BMW X5 M50d - Header
Als een dieseltrein met de snelheid van een HST: de BMW X5 M50d.

De nieuwe BMW X5  heeft alles in huis om de laatste generatie Mercedes ML en de ondertussen bijna met pensioen gaande Audi Q7 het vuur aan de schenen te leggen, daarvan waren we na afloop van onze roadtrip naar Oostenrijk al rotsvast overtuigd. Maar als je het ook de Porsche Cayenne S Diesel moeilijk wilt maken, dan worden er best nog wat extra paarden voor de kar gespannen. Een uitgelezen werkje voor de M Performance afdeling, die ook voor deze generatie X5 het gekende tri-turbo dieselblok in de rekken liggen heeft. De 3.0-liter zes-in-lijn levert nog steeds 381 pk en 740 Nm, maar zowel de prestaties als het verbruik gingen er een stukje op vooruit. Ook het chassis werd geoptimaliseerd, de X5 M50d werd dus sowieso beter!

BMW X5 M50d - Rijtest 01

BMW X5 M50d - Rijtest 06BMW X5 M50d - Rijtest 07

En dat begint al met het design, want de X5 (F15) ziet er nu gewoonweg een stuk strakker uit. De familiale lichtpartij vooraan, de grotere grille en de L-vormige LED achterlichten geven de X5 een stoere, doch nog gesofisticeerde uitstraling. Al ruimt de laatste dosis elegantie bij de X5 M50d natuurlijk voor een patserige en imposante acte de présence. Een voorschort met vergrote luchtinlaten, verbrede wielkasten, sportievere zijschorten en standaard 19-inch M lichtmetalen velgen maken de M-badges overbodig. De 20-inchers van ons testexemplaar zijn optioneel, maar zetten het plaatje nog extra in de verf.

BMW X5 M50d - Rijtest 09BMW X5 M50d - Rijtest 12

BMW X5 M50d - Rijtest 02

BMW X5 M50d - Rijtest 03BMW X5 M50d - Rijtest 04

Bij het instappen maken de M50d-inscripties in de drempel duidelijk hoe laat het is, maar ook het pookje van de sportautomaat en het stuurwiel dragen de magische letter. Het stuurwiel in kwestie komt vanzelfsprekend eveneens uit de M-catalogus en geeft in tegenstelling tot het standaard exemplaar een meer verfijnde indruk. Het ligt dankzij de iets dunnere band ook uitstekend in de hand, wat zelfs in deze wagen toch nog de prioritaire functie betreft. Verder zorgen Aluminium Hexagon decoratieve lijsten samen met de alcantara/lederen sportzetels voor de finale onderscheiding. De horizontaal ingedeelde zitmeubilairbekleding uit de X6 M50d vonden we persoonlijk een clear winner, maar over smaak en kleur valt natuurlijk niet te twisten.

BMW X5 M50d - Rijtest 31BMW X5 M50d - Rijtest 27

BMW X5 M50d - Rijtest 24

BMW X5 M50d - Rijtest 28BMW X5 M50d - Rijtest 29

En veel tijd voor bekommernis om het zitmeubilair is er ook niet, want als de X5 M50d uit de startblokken schiet dan houd je best beide ogen op de weg en de twee handen op het stuur. Slechts 5,3 seconden heeft de mastodont nodig om van 0-100 km/u te sprinten, een tiende beter dan zijn voorganger en bijna een halve seconde sneller dan de Porsche Cayenne S Diesel. Dankzij de drie turbo’s en maar liefst 740 Nm is het verder allesbehalve moeilijk om de definitie van motorkoppel en het effect op tussenacceleraties uit te leggen. En al klinkt de dieselmotor van buitenaf vrij schel, het interieur krijgt wel potente en diepe signalen van de krachtcentrale doorgestuurd. De X5 xDrive30d had wat ons betreft reeds overal een comfortabel overschot, de dikke kont van de X5 M50d daarentegen is al uit het zicht verdwenen nog voor omstaanders hun smartphone in aanslag hebben.

BMW X5 M50d - Rijtest 22

BMW X5 M50d - Rijtest 20BMW X5 M50d - Rijtest 21

Maar al lijkt de Reihensechser hemel en aarde te kunnen bewegen, een remmanoeuver bewijst al snel dat de X5 M50d niet oppermachtig is. Natuurwetten als de zwaartekracht wijken niet voor het maar liefst 2.265 kilogram wegende diesel powerhouse. Een remmanoeuver wordt dus best -ondanks de zeer capabele remmen- tijdig ingecalculeerd. En hetzelfde geldt voor het bochtenwerk: een grote pluim voor de M-ingenieurs en hun stevige adaptieve M ophanging, maar het zwaartepunt ligt net wat hoger dan dat van de nieuwe M4 Coupé. Werkelijk ongelooflijk waartoe de X5 M50d in staat was doorheen het Ardense heuvellandschap, maar als een vis in het water was een uitdrukking die meer op het lijf van het Alfa 4C gezelschap leek geschreven. Kortom: de X5 M50d zet de fysica dan wel op zijn kop, de twee-en-een-kwart ton verreisen meer voorzichtige brains dan die van de gemiddelde Carré-gaande voetballer.

BMW X5 M50d - Rijtest 17

BMW X5 M50d - Rijtest 18BMW X5 M50d - Rijtest 15

Al was dat toch meteen het eerste doelpubliek dat we ons bij de X5 M50d voor ogen hield. Met zijn basisprijs van 85.150 euro is hij dan ook niet meteen weggelegd voor de hardwerkende middenklasser. En zijn CO2-uitstoot van 177 g/km maakt hem gelinkt aan die catalogusprijs evenmin interessant als bedrijfswagen. Het verbruik daarentegen viel best mee en bedroeg nauwelijks meer dan dat van de X5 xDrive30d. Met momenten bedroeg het dan wel eens 10 tot 15 liter per 100 km, maar we sloten de testperiode af met een gemiddelde van ‘slechts’ 9 l/100 km. De tankinhoud van 85 liter is tot slot ook mooi meegenomen. Veel opties waren er voor een keer niet te vinden op deze wagen, de basisuitrusting is royaal. Een navigatie, keyless go, adaptieve LED koplampen en een head-up display blijven wel bij te betalen, waarmee onze testwagen uiteindelijk afklokte op 97.005 euro. En als we moeten kiezen tussen een met nog meer opties volgeladen X5 xDrive30d (€92.344) en deze X5 M50d, dan is de keuze toch snel gemaakt.

BMW X5 M50d - Rijtest 23

Conclusie

Met de nieuwe BMW X5 zit je sowieso al goed, met de M50d ben je baas boven baas. De zes-in-lijn tri-turbo is nog steeds het beste dieselbok dat we ooit reden en de prestaties zijn minstens even gemeen als de imposante esthetische stempel die deze X5 M50d achterlaat. Deze SUV is een tank met de snelheid van een fighter jet, maar vergeet bij het remmen of in de bochten nooit dat je met twee-en-een-kwart ton onderweg bent. Ondanks de stevige ophanging die overhellen tot het absolute minimum herleidt is de X5 M50d ook nog meer dan comfortabel en de dieselconsumptie blijft beperkt , veel beter konden de jongens uit München hem dus echt niet meer maken.

BMW X5 M50d - Rijtest 19

Overzicht

+ Prestaties
+ Tart de wetten der natuur
+ Verbruik
– Prijs
– Sociaal onaanvaardbaar imposant beest

BMW X5 M50d - Rijtest 13