Rijtest Volvo C30 DRIVe
De Volvo C30 is aan zijn tweede ambtstermijn toe, een opgefriste neus met nieuwe koplampen moet de gekende lading dekken.

Vorig jaar konden we voor het eerst kennis maken met de Volvo C30 DRIVe, het zuinigste model uit het Volvo gamma. Dit jaar hadden we een nieuwe afspraak met Volvo’s kleinste, want het merk heeft het de C30 van een opfrisbeurt voorzien. Wie op zoek is naar de verschillen moet niet veel verder kijken dan naar de neus, een vernieuwde voorbumper met een meer prominente grille en scherpere koplampen zijn de voornaamste wijzigingen ten opzichte van de vorige generatie. De aangepaste voorpartij doet de nieuwe C30 iets groter en stoerder ogen dan zijn voorganger.

Rijtest Volvo C30 DRIVe

Onder de motorkap van de Volvo C30 DRIVe vinden we nog steeds de 1.6D dieselmotor met 110 pk en 240 Nm koppel. Hiermee sprint de C30 DRIVe van 0 naar 100 km/u in 11,3 seconden en haalt de wagen een topsnelheid van 190 km/u. De 1.6D verrast zowel op het vlak van zuinigheid als op het vlak van prestaties. Tijdens onze testperiode kregen we het gemiddeld verbruik namelijk niet boven de 5,5 liter/100 km, hoe hard we soms ook probeerden om zijn zuinigheid op de proef te stellen. Officieel zou de DRIVe gemiddeld genoeg moeten hebben met 3,8 liter/100 km, maar deze waarden bereik je enkel in laboratoriumsituaties. Wie de schakelindicator goed volgt zal de dorst van de C30 DRIVe makkelijk kunnen temperen tot 4,5 liter/100 km. Het DRIVe label omvat verschillende kleine aanpassingen om het verbruik terug te dringen, zo krijgt de wagen standaard een Start/Stop systeem om het verbruik in de stad terug te dringen, een schakelindicator, banden met lage rolweerstand en enkele aerodynamische wijzigingen waaronder een achterspoiler die zorgt voor een lagere rolweerstand.

Rijtest Volvo C30 DRIVe

Ook op het vlak van prestaties is de 1.6D in de C30 DRIVe bij de pinken. Het motorblok voelt romig en steeds potent genoeg aan. Schakelen gaat via een manuele vijfbak die zich vlot laat bedienen. Door niet voor zes versnellingen te kiezen zijn de verhoudingen iets langer dan bij andere modellen, wat helpt om het verbruik te drukken. De C30 DRIVe laat zich ook sportief rijden, door de lage zitpositie van de wagen is het snelheidsgevoel hoger en is de wegligging een stuk beter. De C30 laat zich vlot door de bocht sturen en biedt dankzij de stevige ophanging erg veel grip. Door de korte wielbasis is de wagen ook erg wendbaar, wat in de stad een groot voordeel is. Het stuur ligt goed in de hand, maar voelt iets te groot aan waardoor je de indruk kan hebben dat je met een grotere wagen op pad bent. Ook de gebruikte materialen voelen wat vreemd aan, bovenaan het stuur werd namelijk een koud aanvoelend aluminium gebruikt, handen op de daarvoor voorziene zone houden is dus de boodschap.

Rijtest Volvo C30 DRIVe

De sportieve toets die de C30 wil aansnijden wordt wat beperkt door de stoelen. Die zitten erg comfortabel, maar missen wat zijdelingse steun in de bochten. Het interieur van de Volvo C30 ademt ook rust uit, de voor Volvo kenmerkende zwevende middenconsole eist daarbij de meeste aandacht op. De gebruikte materialen voelen erg kwalitatief aan en ook de bediening van bijvoorbeeld de airco of de Radio/CD is erg eenvoudig. De wijzerplaten geven de vereiste informatie zeer helder weer, het stuurwiel kan daarnaast optioneel met de functietoetsen voor de radio uitgerust worden. Het door ons geteste model kon ook over een GPS-systeem beschikken, dat zich makkelijk laat wegklappen in het dashboard. De bediening van het navigatiesysteem kan op twee manieren, met een afstandsbediening of met een knoppenzee achter het stuur. Vooral het gebruik van de afstandsbediening valt aan te raden, de bediening achter het stuur is vrij omslachtig en vergt wat gewenning. De afstandsbediening kan daarbij veilig opgeborgen worden achter de zwevende middenconsole. Het navigatiesysteem is niet het meest heldere in autoland, maar is met een prijs van 1.500 euro wel zeer betaalbaar.

Rijtest Volvo C30 DRIVe

Ondanks de beperkte afmetingen voelt de C30 voor de voorste passagiers erg ruim aan, op de achterbank is dan weer wat minder plaats voorzien. De achterbank van de C30 bestaat uit twee aparte stoelen, wie meer dan 3 vrienden heeft, zal dus mensen moeten teleurstellen. De instap naar achter is niet meteen gemakkelijk, niet alleen door de nauwe doorgang, maar ook omdat de veiligheidsgordel van de voorstoel de weg belemmert. Eens in positie vinden we achteraan weliswaar voldoende been- en hoofdruimte voor een volwassene. De kofferruimte is ook niet meteen de grootste in autoland, variërend van 251 tot 894 liter. Niet alleen de laadruimte is beperkt, ook de laaddrempel is vrij hoog en je bagage afdekken gaat via een gecompliceerd afdekzeil. Maar goed, ervan uitgaande dat vooral jonge mensen met deze C30 op stap zullen gaan en IKEA dozen niet dagelijks vervoerd moeten worden, is hier geen man overboord.

Rijtest Volvo C30 DRIVe

De Volvo C30 DRIVe staat al voor je deur vanaf 22.090 euro, maar dan vergeten we jullie te vermelden dat de C30 DRIVe dankzij zijn CO2-uistoot van 99 gram/km kan rekenen op een overheidskorting van 15% op de aankoopprijs. Halen we er even de rekenmachine bij dan zien we dat we 3.313 euro van de staat mogen terugeisen. De Volvo C30 DRIVe maakt je portefeuille dus maar 18.777 euro lichter, een koopje gezien de premium kwaliteit die deze wagen biedt. Je kan de C30 DRIVe natuurlijk ook een stuk beter uitrusten, daarvoor voorziet Volvo twee uitrustingsniveaus: Momentum en Summum. Het eerste biedt voor 1.400 euro onder andere 16″ velgen, Cruise control, mistlampen, regensensor, multifunctioneel stuur, sportieve wijzerplaten en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Wie kiest voor de Summum uitrusting betaalt 3.400 euro en krijgt daar een lederen interieur, 17″ velgen en Xenon koplampen bovenop.

Rijtest Volvo C30 DRIVe

Conclusie

Volvo biedt met de C30 dus nog steeds een erg interessante wagen aan. Wie kiest voor de C30 DRIVe weet dat hij voor een erg aantrekkelijke prijs een erg degelijke wagen krijgt die zowel op het vlak van rijprestaties als op het vlak van rijcomfort zeker niet moet onderdoen voor de concurrenten. Het lage verbruik dat zelfs bij een sportief rijgedrag bereikt kan worden, is uiteraard een welgekomen extraatje aan de pomp. Enkel de moeilijke instap naar de achterbank en de beperkte koffer zouden je objectief gezien van een aankoop kunnen weerhouden.

Rijtest Volvo C30 DRIVe

Overzicht
+ Motor is zuinig en sportief
+ Puik weggedrag
+ Afwerkingskwaliteit interieur

– Instap naar achterbank is niet eenvoudig
– Vier zitplaatsen, kleine koffer

Rijtest Volvo C30 DRIVe

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir