Preview: Maserati GranTurismo V6 Nettuno benzine (2022)YAY! Naast een zuiver elektrische Folgore uitvoering (met 1.200 pk!) komt de nieuwe Maserati GranTurismo ook met een potente V6 benzinemotor.

Tussen 2007 en 2019 maakte de Maserati GranTurismo (desgewenst als dakloze GranCabrio) het mooie weer voor de Italiaanse sportwagenbouwer. Dit met zijn bijzonder aantrekkelijke looks, potente aandrijflijn en vooral beklijvende soundtrack. Dergelijke mooie liedjes duren jammer genoeg niet eeuwig, in 2019 ging de blitse Italiaan dan ook (gedwongen?) op pensioen. Uiteindelijk goed voor bijna 40.000 exemplaren, de allerlaatste werd Zéda gedoopt.

Intussen heeft Maserati een nieuwe generatie klaarstaan in de coulissen, de officiële onthulling is voor binnenkort (begin 2023?). Intussen weten we al dat er een zuiver elektrische GranTurismo Folgore variant komt met maar liefst drie elektromotoren en 1.200 pk. Na officiële berichten uit Modena is ook duidelijk geworden dat er eveneens een GranTurismo met benzinemotor zal komen. Dit in combinatie met een zeer klassieke/herkenbare vormgeving. Hopelijk oogt het binnenin toch een pak moderner met de aanwezigheid van hedendaagse technologie, rijhulp en gadgets.

De nieuwe Maserati GranTurismo krijgt de 3.0-liter V6 Nettuno benzinemotor uit de MC20 sportwagen. Reken dus op gemakkelijk 600 pk die allemaal richting de achteras vloeien. Of deze zescilinder even beklijvend klinkt moet spoedig duidelijk worden, de 4.7-liter V8 van weleer overtreffen wordt moeilijk… Een GranTurismo V6 herkennen (ten opzichte van de Folgore) kan aan de “open” grille en (vier) dubbele uitlaat.

Oh ja, graag ook een nieuwe GranCabrio maken Maserati!