BMW 4-Reeks Coupé 2013
BMW geeft nu ook alle details vrij van de nieuwe 4-Reeks Coupé.

Zoals we gisteren voorspelden, zat er deze morgen een persbericht van BMW in de mailbox: de BMW 4-Reeks is volledig officieel. De 4 in de naamgeving moet zijn stand-alone design en nog grotere technische verschillen met de BMW 3-Reeks Berline en Touring in de verf zetten. Maar dat wisten jullie al lang…

De BMW 4-Reeks Coupé oogt duidelijk breder en heeft ook een breder spoor. Iedereen houdt wel van wat ‘stance’. Langszij zien we een typisch BMW-profiel met een lange motorkap, korte overhangen en naar de brede schouders uitgestrekte lijnen. Nieuw zijn de ‘Air Breathers’ op de flank achter de voorwielen die drag zouden moeten verminderen. Vooraan en achteraan merken we duidelijk de familieband met de 3-Reeks.

Het interieur kennen we dan weer uit elke BMW, al heeft dit van de 4-Reeks dat extra sportief kantje en merken we een duidelijk naar de bestuurder gerichte middenconsole. We zien ook de nieuwste iDrive controller en achteraan is plaats voor twee personen. Twee kuipachtige zetels houden deze passagiers perfect op hun plaats wanneer de chauffeur volledig uit de bol gaat. Klanten kunnen net zoals bij de 3-Reeks kiezen uit drie uitvoeringsniveaus: Sport Line, Modern Line en Luxury Line. Een optioneel M Sport Pakket behoort tot slot natuurlijk tot de wishlist van elke potentiële 4-Reeks klant.

De uitgaande 3-Reeks Coupé was altijd gekend om zijn uiterst dynamische en gebalanceerd rijgedrag, dus deden de ingenieurs ook bij deze 4-Reeks hun uiterste best om die verwachtingen te evenaren en misschien zelfs te overstijgen. Belangrijke verbeteringen werden aangebracht aan de stuurprecisie en wendbaarheid, waarbij het chassis niet ongemoeid werd gelaten. De 4-Reeks heeft een perfecte 50:50 gewichtsdistributie, een langere wielbasis, een breder spoor en een lagere rijhoogte dan de 3-Reeks Coupé die hij vervangt. Het zwaartepunt daalde zo tot onder 500 millimeter, het laagste in de volledige BMW line-up.

Vanaf de lancering zal de 4-Reeks verkrijgbaar zijn met twee benzinemotoren en één diesel. De 420d Coupé zal bij ons zo vermoedelijk een groot deel van de verkopen voor zijn rekening nemen met zijn laag verbruik en CO2-uitstoot van slechts 124 g/km. Hij sprint bovendien van 0-100 km/u in 7,5 seconden. Het rijkelijke koppel van 380 Nm levert op elk moment een comfortabel gevoel van overschot. Het gekende 2.0-liter blok levert 184 pk. Verder is er ook een viercilinder benzinemotor in de 428i Coupé (245 pk) en krijgt ook de befaamde zes-in-lijn motor zijn kans om bij deze generatie te schitteren. De 3.0-liter zescilinder in de BMW 435i levert 306 pk en katapulteert de 4-Reeks van 0-100 km/u in amper 5,4 seconden, 4,9 zelfs met xDrive. Een manuele zesbak behoort bij deze ultieme rijdersauto natuurlijk tot de standaarduitrusting, maar een achttraps automaat voor de meer comfortgerichte chauffeurs is ook beschikbaar.

Niet genoeg volgens jullie? Wel, later dit jaar zal BMW ook en 420i Coupé, 430d coupé en 435d Coupé in het gamma opnemen. Deze laatste topdiesel (uitsluitend met xDrive) zal maar liefst 313 pk leveren en een kassei-ontwrichtende 630 Nm aan koppel. Dat terwijl alle dieselmotoren uit het gamma dankzij BMW BluePerformance technologie voldoen aan de toekomstige EU6-norm. Het wachten is eindelijk voorbij, nu is het nog even op de tanden bijten tot de eerste testrit!