Officieel: Kia Picanto GT-Line (2024)Met een nieuwe Picanto benadrukt Kia haar engagement in het segment van de betaalbare compacte stadswagen.

De laatste maanden ging de aandacht van Kia voornamelijk richting hun zuiver elektrische (top)modellen zoals de Niro EV, EV6 en kolossale EV9. Toch vergeten ze hun compacte stadswagens niet want Kia werkt aan een nieuwe Picanto. Gezien de doorontwikkeling op basis van de derde generatie (JA) uit 2017 kan je anderzijds ook omtrent over een update of facelift spreken.

Blikvanger (letterlijk en figuurlijk) van deze Kia Picanto is de nieuwe grille met verticale LED dagrijverlichting. Mooi in lijn met de andere nieuwigheden maar dan aangepast aan de compacte eigenheid. Aan zelfvertrouwen geen gebrek in de blitse GT-Line uitvoering (inclusief diffusor!). Al gaan we er toch wel vanuit dat de basisversie iets rustiger zal ogen. Inzake personalisatie is er keuze tussen 14” à 16” velgen en 10 (waarvan 4 nieuwe) koetswerkkleuren.

Binnen prijkt er een 4,2” digitaal instrumentarium terwijl centraal een 8” display het infotainment (inclusief Apple CarPlay en Android Auto) voor zijn rekening neemt. Extra functionaliteit volgt via over-the-air updates. In de koffer past er 255 à 1.010 liter bagage. En afgezien van zijn compact formaat is de guitige Koreaan voorzien van hedendaagse rijhulp en veiligheidssystemen!

Motorisch blijven dezelfde opties beschikbaar. Zo komt de Kia Picanto zowel met een 1.0-liter als 1.2-liter benzinemotor, vermoedelijk beiden atmosferisch en 67 pk of 84 pk sterk. Of de 100 pk sterke 1.0-liter T-GDi turbobenzine later volgt komt is niet duidelijk. Wel dat een handgeschakelde versnellingsbak standaard zal zijn. Optioneel krijg je een gerobotiseerde automaat.

Pas tegen midden 2024 kunnen we de nieuwe Picanto verwelkomen bij de Belgische Kia verdeler. Naar goede gewoonte met de uitmuntende 7 jaar garantievoorwaarden! Prijzen worden pas later bekend gemaakt. Momenteel volstaat 14.790 euro voor een vierzits Picanto 1.0 MPI MT5.