Meet & Greet: Polestar Precept (2021)In de hippe Polestar Space van Brussel stonden we oog-in-oog met de Polestar Precept. Op termijn moet deze adembenemende stijlstudie zich vertalen in een luxueus – zuiver elektrisch – vlaggenschip.

Op minder dan 4 jaar wist nieuwkomer Polestar zich op de kaart te zetten. Dit dankzij de nodige ondersteuning van het Zweeds/Chinese moederbedrijf maar vooral met een oogstrelend design, toekomstgerichte visie en een hoop getalenteerde/enthousiaste werknemers.


Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Intussen telt België vier Polestar Spaces, een minimalistische merkboutique waar geïnteresseerden kennis kunnen maken met het merk, haar visie en de producten. Naast de exclusieve Polestar 1 plug-in hybride (vanaf 158.000 euro) draait het voornamelijk om de zuiver elektrische Polestar 2 (vanaf 58.000 euro). Dankzij de unieke vormgeving/koetswerkvorm, kwalitatieve interieurafwerking, Android Auto infotainmentsysteem en doordachte aandrijflijn (400+ km rijbereik) willen ze elektrisch rijden écht laten doorbreken.

The Future looks bright

Van de Polestar 2 verwachten we op termijn ook goedkopere (lees: minder krachtige?) uitvoeringen. Toch is het uitkijken met welke nieuwe modellen ze die Spaces in de toekomst zullen opvullen. Als we de naamgeving logisch doortrekken lijken Polestar 3, Polestar 4 en Polestar 5 alvast kanshebbers.

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Begin 2020 zag de Polestar Precept het levenslicht. Officieel een “voorbode van aspiraties van het merk waarbij duurzame materialen en geavanceerde user experience centraal staan”. Tussen de regels zagen we hier vooral een rasechte Gran Tourer vierzitter waarmee Polestar op het topsegment mikt.

CEO Thomas Ingenlath kwam na enkele maanden met het nieuws waarop iedereen hoopte: de Precept gaat in productie. Verdere details wouden/konden ze nog niet meegeven, wel dat ze hiervoor een nieuwe (klimaatneutrale!) fabriek gaan bouwen in China. Zowaar de derde Polestar productiefaciliteit daarginds na Chengdu (Polestar 1 productie) en Luqiao (Polestar 2)!

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Bij dergelijke conceptmodellen krijgen designers steevast de nodige vrijheid … die wegens allerhande redenen vaak het productiestadium niet halen. Net zoals bij de Een en Twee pakt de Polestar Precept uit met minimalistische en atletische lijnvoering. Geen klassieke grille maar een gesloten SmartZone vooraan (lees: sensoren/radars/camera’s voor de rijhulp) met nog een soortgelijke set (extra) sensoren op het dak. De typerende Thor Hammer LED lichtsignatuur is nog steeds van de partij, hetzij in een opgefriste vorm. Zijspiegels zijn nefast voor een goede stroomlijn en werden hier vervangen door camera’s. De riante velgen zijn eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd.

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

De Polestar Precept is voorzien van suïcide doors (die vermoedelijk het productiemodel niet zullen halen) wat voor een gemakkelijk instap zorgt. Dankzij de (riante) panoramische glazen dakstructuur wordt er binnenin een heerlijk gevoel van ruimte gecreëerd.

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Duurzaamheid 2.0

Elk zichzelf (en Moeder Natuur) respecterend automerk opteert anno 2021 voor “duurzame materialen”, Polestar gaat daar nog een pak verder in. Gerecycleerde PET flessen, kurkvinyl, visnetten en zelf een ijzersterk/lichtgewicht composiet op basis van vlas (!) vinden zo hun weg naar het interieur. Kwestie van niet voor milieubelastende klassiekers zoals hout of leder te moeten kiezen terwijl er toch een premium gevoel overheerst.

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Net zoals bij de Mustang Mach-E krijg je in de Precept twee displays mee. Achter het stuurwiel zit een 12,5” instrumentarium dat de essentiële rij-informatie weergeeft. Het verticaal gepositioneerde 15” infotainmentsysteem neemt al de rest voor zijn rekening. Opnieuw werkt Polestar hiervoor samen met Google die hierin de perfecte showcase voor de nieuwste Android Automotive versie ziet.

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Naast de nodige extra functionaliteit wil Polestar ook inzitten op een uniek “interface design”. Enerzijds willen ze daarmee de gebruiker helpen om het systeem beter/slimmer te gebruiken (bijvoorbeeld door icoontjes te vergroten bij bepaalde acties) en anderzijds om een rustgevende ervaring te creëren. Zo gaat het infotainmentsysteem in “stand-by” als je het niet actief nodig hebt en daardoor je niet stoort. Daarbij spelen de eye tracking en nabijheidssensoren een belangrijke rol. Tijdens laadsessies kan je de tijd doden door middel van streaming (YouTube, Netflix, …).

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Bij elektrische auto’s draait het allemaal rond de (meervoudige?) motorsetup, batterijcapaciteit en laadvermogen. Maar daaromtrent blijft het bij de Precept nog muisstil (zoals de aandrijflijn?). Polestar wil enkel bevestigen dat de batterijpack laag ingewerkt zit wat de rijdynamiek ten goede moet komen.

Waardig vlaggenschip

Als de Precept Concept over enkele jaren (Pokémon-gewijs) evolueert in een tastbaar productiemodel, komt het vermoedelijk in het vaarwater van de gevestigde luxemerken en hun topmodellen. Denk aan de Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Tesla Model S en de Mercedes EQS. Dat moet ook een indicatie zijn van de prijsklasse al is het daaromtrent nog veel te vroeg om te speculeren.

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Met de Polestar Precept lijkt het kersverse EV automerk klaar voor een prachtig toekomstverhaal. Niet zozeer met de “klassieke” elementen zoals pk’s, 0-100 tijden of de grootste velgen maar wel met een knappe vormgeving, ingenieuze rijhulp, state-of-the-art infotainmentsysteem en vooral een zéér duurzaam beleid inzake gebruikte materialen.

Meet 'n Greet: Polestar Precept (2021)

Ontdek het volledige Polestar verhaal bij Polestar Brussels, Akenkaai 39.