Rijtest: Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi
De Veloster Turbo is op z’n zachtst gezegd een vreemde verschijning in het autolandschap. Een opzichtig uiterlijk, een asymmetrische lay-out en toch nog praktisch bruikbaar, hoe doet Hyundai het toch weer?

Hyundai is sterk bezig in Europa, zo getuige de positieve rijervaringen met de iReeks modellen. De grote financiële investeringen in een Europees design- en ontwikkelingscentrum te Rüsselsheim lijken te lonen. Maar zonder specialleke hoor je er niet bij als autoconstructeur. Daarom dat Hyundai eerst de sportieve Genesis Coupé naar ons continent haalde en vervolgens de gekke Veloster uit hun Koreaanse hoed toverde. Beiden geen absolute verkoopstoppers binnen het gamma, maar dat was dan ook niet de primordiale bedoeling. Hyundai wilde een eyecatcher en daarin slaagt de Veloster met glans in.

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

De Veloster-rijder is op zoek naar iets anders dan een doordeweekse leasebak en vindt zijn dada bij deze excentrieke coupé. De Veloster Turbo is dé overtreffende trap zowel qua vermogen als qua looks. Nog steeds krijgt hij een typische hexagonale Hyundai grille vooraan die nog net wat scherper getrokken werd en mooie geïntegreerde LED dagrijverlichting die net dat tikkeltje extra geven. De karakterlijnen op de flanken en het geïntegreerde handvat aan passagierszijde maken het coupé-design best begeerlijk. Specifiek zijn er 10 verschillende koetswerkkleuren weggelegd voor de Turbo (€700), maar het Young Gun matgrijs zal waarschijnlijk de meest interessante keuze zijn. Niet veel constructeurs bieden een matte kleur aan en wie meteen aan een wrap denkt, mag de carwash ook direct vergeten.

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDiRijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Aan de achterzijde krijgen we wel een ander aanzicht dan bij de reguliere Veloster: 2 centraal geplaatste uitlaten schreeuwen om aandacht. Ongetwijfeld een van de troeven van de Veloster Turbo, al vormden menig omstander toch een “lichtelijk” afkeurende blik richting de achterkant. De fancy 18″ velgen zijn de standaard keuze als je een bestelbon tekent voor een Veloster Turbo en als je de Hyundai verkoper (m/v) eens vriendelijk aankijkt, kunnen die wel gewisseld worden naar een variant met een gekleurd innerlijk. Ook de Veloster doet mee met de rage om het nichemodel naar hartenlust te personaliseren.

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Als we binnenin plaatsnemen in de Veloster Turbo herkennen we heel wat elementen uit de reguliere Veloster en menig Hyundai, edoch voelt alles net wat sportiever aan dan anders. Zo krijgen we sportief zittende zetels met Turbo insigne die je lichaam perfect omarmen en een stuur met schakelflippers dat goed in de hand ligt. Naar goede Koreaanse gewoonte is dat ook nog eens goed bezaait met diverse knopjes, al duurt het gelukkig maar een poos alvorens je blindelings de functionaliteit ervan begint in te zien. De instap is redelijk laag, waarmee het kartgevoel en de rijbeleving positief beïnvloed worden. De tellerpartij zit verder vrij diep verzonken in het dashboard, maar is ten alle tijden zeer goed afleesbaar.

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDiRijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

De middenconsole herbergt bijna alle functionaliteit van de wagen zoals de automatische airconditioning, zetelverwarming (vooraan), een USB/AUX ingang voor een eigen streepje muziek en voornamelijk ook de navigatie. Dat 7″ TFT systeem werkt steeds voortreffelijk en combineert accuraatheid en functionaliteit met gebruiksvriendelijkheid. De gewone Veloster-rijders moeten in de geldbuidel tasten voor de navigatie, bij de Veloster Turbo komt dat graits mee met het basispakket. Het elektrische panoramisch open dak krijg je ook standaard en geeft het interieur steeds een heldere sfeer door het natuurlijk zonlicht. ’s Nachts kan het ook van pas komen voor de aspirant sterrenwacht, maar je kan het ook sluiten. Achteraan kan je 310 liter bagage kwijt in de grote doch diepe koffer die bijzonder goed bereikbaar is dankzij het wijd openende kofferdeksel. Met een platte achterbank krijg je zelfs 1.050 liter bagage mee, zeer mooie waarden binnen het segment.

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDiRijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Rijden met de Hyundai is kinderspel, druk op de startknop en je bent weg! De fysieke sleutel komt er overigens maar vrij weinig aan de pas, want een keyless go systeem is eveneens standaard bij de Turbo. Wij reden tijdens onze testperiode 840 km met de automatische versnellingsbak en konden hem met een positieve glimlach teruggegeven. Bij een sportieve wagen als dit hoort misschien toch wel een handbak, maar als je de Veloster Turbo ook als daily driver wilt gebruiken is een automaat toch comfortabeler. De automaat heeft 6 verzetten en weet die zelf goed in te schatten, desnoods kan je hem een handje helpen door middel van de schakellepels achter het stuur. Door de bolle achterruit krijg je wel een verkeerdelijk indruk van de wagens achter jou, wat minder aangenaam is voor de spotters onder ons. Op de achterbank passen er idealiter 2 personen, bij voorkeur onder de 1m75. Ideaal voor 2 kinderen dus, de groteren onder ons doen er best aan om zo snel mogelijk te shotgunnen en zo nekpijn te vermijden.

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

De Veloster Turbo is zoals alreeds gezegd het pareltje binnen het Veloster gamma. Op zich is dat niet zo’n prestatie, waar er maar 2 Velosters in de orderboeken van Hyundai te vinden zijn. De gewone krijgt een 1.6-liter GDi met 140 pk, terwijl in de Turbo variant diezelfde motor het gezelschap krijgt van een turbo. Daardoor krijgen we 186 Europese pk’s – terwijl Amerikaanse lotgenoten de volle 204 pk krijgen – en 265 Nm koppel dat zich gewillig ter beschikking stelt tussen 1.750 en 4.500 omwentelingen. Een sprint naar 100 km/u is voorbij in 8,1 seconden en de Veloster stopt met accelereren bij 214 km/u, maar dankzij het agressieve uiterlijk van de Turbo lijken die waarden veel hoger te liggen. Hyundai denkt zelf dat de Veloster Turbo 7,4 liter benzine nodig heeft terwijl wij toch een liter meer nodig hadden. Uiteraard kan de sportieve/rustige rijder die waarden sowieso wat beïnvloeden, maar het verbruik ligt binnen de perken van een sportief geaspireerde bolide als de Turbo. De benzinetank is 50 liter groot en daardoor kan je ongeveer 650 kilometers Veloster’en alvorens je terug langs de pomp moet passeren.

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDiRijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Prijsmatig valt er weinig te vertellen over de Veloster Turbo. Een nicheproduct volgt vaak een alternatief optiebeleid waardoor we bijzonder weinig te kiezen hebben. Het voordeel is dan weer dat je al het lekkers al standaard meekrijgt wanneer je €29.549 achterlaat bij de Hyundai-dealer. Je hebt wel de keuze voor een automatische versnellingsbak (€1.250) en wat speciale koetswerkkleuren (€700), maar daar stopt het dan. Denk echter niet dat je benadeeld wordt ten opzichte van andere Hyundai’s: naar goede gewoonte heb je niets om over te klagen qua opties. Zo heb je onder andere automatische licht/regensensoren, LED dagrijlichten, automatisch inklapbare buitenspiegels, een achteruitrijcamera, een degelijk geluidssysteem, … Naar goede gewoonte geeft Hyundai ook het 5 Years Triple Care programma, waarmee je voor een langere periode vrij zorgeloos kan genieten van je Veloster Turbo. Ongetwijfeld een troef ten opzichte van de concurrentie!

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Een waardige concurrent vinden voor de Veloster Turbo is geen gemakkelijke opgave. Dat komt er ook van als constructeurs niches blijven uitvinden aan de lopende band. Geen enkele andere wagen heeft ook dezelfde asymmetrische layout, dus moeten we ons wat soepel opstellen. Een Volkswagen Scirocco 2.0 TSI heeft 210 pk en kost €29.090, maar is vrij lang op de markt en heeft dus een technologische achterstand in vergelijking met de Hyundai. Een Honda CR-Z komt in de buurt qua design, maar heeft met slechts 114 pk geen topmotorisatie om het de Veloster Turbo moeilijk te maken. Als je op zoek bent naar bonkende prestaties moet je zeker eens langsgaan bij de Renault Megane RS of een Ford Focus ST, die ongeveer hetzelfde prijskaartje hebben, maar wel een stuk sportiever zijn dan de Veloster Turbo.

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDiRijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Conclusie
De Veloster Turbo is dé Veloster die Hyundai nodig had. Hij schreeuwt om aandacht met zijn blitse looks en gekke lay-out, aan de achterzijde deden ze misschien wel wat teveel hun best. Motorisch krijg je een goede speelkameraad in het voorin met sportieve eigenheid, maar verwacht geen circuitaspiraties. Prijsmatig krijg je trouwens alles wat je maar wil voor een correcte prijs. De Veloster Turbo is zeer bruikbaar en ook gewoon rustig te rijden, maar uitstappen zonder glimlach lijkt ons moeilijk.

Overzicht:
+ looks
+ (rij)plezier
+ uitrusting
+ 5 jaar garantie (5Y Triple Care programma)

– veel show/weinig go
– té opzichtige achterzijde

Rijtest Hyundai Veloster Turbo 1.6 GDi

Tekst + Foto’s: Benjamin Van Maldergem