Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break - C300h BreakDe Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break combineert de gekende knappe looks, kwalitatieve interieurafwerking en praktische inborst met een behoorlijk zuinige ingesteldheid!

De nieuwe Mercedes C-Klasse is ondertussen al een goed jaar onder ons, de enthousiastelingen konden hem in avant première even ontmoeten op het Autosalon van Brussel in 2014. Vorige zomer konden we diverse motorisaties van zowel de knappe Berline als praktische Break aan de tand voelen, ook de op de leasemarkt gerichte C180 BlueTEC instapper passeerde de revue! Met een breed motorengamma zijn er nog heel wat andere mogelijkheden met als absoluut topmodel de Mercedes-AMG C 63 S en diens 510 trappelende paarden! Een pak zuiniger is de C350e Plug-in Hybrid die je met een stekker kan opladen, een stuk(je) toegankelijker (vanaf €46.706) is de C300 BlueTEC HYBRID (volgens de nieuwe nomenclatuur: C 300 h). Met een opleg van kleine €1.700 krijg je dezelfde technologie in een C-Klasse Break die behoorlijk stijlvol 490 tot 1.510 liter bagage kan slikken.

Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h Break

Over die looks hebben we het in de voorgaande Mercedes C-Klasse rijtesten al uitgebreid gehad, ook bij de C300 BlueTEC HYBRID Break werden we nog steeds behoorlijk warm van het design. Zeker wanneer je de (prijzige) AMG Line uitvoering aanvinkt in combinatie met de intelligente LED verlichting vooraan, de verduisterde achterruiten en 18″ vijfspaaks velgen uit de sportieve catalogus. Op de (overbevolkte) Belgische wegen kon onze testwagen met zijn briljantblauwe tint gelukkig wat kleur brengen in tegenstelling tot de grijze massa. Indien je daarvoor zou willen bijbetalen kan je, Kate Ryan gewijs, met een kniezwaai de koffer openen.

Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h BreakRijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h Break

Ook voor het interieur koos Mercedes-Benz België voor een bijzonder geslaagde combinatie van hout, kristalgrijs/zwart leder en chroom accenten in de AMG Line uitvoering. Voor sommige passagiers was het net dat tikkeltje teveel (of is dat net de Belgische mentaliteit?) maar gelukkig kan je jouw configuratie behoorlijk ver aanpassen naar smaak en budget. In vergelijking met zijn reguliere soortgenoten krijgt de C300 BlueTEC HYBRID enkel en alleen een batterijpercentage in de centrale boordcomputer, een powermeter in de toerenteller en een visuele weergave van het vermogensverloop in de zwevende middenconsole! Achteraan is er voldoende plaats voor drie inzittenden, indien nodig kan je de zitbank in drie delen neerleggen om de bagagecapaciteit te verhogen.

Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h Break

Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h BreakRijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h Break

Onder de motorkap zit hetgeen wat deze C300 BlueTEC HYBRID net bijzonder maakt, zo krijgt de bekende (en luidruchtige) 2.1-liter BlueTEC turbodiesel het gezelschap van een kleine elektromotor met lithium-ion batterijen. Die eerste legt 204 pk en 500 Nm in de weegschaal en de tweede voegt daar 20 kW (27 pk / 90 Nm) aan toe maar het totale vermogen berekenen is met elektrische pk’s niet zo eenvoudig als het lijkt. Vanaf de start (en tot 25 km/u) neemt deze kleine hulpmotor het heft in eigen handen, toch springt de dieselmotor frequent bij – maar dat nauwelijks herkenbaar – om de kracht richting de achterwielen te sturen via de efficiënte 7G-TRONIC PLUS automaat. Met een stevige trap op de rechterpedaal zit je met de C300 BlueTEC HYBRID Break in 6,7 seconden aan 100 km/u en krijg je een topsnelheid van 244 km/u! Het verbruik ligt theoretisch op net geen 4 liter diesel per 100 km, in de praktijk ligt dat slechts een dikke liter hoger. Dat is geen slechte prestatie voor een dergelijke bolide van 1,7 ton, de gunstige CO2 uitstoot van slechts 99 g/km is dan weer behoorlijk aantrekkelijk (fiscaal) argument.

Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h BreakRijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h Break

Op een efficiënte wijze afstanden overbruggen is ongetwijfeld hetgeen waarvoor deze Blauwe Duitser gemaakt werd, zo getuige de vele comfortabele testkilometers die we maakten. De strakke sportophanging en grote velgen zijn op de mindere stukken Belgische asfalt geen godsgeschenk, wanneer je de Agility Control schakelaar in de sportmodus plaatst verschiet je toch keer op keer van de sportieve inborst en strakke wegligging van deze groene jongen. Alle moderne veiligheidssystemen zijn natuurlijk van de partij op dit vlaggenschip van Mercedes, ook comfortverhogende gadgets zijn aanwezig zoals een head-up display, digitale radio, keyless go, luchtvering, panoramisch schuifdak en de adaptieve cruise control (met autonome modus!).

Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h BreakRijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h Break

De Mercedes C-Klasse Break start bij 32.670 euro voor een C160 Break, voor de highend C300 BlueTEC HYBRID Break betaal je minstens 48.400 euro. Erna mag je jouw configuratie nog wat aandikken met leuke velgen, een knappe tint en wat gadgets, zonder veel moeite overschreed ons testmodel dan ook de €70.000 grens. Gelukkig krijg je een stevige brok technologie, een premium badge en een piekfijne afwerkingsgraad maar laat het duidelijk zijn dan de natuur redden met deze hybride niet goedkoop zal zijn..

Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h BreakRijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h Break

De concurrentie voor deze C-Klasse BlueTEC Hybrid is momenteel beperkt tot .. enkel de Lexus IS300h (vanaf €36.990) maar dat zal over een jaar wel anders liggen. Dan heeft BMW zijn 330e, Audi een soortgelijke uitvoering van de nieuwe A4 en ook van de Jaguar XE verwachten we op termijn een hybride uitvoering. In de Mercedes’ catalogus zien we verder wel nog een C350e die, dankzij de plug-in technologie, nog straffer cijfermateriaal kan voorleggen terwijl het prijsverschil eerder beperkt blijft..

Conclusie
Over het totaalpakket van deze praktische Mercedes C300 BlueTEC Break (vanaf heden C 300 h Break) kunnen we enkel en alleen maar lovend zijn. De verschillen (prijs, voorkomen, …) met een reguliere C-Klasse Break zijn beperkt terwijl de extra elektromotor zijn kunnen steevast bewijst – zonder storend over te komen – waardoor het verbruik aangenaam beperkt blijft. Verwacht wel niet dat een dergelijke premium hybride goedkoop zal zijn, het prijs/optiebeleid van Mercedes verwacht nog steeds een stevige investering! Deze Mercedes C300h Break is zowel zuinig, krachtig, functioneel, efficiënt en daarmee misschien wel de beste C-Klasse .. na de C350e?!

Overzicht:

+ Zuinig, zowel qua brandstof als CO2 uitstoot
+ Krachtig
+ Functioneel/praktisch
+ Comfortabel rijgedrag
+ Beperkte meerprijs tov C250 BlueTEC
+ Looks

– Prijs/optiebeleid
– Interne concurrentie C350e

Rijtest: Mercedes C300 BlueTEC HYBRID Break S205 - C300h Break

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem