Rijtest: Volkswagen Scirocco

Der neue Volkswagen Scirocco
De Volkswagen Scirocco viert zijn 40ste verjaardag met een verfrissende facelift.

We zijn ondertussen alweer een jaartje verder, maar in maart 2014 blies de Volkswagen Scirocco op het Autosalon van Genève 40 kaarsjes uit. De sportieve coupé groeide na zijn lancering in 1974 al snel uit tot een icoon en blijft tot vandaag een van de meest emotioneel geladen vierwielers uit de Volkswagen-stallen. Genoemd naar de zuidelijke, drukkende windstromen uit de Sahara komt ook de vierwieler nooit onopgemerkt voorbij. Het was lang geleden dat we nog zoveel goedkeurende en verwonderde blikken onze richting zagen uitkijken.

Volkswagen Scirocco MY2014 7

Van neus tot achterste heeft de Volkswagen Scirocco immers een eigen identiteit. De karakteristieke ‘booskijkers’ werden licht hertekend en de optionele bi-xenon koplampen krijgen zelfs als het ware een LED ‘ooglid’ mee als dagrijlicht. De knipperlichten zitten samen met de mistlichten onderaan de bumper, visueel gescheiden door zwarte blades die samen met de smalle bovengrille het brede laag-bij-de-grond uitzicht versterken. Het VW-logo staat op de motorkap, wat naast de Scirocco enkel de XL1 en Beetle kunnen claimen. Langszij bemerken we een typische coupé-lijn met nieuw velgmateriaal tussen 17 en 19 inch groot, achteraan zetten de nieuwe LED achterlichten en een nieuwe diffuser de brede kikkerpoep kracht bij.

Volkswagen Scirocco MY2014 12

Volkswagen dacht ook aan de praktische kant, want in tegenstelling tot vroeger kan je de koffer nu eindelijk ook openen via het mechanisme verscholen achter het merklogo. Opvallend is wel nog steeds de hoge laaddrempel, wat voor het inladen van zware voorwerpen minder ergonomisch is en de bumperlak al eens duur kan komen te staan. Het bagagevolume zelf is met 312 liter meer dan voldoende, maar toch een stuk minder dan bij de Golf. Als 2+2 zitter offert de Scirocco ook het middelste zitje achteraan op voor twee volwaardige sportzetels. In de cabine vooraan wordt het sportieve karakter vanaf de facelift nog meer in de verf gezet door de standaard extra telemetrie centraal: olietemperatuur, een stopwatch en de turbodruk kunnen nauwlettend in de gaten gehouden worden. Een eerbetoon aan de allereerste Scirocco, die bij de beter uitgeruste versies ook twee extra tellers meekreeg. Tot slot krijg je een afgeplat lederen sportstuur en opvallende deurgrepen, terwijl een airco, Hill Hold en elektrische ruiten ook tot de standaarduitrusting behoren.

Volkswagen Scirocco MY2014 13

Volkswagen Scirocco MY2014 14Volkswagen Scirocco MY2014 15

Achter het stuur van de Scirocco vind je meteen een genestelde rijderspositie. Bij de eerste bocht merk je ook dat de voorophanging een stuk stugger staat afgesteld dan die van de Volkswagen Golf en dat daarom ook de voorwielen gevoeliger reageren op stuurinput. Je krijgt een beetje een go-kart gevoel, zonder dat het comfort echt volledig verwaarloosd werd. Echt hard wordt het immers nooit, waardoor de Scirocco met gemak alledaags bruikbaar blijft. Bij het achteruitrijden zijn de parkeersensoren weliswaar welkom, gezien het zicht naar achteren relatief beperkt is.

Volkswagen Scirocco MY2014 4

Onder de motorkap van de Scirocco herkennen we bekende TSI’s en TDI’s, maar dan wel de eerder sportief getinte combinaties. Wil je dieselen, dan beginnen de keuzes pas vanaf de 2.0 TDI met 150 pk, aan benzinezijde lopen de cijfertjes op tot een pittige 280 pk bij de Scirocco R. Wij gingen echter op stap met de instapper, een 1.4-liter TSI die met de facelift geoptimaliseerd werd en voortaan 125 pk levert. Desondanks werkt de Scirocco met dit blok de sprint van 0-100 km/u reeds af in 9,3 seconden en bereik je een topsnelheid van 203 km/u.

Volkswagen Scirocco MY2014 6

Kies je de juiste versnelling, dan kan de Scirocco best sportief aanvoelen. Kies je de foute, dan voelt de wagen door de enorm lange verhoudingen nogal sloom aan. Wil je op de snelweg inhalen, dan moet je bijvoorbeeld terug van 6de naar 4de wil je geen achterligger in je brede poep. De manuele zesbak is gelukkig met kinderlijke eenvoud te bedienen en het motorblok loopt opvallend stil en trillingsloos. Nog een pluspunt is het opvallend lagere verbruik vergeleken met de voorganger. Wij verbruikten gemiddeld zo’n 6,5l/100 kilometer en dat wijkt niet zoveel af van het opgegeven gemiddelde van 5,4 l/100 km. Zeker gezien we hier spreken over een benzinemotor, waar de realiteit vaak nog sterker afwijkt van de theorie. Eens toverden we zelfs 5,1 l op het schermpje en de CO2-uitstoot valt met slechts 125g/km ook enorm mee.

Volkswagen Scirocco MY2014 5

De Scirocco werd met de facelift iets duurder, maar kreeg in de plaats ook wat extra standaarduitrusting mee. Onze instapper begint bij 26.680 euro, voor de 2.0 TDI tel je minstens 29.820 euro neer. Volkswagen biedt geen verschillende uitrustingen aan, maar er zijn wel interessante optiepacks beschikbaar. Bovendien vallen de meerprijzen mee, want onze Scirocco tikte maar net boven de 30.000 euro af. De meer praktische Golf blijft weliswaar goedkoper, maar de Scirocco is heel wat unieker. Zo uniek en uitzonderlijk gepositioneerd dat het moeilijk is om concurrenten te vinden. De Volvo C30 kwam misschien nog het best in de buurt, maar wordt ondertussen niet meer geproduceerd. Hyundai heeft voorlopig nog de Veloster, maar ook daar verwachten we binnenkort een laatste zwanenzang.

Volkswagen Scirocco MY2014 9

Conclusie

Duitsers staan vooral bekend om hun ratio, maar met de Scirocco bouwde Volkswagen zowaar een auto vol emotie. De magie mag dan wel iets verminderd zijn over de jaren heen, de Scirocco blijft een icoon. Als 2+2 coupé positioneert deze vierwieler zich nog steeds als het sportieve alternatief voor de Golf en daarbij vormen alle onderdelen een coherent geheel: de sportieve doch excentrieke looks, het sportieve interieur met drie extra tellertjes en sportzetels, de meer premium selectie onder de motor en tot slot de iets stuggere ophanging. Veel rationele bestaansredenen heeft de Scirocco niet, maar we hopen ten zeerste dat Volkswagen het been stijf houdt en we er af en toe nog een in het straatbeeld mogen aanschouwen.

Overzicht

+ Excentriek en sportief voorkomen
+ Geslaagd compromis tussen sportiviteit en comfort
+ Verbruik 1.4 TSI
+/- Kies de juiste versnelling!
– Zicht naar achteren, hoge laaddrempel

Volkswagen Scirocco MY2014 11

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Volkswagen

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...