Officieel: Ferrari Purosangue SUV V12 725 pk (2022)Het (enorme) commerciële succes van de Urus, Bentayga, Cayenne en Cullinan zorgt ervoor dat de Ferrari Purosangue SUV het levenslicht ziet. Zowaar mét V12 benzinemotor!

Met de onthulling van de langverwachte Purosangue plooit Ferrari dan toch voor de actuele SUV hype na jaren van halsstarrig vasthouden. De kans is klein dat Enzo Ferrari (de Godfather himself) een dergelijke gezinswagen zou bejubelen, het is algemeen geweten dat hij vooral brood zag in snelle GT’s en volbloed racewagens. Anno 2022 hebben de boekhouders/aandeelhouders veel meer te zeggen in Maranello en de stevige verkoopcijfers van de SUV’s bij Lamborghini, Bentley, Rolls Royce, Porsche en Maserati doen natuurlijk watertanden.

De eeuwige concurrent uit Sant’Agata Bolognese (lees: Lamborghini) spreekt bij voorkeur over een SSUV oftewel Super Sport Utility Vehicle. Ferrari heeft het liever over een “sportwagen met SUV looks en diens praktische inborst”. Purosangue betekent trouwens “volbloed” in het Italiaans.

In vergelijking met de eerdergenoemde concurrenten maakt de Ferrari Purosangue SUV indruk met zijn blitse looks en vooral de unieke deurconstructie. De achterste portieren gaan namelijk omgekeerd open (“suïcide doors”). Dat resulteert in een gemakkelijke instap voor de passagiers achterin. In de koffer is er ruimte voor minstens 473 liter bagage.

Leve de Ferrari Purosangue SUV en zijn V12!

Toch draait het voornamelijk om de aanwezigheid van de atmosferische (!) 6.5-liter V12 (F140IA). De benzinemotor werd (bijna) volledig opnieuw ontworpen al zouden er onderdelen/technologie overkomen van de 812 Competizione. Daarmee kan je al eens uitpakken op café! Zeker in combinatie met het enorme brok vermogen van 725 pk / 716 Nm. Goed voor 0-100 km/u sprintjes met vrouw, kind en hond in 3,3 seconden. En in staat zijn om tot 310 km/u te accelereren.

De Purosangue neemt de innovatieve vierwielaandrijving van de GTC4Lusso over, de 8-traps automaat met dubbele koppeling zagen we al in de straatlegale 296’s en SF90’s. De hoogste versnelling is trouwens specifiek ontworpen om zo zuinig efficiënt mogelijk te cruisen op bijvoorbeeld de snelweg.

Het leeggewicht van 2.033 kg is hoe dan ook stevig maar ook best knap, dit dankzij het doorgedreven gebruik van lichtgewicht materialen. Zo prijkt er een koolstofvezel dak dat ook bijdraagt tot een lager zwaartepunt. Tezamen met allerhande (rij)hulpmiddelen en specifieke (tover)software moet resulteren in een begeerlijk stuurgevoel. Zoals het een échte Ferrari betaamt!

Reken op gemakkelijk 400.000 euro

Een exacte Belgische Ferrari Purosangue vanafprijs werd niet vrijgegeven maar deze zal vermoedelijk net onder de 400.000 euro starten. Wie iets te enthousiast door de (uitgebreide) personalisatiegids gaat kan daar wel nog gemakkelijk een stevige smak bijdoen. Voor Apple CarPlay moet je trouwens niet bijbetalen, voor het eerst zit dit standaard op een Ferrari! Zowel in Gent, Brussel als Antwerpen kan je terecht voor een bestelbon op te maken.

Of Ferrari op termijn ook een Purosangue V8 motorvariant zal lanceren is niet 100% duidelijk. Wel zou er alvast een plug-in hybride (à la 296 GTB V6 PHEV?) volgen.