Rijtest: Mercedes C-Klasse Break [C220 BlueTec]Met de praktische eigenschappen van de Mercedes C-Klasse Break hoef je eigenlijk niet meer te twijfelen welke C je nu graag wil, beter dan dit zal het niet worden!

Wie Mercedes C-Klasse zegt, zegt de C-Klasse Break, zeker in de (bekende C220) dieselconfiguratie scoort deze pakezel bijzonder veel interesse uit het leasesegment. Van de vorige generatie C Break werden er maar liefst 400.000 exemplaren gebouwd, voornamelijk voor de veeleisende Europese consument. Na de voorstelling van de gloednieuwe C-Klasse Berline met een nieuwe looks, hopen technologie en een beperkte groeispurt (+ 10 cm) was het reikhalzend uitkijken naar de komst van de volumineuze Break. De Duitsers spreken van een T-Modell,  in 2015 volgen er ook nog een C-Klasse Coupé en C-Klasse Cabriolet.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Bij deze ruime C-Klasse Break draait het natuurlijk om de grote koffer, je kan er tussen de 490 en 1.510 liter bagage in stockeren. Dat zijn mooie waarden die in de lijn liggen met de bestaande concurrentie, al zijn er hier en daar wel tegenspelers die pronken met betere cijfers. De achterbank klapt met een eenvoudige handeling volledig neer in twee delen – optioneel drie – terwijl de kofferklep ook automatisch kan openen en sluiten. Voor de fans van Kate Ryan hebben we ook goed nieuws, met haar beroemde kniezwengel kan je indien gewenst ook toegang krijgen. Toch ietwat onwennig om te staan dansen op de parking van het lokale warenhuis, maar je zal er maar eens staan met je handen vol. Een apart openende achterruit is er dan weer niet bij. Iets meer of toch wat minder ruimte nodig en verkocht aan het Mercedes’ logo, ook de CLA Shooting Brake (500 tot 1.354 liter), E-Klasse Break (690 tot 1.950 liter) of CLS Shooting Brake (590 tot 1.550 liter) komen met een meer praktische insteek voor de dag.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTecRijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Op de grote(re) kofferruimte en praktische koetswerkvorm na verschilt deze Break niet bijzonder veel van de Berline en toekomstige soortgenoten. Sinds ze bij Mercedes vorig jaar de designrichting omgooiden wordt (bijna) alles bijzonder gesmaakt met de knappe en dynamische vormgeving. Afhankelijk van je smaak – en grotendeels het budget – kan je kiezen uit de standaarduitvoering, Avantgarde (met heel wat chroom en aluminium accenten), Exclusive (mét ster op de motorkap) en de AMG Line (sportieve looks!). De catalogus voor het koetswerkkleur en velgen is behoorlijk dik waardoor iedereen een smaakvolle configuratie kan maken, al loopt de uiteindelijke aankoopprijs dan wel vlot op. Of het aan de gewichtstoename (+ 40 kg) lag hebben we niet kunnen definiëren maar de invloed van de knappe 18″ velgen op het comfortniveau ging opmerkelijk beter dan bij de Berline.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTecRijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

We hebben het interieurteam van Mercedes al vaak bewierookt, maar instappen in de nieuwe C-Klasse’s is nog altijd een feestelijke gebeurtenis. Een piekfijne afwerking, goedzittende zetels, enkel en alleen de beste materialen en een technologisch innerlijk. Indrukwekkender dan dit zal het nooit worden vrezen we. De muisbediening en de zwevende iPad-achtige multimedia/navigatie vragen wel enige gewenning alvorens het vlot in de vingers zit, maar de achterbank geniet van een klein beetje extra hoofdruimte dankzij de ruime koetswerkvorm. Als je niet voor het (dure) COMAND online navigatiesysteem opteert, kan je kiezen uit enkele andere (externe) mogelijkheden, zo was onze testwagen uitgerust met de Garmin MAP PILOT. Een prima systeem met duidelijke informatie en berichtgeving, maar op een auto van één miljoen oude Belgische frank hadden ze wel hun beste systeem mogen voorzien.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTecRijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Dat het motorengamma van de Mercedes C-Klasse Break gelijkloopt met de Berline mag geen verrassing zijn, je hebt dus de keuze uit diverse transmissies en motoren in alle geuren en kleuren. Als diesel kan je de Break verkrijgen als C180 (115 pk), C200 (136 pk), C220 (170 pk), C250 4Matic (204 pk) en C300 Hybrid (230 pk), allen onder de zuinige/efficiëntie BlueTEC noemer. Benzinerijders moeten het doen met een C180 (165 pk), C200 (183 pk), C250 (204 pk) en C400 4Matic (333 pk), al springen hier toch voornamelijk de twee AMG varianten – C63 (476 pk) en C63 S (510 pk) – in het oog.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTecRijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Wij kregen een Obsiaanzwarte C220 BlueTEC Break met de 7G-TRONIC PLUS automaat (+ €2.541) mee die naar alle waarschijnlijkheid terug het grootste deel van de Belgische verkopen voor zijn rekening zal nemen. De 2.1-liter grote viercilinder levert een boekhoudkundig-interessante 163 pk en 400 Nm waarmee je een 0-tot-100 chrono krijgt van 8 tellen plus een topsnelheid van 227 km/u! Interessanter is de CO2 uitstoot – en bijhorende Voordeel Alle Aard – van 108 tot 115 g/km, afhankelijk van de gekozen uitvoering en transmissie. Ook het verbruik viel bijzonder goed mee, terwijl Mercedes denkt dat 4,6 liter diesel voldoende is deden wij met 5,8 liter niet zoveel slechter. Tijdens de langere snelwegritten dook onze Benz geregeld onder de magische 5-liter grens, dankzij de brandstoftank van 66 liter zal het rijbereik rond de 900 kilometer schommelen.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTecRijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Dieselmotoren staan van nature bekend om hun grote hoeveelheid koppel, zuinigheid en soepelheid, al is de soundtrack minder om warm van te worden. De geluidsisolatie is anderzijds meer dan behoorlijk en eens het blok op bedrijfstemperatuur heb je er geen last van .. tot dat je het gaspedaal even stevig induwt. De (krachtigere) benzinemotoren ondervinden hier minder hinder van en bezitten iets meer vocaal charme, het meerverbruik en hogere CO2 uitstoot moet je er wel bijnemen. Met behulp van de optionele AirMatic luchtvering en het Agility Control rijpakket kan je gemakkelijk de C-Klasse Break omvormen van een meer sportieve tot extra zuinige of comfortabele bolide. Het aanwezige leger aan veiligheidssystemen helpt je op allerhande vlakken situaties inschatten, mocht het fout lopen zal de Mercedes zelf ook het ergste leed proberen te voorkomen. De zeventraps automaat opereert het best met een rustige rechtervoet maar in de Sport Plus setup wordt de sportiviteit niet geschuwd. Op zo’n momenten voel je de grootste massa van deze Break wel in het stuurwiel, al zal maar een beperkt doelpubliek op zoek zijn naar dergelijke combinatie.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

De meerprijs van de Mercedes C-Klasse Break ten opzichte van de Berline bedraagt voor deze generatie slechts €1.694, toch kom je maar beter zeer goed overeen met je bankdirecteur of fleetmanager. Het prijskaartje start namelijk bij €34.485 (C 180 BlueTEC én C 180) terwijl de duurste benzine en dieselconfiguratie respectievelijk €54.934 (C 400 4MATIC Break) en €48.158 (C 300 BlueTEC HYBRID Break) euro kosten. In het configuratieproces wachten er nog harde beslissingen want zonder veel moeite loopt de prijs behoorlijk snel op, zo was onze testwagen goed voor €54.000! De AMG uitvoeringen zijn heer en meester inzake prestaties als prijskaartje, hier is er een vanafprijs van 83.369 euro!

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Al het goede komt in drievoud, ook in het Duitse premiumsegment. De logische concurrenten voor deze C Break zijn dus de BMW 3-Reeks Touring (vanaf €30.150) en de Audi A4 Avant (vanaf €29.370) al verwachten we binnenkort van beiden een nieuwe versie om voldoende (technologisch) weerwerk te kunnen bieden aan onze Zwarte Duitser. Iets lager in het segment vinden we ook de nieuwe Volkswagen Passat Variant (vanaf 28.360), Ford Mondeo Clipper (vanaf €26.200) en Volvo V60 (vanaf €29.790) terug.

Conclusie
Omtrent de nieuwe Mercedes C-Klasse waren we al heel enthousiast, de Break overtuigde met zijn praktisch innerlijk misschien nog een tikkeltje meer. Inzake voorkomen, interieurafwerking en technologie werd de lat nog hoger gelegd dan voordien, met het dynamisch(er) rijgedrag klopt het totaalplaatje ook als een bus. Als je budget het toelaat kan je een bijzonder knappe Mercedes C-Klasse Break tevoorschijn toveren, al zijn de mogelijkheden vrij legio met het uitgebreide motorengamma en lange optielijst. De geteste 220 BlueTEC motorisatie blonk wederom uit met zijn efficiënte loopcultuur, zuinigheid en bijzonder comfortniveau, enkel de aanwezige motorklank onder belasting of koudstart verdient nog wat aandacht tegen de volgende facelift!

Overzicht:
+ Praktisch
+ Stijlvolle verschijning
+ Piekfijne interieurafwerking + technologisch innerlijk
+ Comfortabel rijgedrag
+ Sublieme samenwerking tussen krachtbron/automaat (zuinig, soepel, efficiënt, …)

– Prijs/optiebeleid
– Geen recordwaardes inzake laadcapaciteit
– Dieselsoundtrack onder belasting

Rijtest: Mercedes C-Klasse Break S205 - C220 BlueTec

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem