Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI
De Opel Astra is het best verkopende model van de Duitsers. Naast de vijfdeurs, de Sports Tourer en de GTC is er nu ook een sedan-variant op de markt!

De sedan is sinds het begin van de automobiel op de markt, al zijn er bijzonder weinig redenen om hem te kiezen. Echt spannend is hij niet, een break kost je iets meer maar is wel praktischer en een cabrio brengt dan weer tonnen rijplezier. Toch is de sedan er anno 2013 er nog steeds en dat is maar goed ook. Menig vertegenwoordiger kiest voor de anonieme verschijning van de sedan en gelukkig weet Opel van aanpakken: de Astra Sports Sedan is een niet te onderschatten auto.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Van buitenaf gezien doet de Sports Sedan ons gigantisch hard denken aan de Opel Insignia en dat is uiteraard een mooi compliment. Met de weinige vrijheid die het designteam kreeg om deze vierdeurs Astra te brengen, mogen ze best fier zijn op hun creatie. Vooraan het Opel familiegezicht met een enkele lamel in de grille, een karakterlijn op de zijportieren en achteraan 2 grote lichtblokken die elk uit 2 delen voltrokken zijn. Het kofferdeksel is aan de kleine kant maar gaat vrij vlot open, jammer genoeg enkel met de afstandsbediening of via een knop binnenin. Uit het grootwarenhuis wandelen met je handen vol zal dus resulteren in wat lichamelijk gegoochel. Die koffer slikt standaard 460 liter bagage, met de zetels plat wordt dat getal verdubbeld. Met zijn 4,65 meter is hij een van de grootste leerlingen in het segment en dat bemerken we voornamelijk bij scherpe verkeersdrempels. Door de grote overhanging vooraan durft de voorlip wel wat contact te maken. Fietsliefhebbers komen bij Opel meer dan ergens anders aan hun trekken, dankzij het optionele geïntegreerde FlexFix systeem neem je zonder veel problemen je fietsen mee.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Als we instappen, valt direct de bijzondere kleurstelling van het interieur op. Misschien niet echt onze eerste keuze, maar het plaatje leek wel te kloppen als een bus. De zetels zitten wederom prinsheerlijk met voldoende steun dankzij het optionele AGR pack, sowieso de grootste must op je bestelbon. Zowel grotere als kleinere prullaria kunnen hun weg terugvinden naar een van de vele opbergvakjes. Het interieur lijkt zeer goed afgewerkt en zit op de juiste plaats, al heerst er toch een drukte van jewelste als we de middenconsole bekijken. Na enkele dagen kan je alles wel zonder veel moeite terugvinden, alle begin is moeilijk. Het stuurwiel ligt goed in de hand en heeft bedieningselementen voor het navigatie- en multimediasysteem die goed werken, maar toch dringend eens vernieuwd mag worden. De tellerpartij straalt op een potsierlijke manier, enkel jammer dat de ouderwetse TFT dat premium gevoel direct vernietigt. Dankzij een USB/AUX ingang kunnen we genieten van onze eigen muziek tijdens de comfortabele ritten met de Opel Astra Sports Sedan en dankzij het Infinity Sound System kunnen we zeker niet klagen over de geluidskwaliteit.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Motorisch kom je naar goede gewoontes niets te kort bij Opel, maar voor een passende motorkeuze voor je Sports Sedan neem je toch maar best even de tijd. Zo zijn er alreeds 19 verschillende versies met verschillende types brandstof, inhoud, versnellingen en start/stop systemen. Aan dieselzijde vind je de 1.3 CDTI ecoFlex als instapper terug met 95 pk, maar dat lijkt ons net iets te weinig voor de 1.400 kg zware Sports Sedan. Vervolgens kan je opteren voor een 1.7 CDTi met 110 of 130 pk, al dan niet met een start/stop systeem dat het verbruik wat mee helpt te temperen. Aan benzinekant vinden we een 1.4 EcoTec met 100 pk en 1.6 EcoTec met 115 pk terug, net zoals de 1.4 Turbo met 140 pk die we nog kennen vanuit de Opel Mokka. Deze 2 laatste kunnen zowel met een automatische als handmatige versnellingsbak geleverd worden. Het uitgebreide motorengamma bevat naast enkele spiksplinternieuwe krachtbronnen ook oude bekenden, elk met hun voor- en nadelen qua verbruik, prestaties en duurzaamheid.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Tijdens onze test haalden we een verbruik van 5,8 liter diesel waarmee we best tevreden konden zijn, alhoewel Opel toch eerder over 4,2 liter spreekt. Met een brandstoftank van 56 liter geraak je ook een hele eind verder, lange trips maalde de Sports Sedan op een zeer comfortabele manier, zelfs op de achterbank! De demping is vrij anoniem maar zeker niet negatief, de wegligging is ideaal maar de rijbeleving is toch wel wat zoek. Niet dat je veel emotie kan verwacht uit een Sports Sedan, maar het EcoFlex geheel haalde toch de laatste brok spanning uit de Opel. De versnellingen zijn nog steeds gigantisch lang bij Opel, waardoor je meer stil staat dan rijdt in de 1e versnelling. Qua CO2 uitstoot scoort de 1.7 CDTI ecoFlex wel opmerkelijk positieve resultaten, slechts 99 g/km CO2 haalt deze groene krachtbron. De topsnelheid ligt op 191 km/u en na 12,1 seconden zal je 100 km/u halen uit stilstand, al zijn deze waarden van minder belang bij een sedan.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

De Astra Sports Sedan wordt graag hoog gepositioneerd en dat merken we niet enkel aan zijn strak design, kwalitatief interieur en dito afwerkingniveau, ook qua opties mochten de ingenieurs naar hartenlust shoppen in het Opel magazijn. De verwarmde en verstelbare AGR zetels passeerden al de revue, maar ook diverse veiligheidssystemen krijg je bijna standaard bij de hogere uitrustingsniveau’s. Zo vind je naast ABS, ESP, dagrijverlichting onder meer Hill Start Assist, Actieve hoofdsteunen, Park Pilot, Opel Eye en het Pedal Release System terug, om maar te zeggen dat je een resem actieve en passieve veiligheidssystemen kan vinden op de Astra Sports Sedan. Het Bi-Xenon AFL-koplampsysteem is wat aan de prijzige kant, maar is een must voor wie veel op de weg is. Met meer dan 8 presets zorgt het systeem ervoor dat elke situatie aangepast verlicht wordt om zo niet tot verrassingen te komen.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Opel kiest voor 3 uitrustingsniveaus die elkaar opvolgen: Essentia, Enjoy en Cosmo. De goedkoopste Sports Sedan die je bij Opel kan vinden is een 1.4i Essentia voor €17.350. De 1.6i Enjoy heb je voor €22.450 en de topper qua benzine is de 1.6 Turbo Cosmo, goed voor €25.950. Dieselfans – al die al bestaan – betalen minimaal €19.300 en krijgen dan een 1.3 CDTI ecoFlex Essentia mét Start/Stop systeem. De duurste Sport Sedan is een 1.7 CDTI ecoFlex Cosmo met Start/Stop en die kost je €25.600. Dat is zeker niet niets, maar de de Sports Sedan is dan ook geen budgetwagen meer. Als we kijken naar de startprijzen van de Opel Insignia zien we dat die mooi aansluit op de Sport Sedan, zo start die qua diesel bij €25.650. Eens langsgaan bij een dealer en bekijken wat je écht nuttig lijkt is de boodschap, wat spelen met de online configurator kan je ook al wat verder helpen.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Als je op zoek bent naar een knappe sedan ben je bij de Opel Sports Sedan aan het goede adres, maar ook de Renault Fluence (€20.500 – 1.5 dCi Expression) en Skoda Rapid (€18.990 – 1.6 CRTDI Active) moet je eens bekijken. De ene biedt wat meer rijcomfort en de andere slikt opmerkelijk veel meer bagage en biedt wat prijsvoordeel, maar qua design en de kwaliteit ben je met de Opel een grote(re) winnaar.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Conclusie

De sedan carrosserievorm is niet de spannendste die je kan vinden in autoland. Steevast voorbehouden voor de vertegenwoordigers en de papa’s op leeftijd, maar toch heeft Opel de moed om de Astra Sports Sedan op de markt te brengen. Met het knappe design dat ons doet denken aan de grote broer, de Insignia, scoort hij al bijna een onoverbrugbare voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Binnenin blijven we dezelfde positieve woordenschat hanteren: het interieur ziet er – voor zijn prijskaartje – zeer goed uit en de optionele zetels zitten naar goede gewoonte bij Opel zeer strak. Over rijgedrag waren we eveneens lovend, al moet je wel geen sportieve aspiraties verwachten. Als we echt iets negatief moeten aanhalen, kunnen we ons enkel beperken tot de grote overhangen waardoor verkeersdrempels aan een bomma tempo genomen moeten worden om de neus niet te beschadigen en de lange versnellingen waardoor je jouw schakelstijl zal moeten aanpassen. Maar bovenal blijft de Opel Astra Sports Sedan de ideale partner om je van A naar B te verplaatsen op een comfortabele manier!

Overzicht:
+ looks
+ kwalitatief intérieur
+ comfortabel weggedrag

– grote overhangen
– lange versnellingen

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI EcoFlex

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...