Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale 2013Wie – net zoals wij – snel op een productie-exemplaar van de Alfieri had gehoopt is eraan voor de moeite, Maserati zal eerst met een opvolger voor de GranCabrio komen.

In 2014 stond er op het Autosalon van Genève een beeldschone Maserati Alfieri te pronken die unaniem uitgeroepen werd tot veelbelovende ster van de show. Als concept was de Alfieri natuurlijk nog zeer exotisch en verre-van productie klaar maar het was duidelijk dat de Italianen een knappe bolide in de toekomst zouden produceren.

Oorspronkelijk zou de toekomstige Alfieri zich als rasechte sportwagen onder de huidige Granturismo nestelen in het gamma, die laatste zou groeien en meer een GT (zoals de naam doet vermoeden) worden. Met een presentatie van de Alfieri in 2018 en de nieuwe GranTurismo in 2020 was de toekomst verzekerd, nu blijkt dat het toch anders zal uitdraaien in de praktijk.

Giulio Pastore, het Europese opperhoofd van Maserati, verklaarde namelijk recentelijk aan Autocar dat een sportieve 2+2 eerder iets is voor Alfa Romeo en Ferrari en ze zich in Modena liever eerst toespitsen op een opvolger voor de GranTurismo en GranCabrio familie.

Het Alfieri plan is daarmee niet volledig van de baan, eerder uitgesteld tot wanneer alles beter uitkomt in de planning (lees: modernen onderdelen zoals motoren en platformen die beschikbaar zijn). Ook zou er sprake zijn van een elektrische Maserati Alfieri in de (verre) toekomst..

Lees hier onze rijtest met de Maserati GranTurismo MC Stradale!
Lees hier onze rijtest met de Maserati GranCabrio Sport!