Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)Na een knappe carrière van bijna 10 jaar is de nieuwe Audi Q7 mogelijk nog beter dankzij een stevig dieet, zachtere lijnen, op maat gebouwde motorisaties én een indrukwekkend / hoogtechnologisch interieur!

Het succes van de eerste generatie Q7 was ongetwijfeld ook voor Ingolstadt een kleine-maar-fijne verrassing, net op het juiste moment kwam de grote SUV ten tonele. Sinds begin deze eeuw kiezen vermogende medeburgers steeds meer en meer voor zo’n stoere terreinwagen voor zijn praktische kwaliteiten dan ermee op avontuur te trekken. De voorbije jaren werden alle directe concurrenten van de Q7 grondig vernieuwd en kwamen er hier en daar zelfs nieuwe spelers op de markt, Audi moest dus alles uit de kast halen om hun luxewagen-op-hoge-poten terug vooraan in het segment te kunnen positioneren.

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Raar maar waar, het designteam van Audi opteerde bij de nieuwe Q7 bijna écht echt voor een revolutie terwijl ze normaliter eerder de zachte evolutie predikt. Het kolossale, zware en bijna arrogante uiterlijk van weleer werd ingeruild voor zachte herkenbare lijnen, uit bepaalde hoeken zou je soms zelfs denken dat je hier te maken hebt met een dikke A6 Avant. Wanneer je hem moet parkeren in de stad bemerk je wel dat de grootste SUV van Audi nog steeds geen doetje is met zijn lengte en breedte van respectievelijk 5 en 2 meter, dankzij de grote (agressieve?) grille – en hier toepasselijke nummerplaat – gingen de meeste leasewagens medeweggebruikers behoorlijk snel terug naar rechts op de autosnelweg. In het grijs (met knappe chroom accenten en 20″ wintervelgen) misschien niet de meest spannende configuratie, toch wist onze Q7 heel wat animo op te wekken bij voornamelijk (Audi) liefhebbers binnen het segment. Met een optielijst en personalisatiecatalogus die dikker is dan de Gouden Gids van weleer kan je sowieso wel iets verkrijgen naar eigen smaak en budget, voornamelijk die laatste factor zal de graadmeter zijn.

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Als robuust vlaggenschip van de premium Duitsers uit Ingolstadt is de interieurafwerking uiteraard van een bijzonder hoog niveau, met een behoorlijk minimalistische stijl en een knappe materialen weten ze een zelfs een aangename sfeer te creëren. Een van dé (vele) gadgets is het digitale dashboard (Virtual Cockpit, eveneens te krijgen in ondermeer de TT, R8 en A4) die zeer scherp alle broodnodige informatie kan tevoorschijn toveren, gaande van de telemetrie tot haarscherpe Google Maps (Streetview) beelden. Met de grote lijst van features ben je wel even bezig alvorens het in de vingers zit maar inzake gebruiksvriendelijk heb je niets te klagen, het grote head-up display projecteert ook nog eens alle essentiële informatie op de voorruit waardoor je jouw aandacht nooit meer van de weg moet halen.

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Dergelijke luxe SUV’s scoren hoge ogen met hun praktische inborst, iets wat de nieuwe Audi Q7 uiteraard ook (opnieuw) met verve weet te doen. Op de achterbank passen er perfect drie volwassen die eveneens in alle mogelijke luxe baden (zetelverwarming, panoramisch zonnedak, airco, …), in de koffer kan je nog eens twee (nood)zitjes tevoorschijn toveren. Ideaal voor de buurjongens – of de buurman/vrouw met de kleinste benen – maar daar stopt het dan wel. Afhankelijk van de gekozen zetelconfiguratie (volautomatisch te wijzigen, net zoals de kofferklep overigens) schommelt het laadvolume tussen 300 en 2.075 liter bagage!

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Audi koos bij deze tweede generatie Q7 voor het nieuwe MLB2-platform (nieuwe Cayenne, Bentayga, Urus ..) waardoor hij perfect voorzien is voor krachtigere motoren en vierwielaandrijving. Dat laatste is onder de quattro noemer steeds standaard net zoals de achttrapsautomaat van specialist ZF die nog zachter, soepeler en verfijnder zijn ding weet te doen zonder je het echt door hebt. Het reguliere motorenaanbod van de Q7 bestaat in België uit enkel drieliter zescilinders, een 3.0-liter TDI (211 / 218 pk voor de Ultra uitvoering of 272 pk) en een 3.0-liter TFSI (333 pk). Daarnaast is de zuinige Q7 e-tron (vanaf €82.910, 373 pk dankzij TDI + elektrohulp) ook onderweg en krijgen we later dit jaar de SQ7 die zich met 435 pk en 900 Nm – !! – bovenaan de pikorde plaats.

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Wij gingen op pad met een Q7 3.0 TDI Ultra waarbij Ultra verwijst de extra zuinige/efficiënte uitvoering. Iets minder krachtig maar wel een pak zuiniger qua CO2 uitstoot (144 g/km), ideaal voor landen in België waar we a) veel file kennen en b) een afstraffend belastingstelsel hebben voor “de meer potente” motoren. In de meest optimale omstandigheden hadden we slechts 7,1 seconden nodig om vanaf het stoplicht tot 100 km/u te accelereren, wanneer er 234 km/u tevoorschijn komt op het digitale display ben je eraan voor de moeite. Met een klein beetje moeite kan deze Audi Q7 opmerkelijk genoeg best zuinig zijn, zo benaderden we meermaals de magische grens van 7 liter maar gecombineerd reken je best op 8 liter diesel per 100 km. Dankzij de gigantische brandstoftank van 100 liter bekom je een vrij royaal rijbereik van bijna 1.200 km, ideaal voor een comfortabele roadtrip naar de zon, zee of sneeuw!

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Eens je een honderdtal kilometers achter het stuurwiel van de Q7 hebt doorgebracht ga je sterk beginnen twijfelen of je hier wel te maken hebt met een SUV van ongeveer 2.000 kg. Met een zachte hand manoeuvreer je tussen het drukke stadsverkeer met de vele veiligheidssystemen/gadgets paraat maar voornamelijk op de autosnelweg komt de ware aard van deze Duitser naar boven. Zonder enige dieselbrom (dat enkel bij koudstart) verplaatst de Audi Q7 zich op elke snelheid van A naar B in een bijzonder comfortabele sfeer, grotendeels te danken aan de adaptieve ophanging en straffe isolatie. Voor een dergelijke bolide zou je denken dat 211 paarden net wat aan de magere kant zijn, niets is minder waar. Drijf het natuurlijk niet te ver qua rijdynamiek (daarvoor zijn er betere alternatieven met minder kilo’s) maar de Q7 mag oprecht fier zijn op zijn wendbaarheid en performantie en het perfecte huwelijk tussen de achttraps automaat, quattro vierwielaandrijving en 3.0 TDI V6!

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

De riante afmetingen en de hoge positionering van de Q7 binnen de Audi pikorde moeten je ongetwijfeld al een goede indicatie geven van het prijskaartje, het begint bij €57.615 (Q7 ultra 3.0 TDI quattro tiptronic) en loopt door tot €63.575 (Q7 3.0 TFSI quattro tiptronic). Zoals bij elk product uit Ingolstadt – en bij uitbreiding Duitsland – wacht je vervolgens nog een pijnlijk moment wanneer je de (gedroomde) kruisjes op de bestelbon begint te tellen. Alles daar is goed gegroepeerd, gestructureerd en nog eens afzonderlijk uitbreidbaar waardoor je extreem ver kunt gaan inzake personalisatie, gadgets en rijhulpsystemen. Onze demowagen verdubbelde op die manier bijna zijn waarde tot net geen €100.000, vertrek dus met de juiste ingesteldheid naar de dealer. Van de SQ7 topuitvoering is er op dit moment nog een prijs gekend.

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

In het luxueuze premiumsegment heb je die riante investering overigens bij alle merken nodig en het stevige succes zorgde ervoor dat we binnenkort nog duurdere, luxueuze en prestigieuze SUV’s (Bentayga, Culligan, Levante, X7, …) in het straatbeeld zullen tegenkomen. Dat hebben we te danken aan de Q7 en zijn dichtste concullega’s zijnde de Range Rover Sport, Mercedes GLE-Klasse (Coupé), Volvo XC90, BMW X5 / X6, Volkswagen Touareg, Lexus RX en de Jeep Grand Cherokee.

Conclusie

Na het succes van de eerste generatie en de verhoogde interesse voor dergelijke luxewagens moest Audi alles uit de kast voor een de tweede generatie Q7 en deed dat met succes. De focus ligt nog steeds op (hoogstaand) comfort, (piekfijne) luxe en (meervoudige) functionaliteit. De looks zijn iets zachter en daarom wat minder uitgesproken maar dat zal de enthousiaste fans van de Vier Ringen worst wezen. Die zijn waarschijnlijk ook te druk bezig met alle aanwezige snufjes in de vingers te krijgen. Het gewicht van deze mastodont is flink verminderd dankzij een stevig dieet (- 300 kg!) en veel aluminium wat voor een milder verbruik en soepeler weggedrag zorgt! En dan zijn we er nog niet over uit wat we het beste vonden, de fluisterstille werking (+ isolatie), de samenwerking met de achttraps automaat of de krachtontplooiing van de drieliter TDI V6…

Overzicht:

+ Imposante verschijning
+ Efficiënte krachtbron + automaat (zuinig, krachtig, vlot, …)
+ Praktisch (reusachtige binnenruimte + grote koffer)
+ Hoogtechnologisch (Virtual Cockpit, Head-up Display, ..)
+ Fiscaal aantrekkelijke uitvoeringen (Ultra, e-tron)
+ Piekfijne interieurafwerking

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte (been)ruimte 3e zetelrij
– Scherpe designbreuk met voorganger

Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI Ultra (2015)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem