Rijtest: Fiat Panda TwinAir

Fiat Panda TwinAir
De haast iconische Fiat Panda is alweer aan zijn derde generatie toe, benieuwd of de no-nonsense stadsauto nog steeds in de smaak valt.

De Fiat Panda is in Italië een echt icoon, het model is er zo populair dat je geen straat kan inrijden zonder er eentje tegen te komen. De Italianen appreciëren de Panda dan ook omwille van zijn lage kostprijs en no-nonsense status. Het model is compact maar tegelijk ruim, kost weinig in onderhoud en het maakt de Italianen ook weinig uit wanneer ze bij het inparkeren de bumper van een andere auto raken. Hoewel de eerste generatie best al populair was, is het vooral sinds generatie twee dat de Panda een echt succes werd. Sinds de tweede generatie werd de Panda namelijk een stuk groter om plaats te maken voor de Fiat 500, en sindsdien kreeg de Panda ook zijn typisch rechthoekige vorm. Met de nieuwe generatie zet Fiat de ingeslagen weg voort, het merk blijft dus bij de typische Panda vorm, maar zorgt wel voor een meer gedistingeerde saus. Voortaan is de Panda daardoor minder rechthoekig, de designers kozen namelijk voor een ‘Squircle’ als terugkerend patroon voor de nieuwe generatie. De ‘Squircle’ staat daarbij voor een samentrekking tussen een vierkant en een cirkel, kortom een vierkant met afgeronde hoeken.

Fiat Panda TwinAir

Fiat Panda TwinAirFiat Panda TwinAir

Dat ‘Squircle’ patroon vinden we dan ook quasi overal terug, het patroon vinden we niet enkel aan de buitenkant van de Panda, ook binnenin strooiden de designers kwistig met afgeronde vierkanten. Het stuur, de wijzerplaten, de deurklinken, de speakers en de bedieningsknoppen, allemaal zijn ze geïnspireerd op hetzelfde patroon. Het interieur is in ieder geval fris en guitig vormgegeven, met daarnaast een bijzonder ruimtelijk gevoel voor alle passagiers. De grote glaspartijen rondom en de relatief hoge zitpositie helpen dat gevoel alleen maar te versterken. Verder zitten de stoelen erg comfortabel en werd qua materiaalkeuze duidelijk vooral aan de duurzaamheid van de materialen gedacht. Zo werden er wel wat kunststoffen gebruikt, maar merken we wel dat deze duurzaam en robuust zijn. Kleine details zoals de ‘Panda’ opdruk op de zijpanelen tonen wel dat Fiat ook aan de details heeft gedacht. Praktisch is de Panda verder ook, met erg veel opbergruimtes en een achterbank die dankzij een rail naar voor en achter geschoven kan worden ten voordele van de kofferruimte. Zo kan er tot 260 liter bagage mee zonder de achterbank neer te klappen, meer dan voldoende voor een wagen uit deze klasse. Op technisch vlak wordt je trouwens ook niet aan je lot overgelaten, zonder veel omwegen kan je je iPhone aansluiten en muziek streamen, terwijl je dankzij een TomTom voorbereiding ook goedkoop een navigatiesysteem in de Panda kan laten inbouwen.

Fiat Panda TwinAir 17

Fiat Panda TwinAirFiat Panda TwinAir

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we Fiat’s kleine tweecilinder TwinAir motor, dat blokje wordt in het gamma geflankeerd door een 1.2 benzine met 69 pk of een 1.3 MultiJet diesel met 75 pk. De Twinair beschikt over 0.9-liter slaginhoud en zorgt voor 85 pk en 145 Nm koppel. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt 11,7 seconden, terwijl de topsnelheid op 177 km/u ligt. Het verbruik is theoretisch zeer interessant, gemiddeld zou de Panda TwinAir 4,2 liter/100 km nodig hebben, omgerekend een CO2-uitstoot van amper 99 gram/km. In realiteit haal je die waarden echter vooral wanneer je de ECO-knop indrukt en steeds met een ei onder het gaspedaal rijdt. Tijdens onze ecorun naar Parijs haalden we zo 4,4 liter/100 km, in het dagdagelijkse verkeer is een gemiddeld verbruik van 5,5 liter/100 km echter realistischer. Het kleine TwinAir-blokje nodigt namelijk uit om redelijk wat toeren aan te houden, aangezien je dan beloond wordt met een brommend uitlaatgeluid dat moeiteloos de glimlach op het gezicht van de bestuurder tovert.

Fiat Panda TwinAir

Fiat Panda TwinAirFiat Panda TwinAir

In de stad is de Fiat Panda helemaal in zijn element, het TwinAir blokje doet er dan ook uitstekend dienst als trouwe dienstmakker. Schakelen gaat vlot via een manuele vijfbak, de pedalen zijn licht en makkelijk te doseren terwijl het stuurgevoel prima aansluit bij het veelvuldig draaien en keren aan lage snelheden in de stad. Wie wil kan de stuurbekrachtiging van de Panda via de CITY-knop overuren laten draaien, ideaal voor wie met een uiterst licht stuur wil inparkeren. De draaicirkel is verder klein, terwijl de iets hogere zitpositie voor een goed overzicht zorgt in het drukke stadsverkeer. Eens uit de stadsjungle en richting banlieue trekt de Fiat Panda de positieve lijn door, zelfs voor bochtige wegen is de Panda meer dan geschikt. De sturing is hier relatief direct, de ophanging eerder comfortabel en koetswerkrol wordt steeds tot een minimum beperkt. De Panda heeft gewoon alles in huis om de moderne consument te overtuigen. Zelfs het geluidsniveau van de motor werd mooi onderdrukt op hoge snelheden, dus ook voor een langere rit is de Panda meer dan geschikt.

Fiat Panda TwinAir

Fiat Panda TwinAirFiat Panda TwinAir

De Fiat Panda blijft dus een praktische en gebruiksvriendelijke stadsauto, maar blijft het ook een wagen die veel biedt voor weinig? Met een vanafprijs van 9.900 euro kunnen we moeilijk anders beweren, voor dat geld krijg je een Panda 1.2 benzine met 69 pk in de pop uitvoering mee naar huis. De Panda TwinAir is er vanaf 12.300 euro, een zacht prijsje voor een wagen die volgens ons gewoon alles biedt wat je van een stadswagen mag verwachten. Dieselen kan vanaf 12.301 euro, maar deze raden we pas echt aan wanneer je jaarlijks meer dan 15.000 km rijdt. De kleine TwinAir toont zich namelijk relatief zuinig in het stadsverkeer, terwijl de lagere jaarlijkse onderhoudskost toch niet vergeten mag worden.

Fiat Panda TwinAir

Conclusie

De Fiat Panda blijft de enige echte no-nonsense auto binnen het stadswagen segment. Hoewel de vorige generatie in België niet zo vaak verkocht werd, vermoeden we dat de nieuwe generatie binnenkort wel potten zal breken. De nieuwe Panda oogt namelijk gedistingeerder dan voorheen en kreeg een hele reeks kwalitatieve verbeteringen. Het interieur is ruim, zeker in vergelijking met zijn afmetingen. Daardoor is hij de ideale metgezel in de stad, met ondermeer een korte draaicirkel, een hoge zitpositie en een relatief grote koffer. Onder de motorkap zet Fiat hoog in op de TwinAir motor, een vinnig tweecilinder benzinemotortje dat sterk presteert en voor een leuk brommend uitlaatgeluid zorgt. Het rijgedrag is verder prima, een goed stuurgevoel, een vlotte handbak en een degelijke ophanging helpen de Panda zowel in de stad als op het platteland vlot van A naar B. De Panda blinkt uit in gebruiksgemak en doet dat tegen een erg interessante prijs. Vanaf 9.900 euro parkeer je er al eentje op je oprit, om maar te zeggen dat veel voor weinig bij de Panda geen understatement is.

Fiat Panda TwinAir

Overzicht

+ No-nonsense auto
+ Praktisch
+ Prijs

– TwinAir pas echt zuinig met ECO-knop

Fiat Panda TwinAir

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Fiat Group Automobiles

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Fiat Panda TwinAir"

  1. AVDP 30-12-2012 om 15:51

    Vlotte test! & inderdaad.. De ronk van die Twinair zet echt aan tot hoogtoerigheid! 
     

Reageer

Reactie aan het plaatsen...