komen.

Design Preview Fiat 500L 2012Design Preview Fiat 500L 2012

Of de Fiat 500L een succes zal worden, de toekomst zal het moeten uitwijzen. We zijn echter wel overtuigd over het werk dat Giolito en de zijnen hebben gedaan om van de 500L een speelse maar uiterst praktische B-segmenter te maken. De ruimtelijkheid van het interieur, de gekozen materialen en de algemene vormgeving zijn daarbij een duidelijk pluspunt. De verdere expansie van de 500-reeks zal daarnaast niet lang op zich laten wachten, vanaf 2013 mogen we een zevenzitter (500XL?) verwachten, terwijl in 2014 een 500 SUV (500X?) zijn opwachting zou moeten maken. Maar alles staat of valt natuurlijk met het succes die de 500L zal oogsten, we zijn dan ook benieuwd hoe de eerste telg van de nieuwe 500 dynastie het er vanaf zal brengen.

Design Preview Fiat 500L 2012

Design Preview Fiat 500L 2012Design Preview Fiat 500L 2012

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Fiat