BMW X6
Volgende maand staat het productiemodel van de BMW X6 op het autosalon van Detroit, er is weinig veranderd aan het conceptmodel dat in Frankfurt stond.

De wagen blijft dus een vijfdeurs, vierzits, coupé-SUV achtige wagen. Het grootste nieuws is de introductie van een nieuwe direct geïnjecteerde twin-turbo V8 benzine motor.

De 4,4 liter twin-turbo V8 zorgt voor een vermogen van 400 pk en een maximaal koppel van 609 Nm. Het grootste deel van het koppel is beschikbaar tussen de 1800 en 4500 toeren en dat is vrij bijzonder voor een benzinewagen. Met deze twin-turbo V8 sprint de X6 van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden en bereikt hij een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Verder is ook de 3.0 liter twin-turbo zes-in-lijn motor uit de 335i Coupé beschikbaar met een vermogen van 300 pk en een koppel van 406 Nm.

Alle BMW X6 modellen krijgen het xDrive AWD systeem met een elektronische verdeling van het vermogen tussen de voor en achterbanden. Bij normaal rijden is deze 40-60 (voor-achter) verdeeld. In de X6 debuteert ook BMW’s ‘Dynamic Performance Control’ (DPC) dat de krachtdistributie tussen de twee achterwielen regelt.

Om de sportiviteit van de wagen te benadrukken is de X6 standaard uitgerust met een sportstuur en schakelfippers. Deze flippers zorgen voor een semi-manuele controle van de zestraps automaat. Buitenaan is er keuze uit tien verschillende kleuren terwijl er binnenin elf ledersoorten en drie afwerkingskleuren te kiezen vallen.

De grote vraag blijft of we deze wagen mooi kunnen noemen, in profiel vind ik hem alvast meevallen maar vooral de achterkant valt mij tegen. Misschien moet ik nog wennen aan het Coupé-SUV idee maar dan scoort het Land Rover LRX concept toch stukken beter qua looks. Hopelijk betert het als we de X6 vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar op de Belgische wegen kunnen vinden.

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6

BMW X6