Officieel: Mercedes C-Klasse Berline W206 C-Klasse Break S206 (2021)Visueel mag nieuwe Mercedes C-Klasse er dan nog zeer herkenbaar uitzien, binnenin krijg je een hoogtechnologische revolutie! Motorisch zijn er enkel nog viercilinders.

Nadat Mercedes eerder de E-Klasse (opgefrist) en S-Klasse (gloednieuwe generatie) onder handen nam was het nu tijd voor de C-Klasse. Visueel oogt het misschien “zoals voordien” met een snuifje E-/S-Klasse, toch we zien hier een spiksplinternieuwe C-Klasse (generatie #5). In de voorbije tien jaar was de C-Klasse het bestverkopende Mercedes’ model met bovengemiddelde interesse uit China, VS, Duitsland en Groot-Brittannië.

De nieuwe C komt per direct als C-Klasse Berline (codenaam: W206) en praktische C-Klasse Break (codenaam: S206). Later volgt er vermoedelijk een nieuwe C-Klasse Coupé, de kans zou minder groot zijn dat er opnieuw een C-Klasse Cabrio volgt. Dit terwijl de geruchten van een avontuurlijke C-Klasse All Terrain (à la Audi A4 Allroad) wél luid weerklinken.

Meer ruimte, meer technologie en een groter infotainmentscherm

De nieuwe Mercedes C-Klasse groeit qua lengte, breedte én wielbasis. De hoogte nam (in beperkte mate) af. Alle passagiers profiteren van de toegenomen buitenafmetingen. De koffer werd ook wat groter (+30 liter), in de C-Klasse Break loopt het van 490 liter tot maximaal 1.510 liter. Dankzij een lagere laaddrempel moet het praktische aspect hier nog sterker aanwezig zijn.

Qua interieurdesign is de nieuwe C-Klasse overduidelijk geïnspireerd op de nieuwe S-Klasse met een nieuw, centraal gepositioneerd infotaimentsysteem. Zowaar verticaal in plaats van horizontaal. En met 11,9” (30,2 cm) opmerkelijk groot. Ook hier is de 2e MBUX generatie aanwezig wat moet zorgen voor nog scherpere/fijnere weergaves, snellere rekenkracht, geconnecteerde diensten, hoogtechnologische functies en de slimme(re) Hey Mercedes spraakassistentie. Toekomstige functionaliteit krijg je via “over-the-air” updates.

Stoelverwarming achteraan is voor het eerst beschikbaar in een C-Klasse, vooraan werd het warmte-oppervlakte een pak groter. Net zoals de mogelijkheden van de heerlijke massagefuncties.

Enkel nog viercilinders met automaat

Naast een grondige modernisering van het interieur (dat op zich zeker niet gedateerd was) zien we ook de nodige wijzigingen inzake het motorengamma. Alle Mercedes C’s zullen voorzien van een viercilinder én 9-traps automaat. Dus ook de sportieve AMG afgeleiden! En dat is een grote trendbreuk met de luidkeelse (en heerlijk karaktervolle) C63 AMG met zijn 4.0-liter V8.

De nieuwe Mercedes C-Klasse komt initieel met de C180 (170 pk), C200 (204 pk, desgewenst 4MATIC) en C300 (258 pk, desgewenst 4MATIC) benzinemotoren, dieselen kan met de C220d (200 pk) en C300d (265 pk). Allemaal rekenen ze op de EQ Boost (mild hybride) ondersteuning, (tijdelijk) goed voor 20 pk / 200 Nm.

Nieuwe Mercedes C-Klasse Plug-in Hybrid met 100 km elektrisch rijbereik!

Met de huidige fiscaliteit zullen PHEV’s een prominente rol blijven spelen in het premium segment. De nieuwe C-Klasse (C300e?) Plug-in Hybrid zal 313 pk / 550 Nm sterk zijn en tegelijk een elektrische actieradius van 100 km (WLTP!) bieden. Opnieuw als C-Klasse Berline en C-Klasse Break te verkrijgen. Meer details hieromtrent volgen snel, of er opnieuw een C300de diesel plug-in hybride komt zal de toekomst uitwijzen… Een zuiver elektrische C-Klasse zou dan weer niet op de W206 planning staan.

Nog S-Klasse nieuwigheden die doorvloeien naar de C-Klasse zijn achterasbesturing en de Digital Light functionaliteit . Die eerste helpt de draaicirkel tot 10,64 meter te verkleinen en creëert bovendien extra stabiliteit op snelheid. Met Digital Light krijgen je LED koplampen verregaande mogelijkheden inzake verlichting en projecties.

De productie van de nieuwe C-Klasse werd opnieuw toegewezen aan de fabriek van Bremen (Duitsland), Beijing (China) en East-Londen (Zuid-Afrika). Bestellingen worden vanaf april opgenomen, uiteraard met een resem personalisatiemogelijkheden. De eerste exemplaren arriveren tegen de zomer in de lokale showrooms, een Belgische (vanaf)prijs volgt later!