Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports TS GR Sport 2.0 Hybrid 184 pk MY22 HEV (2023)Zo’n hete Yaris GR, GR86 of Supra GR is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd, gelukkig voorziet Toyota je doordeweekse Corolla desgewenst van een sportief ogende GR Sport saus!

Als reguliere consument komt je voornamelijk met de meer rationele Toyota modellen in aanraking, vermoedelijk voorzien van hun befaamde (zuinige) Hybrid motorisatie. Zo werden er al miljoenen (!) exemplaren van de Prius, Yaris, RAV4 en Corolla geproduceerd.

Minder gekend onder het grote publiek zijn de sportieve modellen van de Japanners. Langer geleden waren dat de MR2, AE86, 2000GT en Celica. Moderner gerief wordt onder de GR noemer uitgebracht. Dat is een directe verwijzing naar Gazoo Racing, de autosport divisie van Toyota die talrijke successen (o.a. Le Mans, WRC …) behaalden.

Dankzij de innige samenwerking met BMW prijkt er opnieuw een blitse Supra GR sportcoupé in de catalogus … maar vooral met de Yaris GR gooiden ze (zéér) hoge ogen. Wat een waanzinnig hete, plezante en toegankelijke sportieveling! Nadien werd het GR aanbod aangedikt met de GR86 (GT86 opvolger) en de Corolla GR. Die laatste komt jammer genoeg niet naar Europa.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports TS GR Sport 2.0 Hybrid 184 pk MY22 HEV (2023)

GR Sport

Wel volgde er intussen van bijna al hun modellen een sportief ogende GR Sport uitvoering. Zelfs de stoere Hilux pickup (met dieselmotor!) werd hierbij niet vergeten. Wie hoopt op verregaand rijplezier en een serieuze brok betrokkenheid (à la Yaris GR) zal van een kale reis terugkomen. Het blijft grotendeels bij louter cosmetische opsmuk.

Corolla GR Sport

In het geval van de Corolla kan je zowel de hatchback als de praktische Touring Sports stationwagon in het GR Sport uitrustingsniveau verkrijgen. Met de verdonkerde grille, aangepaste bumpers, dubbele uitlaatmond, zwarte omlijsting/zijspiegels en een subtiele diffusor hoef je je geen zorgen te maken aan de schoolpoort. Tevens noteren we aan de buitenzijde GR Sport badges, specifieke 18” lichtmetalen velgen en een duotone kleurstelling met een zwart dak. De Dynamic Grey lakkleur van de testwagen is exclusief voorbehouden aan de Corolla GR Sport!

Binnenin moet je het stellen met contrasterende (rode/grijze) stiknaden, goedzittende sportzetels en schakelflippers achter het stuurwiel.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports TS GR Sport 2.0 Hybrid 184 pk MY22 HEV (2023)

Praktisch, ruim en veelzijdig

Zelfs bij de sportief ogende Corolla GR Sport topversie blijft Toyota trouw aan haar ijzersterk totaalconcept. Degelijke materialen, doordachte indeling en logische bediening … maar niet per se spannend (of premium) te noemen.

In de koffer van de Corolla Touring Sports GR Sport past er naar goede gewoonte 581 liter. Met de achtrbank plat loopt het laadvolume op tot net geen 1.600 liter. In het geval van de reguliere Corolla vijfdeurs wordt dat 361 à 1.052 liter.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports TS GR Sport 2.0 Hybrid 184 pk MY22 HEV (2023)

Méér technologie voor de Corolla MY23

Intussen heeft Toyota de Corolla familie getrakteerd op een deugddoende MY23 update (Model Year 2023). Daardoor kan je (optioneel) terugvallen op een digitale tellerpartij (12,3”) en Smart Connect+ infotainmentsysteem (10,5”) met hedendaagse functionaliteit. In de geteste Corolla MY22 konden we anderzijds wel al genieten van draadloze Apple CarPlay ondersteuning, voor Android Auto moet je nog steeds een kabel bovenhalen.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports TS GR Sport 2.0 Hybrid 184 pk MY22 HEV (2023)

Genereuze Corolla GR Sport basisuitrusting

Als topversie komt de Corolla GR Sport bijzonder goed uitgerust voor de dag. Naast de eerder genoemde visuele upgrades kan je ook terugvallen van keyless entry/go, botswaarschuwingen, draadloze telefoonlader, JBL Premium Sound, bi-beam LED koplampen, verwarmde zetels (voor- én achteraan), automatisch inklapbare zijspiegels en adaptieve cruise control. Een eervolle vermelding voor die laatste zijn (smooth) afstelling, een schoolvoorbeeld voor vele autoconstructeurs!

1.8 Hybrid of 2.0 Hybrid

De Toyota Corolla GR Sport is verkrijgbaar met zowel de 1.8-liter Hybrid als 2.0-liter Hybrid benzinemotor. Sinds de MY23 update zijn die respectievelijk 140 pk (0-100 in 9,4 seconden) en 196 pk (0-100 in 7,7 seconden) sterk. Beide halen maximaal 180 km/u. Hadden we al vermeld dat je de GR Sport niet moet kopen voor zijn flitsende prestaties en speels karakter? Comfortabel is deze praktische Japanner in trainingspak wél.

Dankzij de omvangrijke kennis inzake hybridetechnologie komt de Corolla GR Sport best zuinig voor de dag. Waar mogelijk wordt er actief energie gerecupereerd en die vervolgens gebruikt om de compacte elektromotor te voeden. Zo wordt de benzinemotor ontlast. En hoeft de bestuurder zich geen zorgen te maken omtrent laadpassen, laadpalen en laadkabels. Via de EV Mode knop kan je (kortstondig) manueel opteren om emissievrij te rijden, toch wanneer het capaciteitsniveau van de compacte lithium-ion batterij (1,4 kWh) het toelaat. Maar verder dan pakweg 5 kilometer zal je niet geraken.

Het opgegeven normverbruik van 5,2 liter benzine per 100 km halen gaat vrij gemakkelijk, wie wil kan zelfs een pak beter doen. Een volle benzinetank (43 liter) brengt je zo meer dan 750 km ver!

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports TS GR Sport 2.0 Hybrid 184 pk MY22 HEV (2023)

Rijgedrag

Zoals steeds vragen de Toyota Hybrid motorisaties duidelijk om een eerder rustige rijstijl. Wie te vlot, enthousiast of sportief voor de dag komt wordt hierop (snel) afgerekend met een twijfelende CVT transmissie en bijhorende irritante soundtrack. In de Sport rijmodus gaat alles wat vlotter/scherper maar sensationeel of spannend wordt het zeker niet. Hou het dus maar op die rustige rijstijl.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports TS GR Sport 2.0 Hybrid 184 pk MY22 HEV (2023)

Prijzen en concurrentie Corolla GR Sport

De Toyota Corolla vijfdeurs (MY23) is de jouwe vanaf 29.420 euro (1.8 Hybrid), voor een Corolla GR Sport wordt dat 35.660 euro. Reken op ongeveer 2.000 euro opleg voor de 2.0i Hybrid motorisatie en nogmaals 1.100 euro voor de praktische Corolla Touring Sports koetswerkvorm. Inderdaad, die benaming is misschien niet de allerbeste, zeker in combinatie met het GR Sport uitrustingsniveau. Dan wordt het Toyota Corolla Touring Sports GR Sport, véél sport voor weinig sportiviteit dus. Full option tikt die af op 43.800 euro. De tien jaar Toyota Relax garantie vormt een interessante troefkaart.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports TS GR Sport 2.0 Hybrid 184 pk MY22 HEV (2023)

Andere praktische C-segmenters zoals de Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi en Renault Mégane Grandtour gaan voor plug-in hybride techniek. De Ford Focus Wagon, Kia Ceed SW, Hyundai i30 Wagon en Volkswagen Golf Variant houden het bij mild hybride ondersteuning. Bijna allemaal komen ze desgewenst wel met een sportieve saus (à la R-Line, GT Line, ST Line, N Line …). Wie liever niet in een Toyota Corolla Touring Sports gezien wordt kan bij de technisch identieke Suzuki Swace terecht.

Conclusie

GR Sport uitvoering of niet, de Toyota Corolla biedt nog steeds een ijzersterk totaalpakket. Toch wanneer je met de gepaste ingesteldheid (lees: rustige rijstijl) plaatsneemt achter het fijne stuurwiel. Vervolgens profiteer je van de zuinigheid en het aanwezige comfortniveau. En een hoop bagageruimte in het geval van de Corolla Touring Sports. Dankzij de recente MY23 update noteren we op vlak van rijhulp en connectiviteit bovendien een stevige progressie, de aandrijflijn zou ook nog efficiënter zijn.

De sportief ogende GR Sport saus maakt het visuele plaatje net wat sterker … maar écht rijplezier zoals bij de volbloed Toyota GR producten blijft uit. In ruil voor het stevige prijskaartje werd de basisuitrusting gelukkig recht evenredig aangedikt.

Overzicht:
+ Sportieve(re) looks
+ Praktisch/ruim
+ Zuinig
+ Comfortabel
+ Stevige basisuitrusting
+ Garantie

+/- Vraagt om een rustige rijstijl

– Prijs
Only show, no go

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie toyota.be!