Officieel: Fiat Panda Hybrid Pandina MY24 (2024)Terwijl ze duchtig werken aan een zuiver elektrische opvolger blijft de iconische Fiat Panda nog even beschikbaar in de opgewaardeerde (en extra schattige) Pandina uitvoering.

Alhoewel de technische basis reeds meedraait sinds 2011 (!) blijft de iconische Fiat Panda zoals we hem vandaag de dag kennen nog eventjes onder ons. Dat liet moederbedrijf Stellantis officieel weten! Zo zal hij (zij?) in ieder geval tot 2026 à 2027 van de band rollen in de fabriek van Pomigliano d’Arco. Momenteel is de Panda marktleider in Italië én Europa en is het enige hybride in het A-segment. Om aan de sterke vraag te voldoen verhogen ze zelfs de productie met 20%.

De huidige generatie Fiat Panda crossover gaat als Pandina (verkleinwoordje van Panda) door het leven en wordt tegelijk opgewaardeerd. Dit voornamelijk op vlak van veiligheid (Advanced Emergency Braking System, Lane Keep Assist en verkeersbordenherkenning), extra personalisatie en met een aangepast stuurwiel en digitaal dashboard (7”)! Naast gele spiegelkappen en gele stiknaden binnenin krijgt deze Pandina nog diverse stijlementen mee. Net zoals de handige vijfdeurs layout, (ietwat) verhoogde koetswerkvorm, aangename demping en 225 à 870 liter laadvolume.

Motorisch draait het bij de Pandina om de 70 pk / 92 Nm sterke 1.0-liter Hybrid driecilinder met manuele versnellingsbak. Die haalt 100 km/u in 13,9 seconden en bereikt bij 164 km/u zijn topsnelheid. Momenteel start de Belgische prijs van de Fiat Panda bij slechts 13.160 euro. Hoeveel de Pandina zal kosten werd (nog) niet gecommuniceerd, tegen de zomer moet hij in de showroom staan.

Omtrent de zuiver elektrische Panda volgt er in juli 2024 véél meer informatie. Net zoals bij de Fiat 500 (500e en 500 Hybrid) zullen beide Panda’s broederlijk naast elkaar verkocht worden.

Lees hier onze rijtest met de Fiat Panda Sport Hybrid!