Officieel: BMW Z4 2010
BMW heeft na de gelekte scans van gisteren besloten om de nieuwe Z4 een dag eerder te onthullen, hier is ie dan: de nieuwe BMW Z4 Roadster.

Bij de lancering van de Z4 zal de wagen aangeboden worden met drie verschillende motoropties. Het topmodel wordt de Z4 sDrive 35i met de uitmuntende 3 liter twin-turbo motor onder de motorkap, deze zorgt voor een vermogen van 306 pk en een maximaal koppel van 400 Nm. De Roadster sprint met deze motor van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. Wie kiest voor een dubbele koppeling kan daar nog één tiende vanaf doen. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u.

Verder in het gamma vinden we de instap Z4 sDrive30i met een natuurlijk geblazen zes-in-lijn motor die een vermogen van 258 pk en 300 Nm koppel ontwikkeld. Met deze motor sprint de Z4 van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden. De snelheid is elektronisch gelimiteerd tot 210 km/u, als je sneller wilt kan je dit met het optionele Sport pakket laten opkrikken tot 240 km/u. De instapper is de Z4 sDrive23i, een 2.5 liter zescilinder met een vermogen van 204 pk.

De nieuwe Z4 is ook een pak ‘groener’ dan zijn voorganger, want de Efficient Dynamics-voorzieningen vinden nu ook hun weg naar de roadster. Dat betekent regeneratie van remenergie, banden met een lage rolweerstand, een schakelindicator en geoptimaliseerde aerodynamica.

De nieuwe Z4 beschikt over een opklapbaar hard-top dak, dat is de eerste keer in de geschiedenis van de Z-reeks. De hard-top kan in 20 seconden open of dicht gaan. Het grote nadeel van de hard-top is ongetwijfeld het hogere gewicht ten opzichte van de soft-top versies van vroeger. Volgens BMW heeft de bestuurder echter 14% meer zicht rondom rond, veiliger is het dus wel.

BMW heeft ook enkele nieuwe technologieën in de Z4 geïntroduceerd, zo beschikt de Roadster over het Adaptive M Suspension systeem. De rijhoogte kan 10mm lager over hoger ingesteld worden dankzij drie verschillende configuraties. Daarenboven is de rijervaring verbeterd dankzij de Drive Dynamic Control functie, die zowel de sturing als de koppelrespons dynamisch aanpast.

Over het uiterlijk valt te discussiëren, we moeten wel zeggen dat BMW een opvallende Roadster heeft ontworpen. Vooraan zien we de groot uitgevallen BMW niergrille, grote luchtinlaten en dubbele hoofdlampen. Alle lijnen in de motorkap mikken naar een imaginair punt voor de wagen. Aan de zijkant zien we een dynamisch vloeiende lijn die de atletische look van de Roadster moet benadrukken. Achteraan zien we vrij bijzondere achterlichten die gebruik maken van LED techniek.

Het interieur is onmiskenbaar BMW en zeer verzorgd. Verschillende afwerkingsmaterialen zijn mogelijk: van satijnzilver mat tot geborsteld aluminium en “Ash Grain” hout. De Z4 sDrive35i krijgt standaard kansas lederen zetels met drie kleuropties. Het dashboard is mooi afgewerkt en kennen we allemaal al van andere BMW-modellen.

De nieuwe BMW Z4 zal onthuld worden op het autosalon van Detroit, volgende maand.

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010

Officieel: BMW Z4 2010