Header - Volkswagen Golf GTD Mk7 - Rijtest
De Golf GTD werd met de zevende generatie alweer krachtiger: werd de kloof met de GTI nóg kleiner?

Het portier van de Golf GTI was nog maar achter ons dichtgeslaan en we zaten reeds in de nieuwe Golf GTD. Vanzelfsprekend waren er bij het omdraaien van het contact iets meer trillingen, voelde het koppelingspedaal een stuk zwaarder aan en zagen we dat de toerenteller hier niet richting 7 à 8.000 ging, maar met de rijtest van de Golf VI GTD in het geheugen wisten we dat ook dit een aangenaam en sportief weekje ging worden. Bovendien werd de GTD alweer 14 pk krachtiger en gaat de technologie er alleen maar op vooruit. Werd de kloof met de GTI kleiner en is dit nog steeds de best klinkende viercilinder diesel op de markt? Alleen het gaspedaal indrukken kon tot het antwoord op die vragen leiden.

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 02

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 04Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 06

De GTD-letters in kwestie staan voor “Gran Turismo Diesel”, een recept dat Volkswagen al toepaste 32 jaar geleden. Maar in tegenstelling tot de 1.6-liter met 70 pk toen ligt er anno 2014 een dikke 2.0-liter met 184 pk onder de motorkap. Naast de vermogenstoename steeg ook het motorkoppel met zelfs 30 Nm tot 380 koppelmomenten. Meer koppel dan de GTI, maar dus wel bijna 50 pk minder. Wat natuurlijk leidt tot een tragere 0-100 km/u chrono (7,5s vs 6,4s), maar in de hernemingen is de overwinning aan de zelfontbrander. Zeker omdat die trekkracht constant beschikbaar is al vanaf 1.750 tot 3.250 toeren per minuut. De Golf GTD voelt dus zeer vlot aan over een brede toerenband, met momenten zelfs echt snel. Maar anderzijds is een diesel met 184 pk vandaag de dag lang geen unicum meer. Wilde Volkswagen de term Hot Hatch Diesel vergulden, dan had het misschien toch iets meer uit het EA288-blok moeten persen.

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 09

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 17Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 21

De topsnelheid van 230 km/u zegt verder weinig, maar wij herinneren ons vooral dat de Golf VI GTD boven de 2.500 toeren ons met zijn aangename roffel liet vergeten met een dieselmotor onderweg te zijn. En de ingenieurs uit Wolfsburg deden er alles aan om dit auditief genot ook in de Golf VII GTD te bewaren: afhankelijk van het toerental en de modus van de Drive Profile Selector worden de aangename motorklanken via een sound actuator versterkt overgebracht naar het interieur, zodat een acceleratie in Sport-modus nog meer emotie meebrengt dan een viercilinder diesel ooit deed. Al is het geen GTI en komen concurrerende merken alsmaar dichter in de buurt, de Golf VII GTD lijkt ons dus nog steeds de kampioen. Maar misschien wel het belangrijkste verschilpunt met de GTI is het verbruik. Doe je écht veel kilometers, dan is de zelfontbrander ondanks de steeds kleinere kloof tussen benzine- en dieselprijzen de meest rationele keuze. In theorie is 4,2 liter per 100 kilometer voldoende, maar 5,5 à 6 liter lijkt ons realistischer. Geen wow-cijfers qua zuinigheid, maar wel al makkelijk 3 liter minder dan de GTI. En zo worden al snel vele euro’s bespaard…

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 19

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 20Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 08

Qua handling zit alles meer dan snor bij de Golf VII GTD. Naast het feit dat de Golf VII op zich al een stuk preciezer en directer stuurt dan zijn voorganger zorgt de progressieve bekrachtiging van de GTD dat het alleen maar beter wordt. Bovendien staat de GTD met zijn sportophanging 15 mm lager bij de grond en zorgt dat lagere zwaartepunt voor minder lastwissels. Ook hier had Volkswagen echter het Dynamic Chassis Control geïnstalleerd, dus kunnen we helaas maar weinig zeggen over die sportophanging. Het voordeel is dan weer dat we bij biljartasfalt in de scherpe Sport-modus konden en bij oneffen betonplaten de compenserende zachte Comfort-modus konden inschakelen. Met 225 mm breed rubber is er verder ook meer dan voldoende draagvlak om in de bochten net dat beetje verder te gaan. Net als bij de GTI geeft het stuur helaas het naderen van de limieten iets minder door, al blijft het dan bij veilig onderstuur eerder dan een neus die in de tegenovergestelde richting staat te gapen. En dat onderstuur wordt ook opvallend sneller bereikt dan bij de GTI waar we de week ervoor mee op stap waren. Alweer een bewijs dat het sperdifferentieel écht het verschil maakt. Alleen is het op de GTD niet beschikbaar, wat de balans hier in het voordeel van de GTI doet doorslaan.

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 03

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 05Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 22

Uiterlijk krijgt de GTD geen rood maar een chroom lijntje door de grille en koplampen en zit de dubbele uitlaat niet verspreid over beide zijden maar geclusterd links. Verder zijn GTI en GTD dezelfde, al ziet de GTD er hier eigenlijk zelfs een stuk beter uit dan de GTI waar wij mee op stap gingen. Ondanks er net wél winterbanden gemonteerd zaten, doen de strakke 18-inch NOGARO-velgen het design van de Golf VII veel meer eer aan. Het Tungsten Zilver combineert verder perfect en lijkt zelden vuil te worden, maar voor de GTD zijn er naast andere metaalkleurtjes ook het exclusieve Tornado Red, Black en Pure White. Wie dat wil, kan de achterste ruiten vanuit de fabriek tot slot tot 90% laten verdonkeren, in tegenstelling tot maximum 65% voorheen. Het is maar een weetje… Ook binnenin vervangt grijs rood en krijg je het klassieke “Clark”-patroontje op de zetels, maar slechts weinigen leken dat te appreciëren. De sportzetels zitten wel even goed en de golfbal versnellingspook ligt als gegoten in de hand. Nergens laat de afwerking van de nieuwe Golf steken vallen en tot slot leest de inscriptie in het afgeplatte stuurwiel vanzelfsprekend “GTD” en niet “GTI”.

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 14Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 15

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 10

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 12Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 16

Rest ons enkel nog de prijs en dan ook het vermelden dat de Golf VII GTD duurder is dan de Golf GTI. De basisprijs bedraagt 32.140 euro ten opzichte van 31.790 euro, al heb je dat verschil aan de pomp na pakweg 6.000 kilometer terugverdiend. Vanaf dan wordt het circa 5,8 euro per 100 kilometer goedkoper om met de GTD kilometers te malen. De optielijst is vanzelfsprekend dezelfde, al is er hier geen sprake van een Performance-pakket met sperdifferentieel, betere remmen en 10 pk extra. Een metaalkleur kost dan weer dezelfde 450 euro, parkeersensoren €563,86, de vijfdeurs is 870 euro duurder dan de driedeurs en de knappe 18-inchers voegen 627 euro aan de totaalprijs toe. Finaal moet je voor ons testexemplaar zo’n 40.000 euro neertellen, wat eerlijk gezegd toch wel aanzienlijk is.

Volkswagen Golf GTD Rijtest - GroenLicht

Conclusie

Ja, de Volkswagen Golf GTD is volgens ons nog steeds de best klinkende viercilinder diesel op de markt. Maar neen, de kloof met de Golf GTI wordt er niet kleiner op. Al is hij koppelkrachtiger en dankzij zijn 184 pk meer dan voldoende snel, de GTI-beleving ligt niet binnen handbereik van de GTD. De GTD stuurt strak de bocht in, maar met het sperdifferentieel van de GTI Performance liggen de limieten toch een stuk verder. Ook het verschil in remkracht is groter dan we verwachtten. Het grote voordeel aan de GTD is natuurlijk dat hij snel tot 3 liter minder verbruikt per kilometer en ondanks zijn 350 euro duurdere basisprijs op termijn dus de meest rationele keuze is. Een kilometermaler die spannender is dan het gros van het wegennet: JA! Een Hot Hatch Diesel? Neen…

Rijtest - Volkswagen Golf GTD VII - 184 pk 24

Overzicht

+ Best klinkende viercilinder diesel
+ Vlotte hernemingen
+ Heel wat zuiniger dan de GTI
+ Strak uiterlijk
– Geen sperdifferentieel
– Prijs

Tekst & Foto’s: Tim De Baets