Rijtest - BMW X6 xDrive 50i - Header
Een zucht groter, maar tegelijk een tikkeltje eleganter: de nieuwe BMW X6 is klaar voor de strijd met Das Haus.

Neen, we vinden hem nog steeds niet mooi. En ja, nog altijd voelden we ons lichtjes ongewenst wanneer we andere weggebruikers vol afgunst naar ons zagen kijken. Maar toch ging het de goede richting uit met het design van de BMW X6. De tweede generatie lijkt ondanks de minieme groeispurt iets meer gestroomlijnd en een tikkeltje eleganter. De designers deden er maar liefst alles aan om de breedte eerder dan de hoogte te accentueren: een iets lagere maar bredere grille, aansluitende grote maar platte lichtblokken en uitgevlakte luchtinlaten maken voorliggers al iets minder bang voor deze aanstormende tank. Achteraan vinden we hetzelfde thema, waarbij vooral de nieuwe L-vormige LED achterlichten opvallen. BMW moest nu eenmaal haar best doen, want naast interne concurrentie van de kleinere X4 heeft ook Das Haus de alleenheerschappij van de X6 beëindigd. Wij kijken al uit naar een tweekamp met de GLE Coupé, maar vol ongeduld tot de lancering haalden we alvast de X6 xDrive50i even van stal.

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 01


Rijtest - BMW X6 xDrive50i 02Rijtest - BMW X6 xDrive50i 15

Inderdaad, de xDrive50i. Een motorisatie die in België niet meer dan een handvol bestelbonnen zal opleveren, maar in fiscaalvriendelijkere belastingsparadijzen een van de meest aangename manieren is om je in stijl van A naar B te begeven. Onder de imposante motorkap van deze X6 ligt een belachelijk grote krachtcentrale: een 4.4-liter V8 benzinemotor met maar liefst 450 pk. Laat deze tank niet voorrijden in de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix, want met het dinosaurus-koppel van 650 Nm worden alle kasseistroken volledig ontwricht. De sensatie bij acceleraties is nagenoeg onmogelijk onder woorden te brengen. Bijna 2.200 kilogram wordt in amper 4,8 seconden naar het eerste honderdtal gestuurd. Alsof alle wetmatigheden uit de fysica plots geen enkele steek meer houden! Een echte oerkracht, vergezeld van een authentiek oergebrul dat zo aanstekelijk werkt dat je vergeet dat de naald van de brandstoftank de snelheid van een secondewijzer aanneemt.

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 07

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 10Rijtest - BMW X6 xDrive50i 04

Tenzij je de zoon bent van een petroleumgigant of steenrijke oliesjeik  raden we je dan ook aan voor de iets rationelere dieselopties te gaan. Met een CO2-uitstoot van 225 g/km denkt de verzekering nog dat je de kofferruimte invulde, de X6 xDrive30d is op zijn minst gezegd ietwat ecologischer en portefeuillevriendelijker. Is dat toch wat te min, kies dan gerust voor de xDrive40d of X6 M50d, het dieselwonder dat we bij de vorige generatie aan de tand voelden. Oerkracht waarbij onze dierbare energiebronnen toch iets minder snel de atmosfeer worden ingejaagd dan ze worden opgepompt. Nu goed, een weekje zondigen kan nooit kwaad, de week erop deden we aan voldoende CO2-compensatie met de MINI One D. We kunnen terug met een gerust hart slapen.

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 06

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 05Rijtest - BMW X6 xDrive50i 11

Al voelden we ons in de X6 xDrive50i op het ethische aspect na nooit ongerust, want de coupé-SUV ligt ongelooflijk stabiel op de weg. Het brede spoor en de respectievelijk 255 en285 mm brede voor- en achterbanden zitten er ook voor iets tussen, maar ook de standaard vierwielaandrijving helpt de tweetonner op koers te blijven. De adaptieve M sportophanging zorgt ook opnieuw voor heel wat hocus pocus. Overhellen mag dan nog een natuurlijke reactie zijn bij wagens zo hoog als de X6, met zo goed als geen rolneiging bewijst deze X6 xDrive50i opnieuw zijn bovennatuurlijke karakter. De sturing is verder wel heel digitaal en mocht iets zwaarder zijn om in lijn te liggen met de rest van het plaatje, maar de ingenieurs uit München zorgden toch voor een responsieve onderbouw.

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 12

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 13Rijtest - BMW X6 xDrive50i 14

Responsief, maar toch ook zeer comfortabel, want de automatisch regelende luchtvering uit ons testmodel zorgt voor een rijervaring die heel smooth te noemen is. Het interieur sluit daar ook perfect bij aan, daar ademt alles immers luxe en comfort uit. Echt veel verschil is er vergeleken met de eerste generatie niet, maar we bemerken wel de LED-strip die net als bij nieuwe X5 zowel wit, oranje of blauw kleurt om de nachtelijke sfeer wat kracht bij te zetten. De beenruimte nam een zucht toe en ook de kofferruimte groeide tot 580 liter, maar hier offer je vanzelfsprekend wel wat op ten opzichte van de ruimere X5. Ook qua hoofdruimte, al konden we niet spreken van echte hinder door de aflopende daklijn. Het beperkte zicht rondom is nu en dan wel wat storend, maar gelukkig zijn er heel wat camera’s te installeren om dat euvel enigszins te verminderen.

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 18Rijtest - BMW X6 xDrive50i 21

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 17

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 19Rijtest - BMW X6 xDrive50i 22

Het prijskaartje van de nieuwe X6 is even imposant als zijn voorkomen, want ondanks de X5 praktischer voor de dag komt, moet je voor de exclusievere X6 xDrive30d minstens 67.200 euro of dus 6.500 euro extra neertellen voor dezelfde motorisatie. Wil je je koste wat kost bij die enkelen horen in België die de xDrive50i bezitten, dan vraagt BMW daarvoor 84.650 euro. Minstens, weliswaar, de optiepolitiek uit München moeten we ondertussen al lang niet meer uitleggen. Onze testwagen droeg een uiteindelijk prijskaartje van 111.800 euro. En vergeet niet om per 5.000 gereden kilometer minstens 1.000 euro opzij te zetten, want een gemiddeld verbruik van 14,5 liter per 100 kilometer is zeker niet overdreven. Vergelijken we tot slot de X6 xDrive30d even met de Mercedes GLE350d Coupé, dan bedraagt het verschil amper 276 euro in het voordeel van de BMW. Een vergelijkbare speelkameraad voor de xDrive50i is er niet, maar om de X6 M (€122.350/575 pk) wat tegenwicht te bieden is er wel de GLE63 AMG (€122.210/558pk) / GLE63 S AMG (€132.616/585 pk).

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 08

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 09Rijtest - BMW X6 xDrive50i 24

Conclusie

De BMW X6 xDrive50i heeft in België evenveel bestaansreden als een paraplu in de Sahara, maar de dieselversies zullen beslist heel wat bestelbonnen aan het verkoopaantal van ruim 250.000 toevoegen. BMW’s Coupé-SUV ofwel Sports Activity Coupe (SAC) werd een zucht groter, maar slaagt erin om toch iets eleganter voor de dag te komen. De X6 koppelt nog steeds exclusiviteit aan sportiviteit en ook comfort is een uitblinkende factor. Langer dan een week konden we de brandstofrekening van de xDrive50i niet dragen, maar we zullen niet meteen vergeten hoe sensationeel deze V8-aangedreven tank de wetten van de fysica op hun kop zette. De acceleraties zijn extreem, het koppel monsterlijk en de stabiliteit voorbeeldig. Om nog maar te zwijgen van dat heerlijke gebrul…

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 16

Overzicht

+ Oerkracht & Prestaties
+ Comfort
+ Stabiliteit
– Uitzicht rondom
– Brandstofrekening (xDrive50i)

Rijtest - BMW X6 xDrive50i 03

Tekst & Foto’s: Tim De Baets