Opel Astra rijtest 1.7 CDTI
De nieuwe Opel Astra moet Opels nieuwste verkoopstopper worden. Hij neemt dan ook heel wat over van de Opel Insignia, nog zo’n succesmodel.

We testten eerder al eens een Opel Astra, een exemplaar met een 1.6 liter grote benzinemotor met turbo om precies te zijn. Dat wordt wellicht niet de meest bestelde Opel Astra, dus besloten we eens op pad te gaan met een dieselmotor. We kozen voor de Opel Astra met een 1.7 CDTI-motor. De looks van de nieuwe Opel Astra weten velen te bekoren, ze zijn dan ook een stuk moderner dan die van de vorige generatie Opel Astra. Vooral de voorkant weet met zijn strakke vormen harten te veroveren. De zijlijn maakt duidelijk dat de Opel Astra een moderne hatchback is en de achterkant vertoont enkele designkenmerken die we bij de Opel Insignia ook terugvinden. Kortom, de Opel Astra ziet er uiterst vlot en trendy uit, misschien wel een voordeel ten opzichte van de relatief saaie Volkswagen Golf. Bovendien zal de Opel Astra binnenkort als coupé-model verschijnen, we zijn alvast benieuwd hoe dynamisch het lijnenspel van dat model zal zijn.

Opel Astra rijtest

Wanneer we instappen, lijkt het wel alsof we in de Opel Insignia zitten. En dat is goed nieuws. Het dashboard is vormgegeven zoals dat bij de Opel Insignia ook gebeurde en de afwerking is minstens even goed. De knopjes zitten verwerkt in een soort van zacht plastiek, dat best wel goed aanvoelt en zeker niet onaardig oogt. Wel kampt de Opel Astra met een knoppenzee in het midden. Dit had vermeden kunnen worden door een touchscreen, maar goed, de Opel Astra speelt nog altijd in het segment van de betaalbare middenklassers, dus een touchscreen past misschien niet direct in het kostenplaatje. Het scherm voor de navigatie zit redelijk hoog gepositioneerd, waardoor de ogen van de bestuurder niet altijd van de weg moeten afwijken. Snuisteren door menu’s van het infotainmentsysteem geschiedt eenvoudig dankzij een draai- en drukknop. In de deuren zit er een opbergvak verwerkt waar precies één fles water in past. Misschien een kleinigheid, maar wel verdomd handig voor onderweg. Het instrumentenpaneel is uiterst overzichtelijk. Aan het uiteinde van de wijzers zit een lampje dat schijnt op de ring van de toerenteller en snelheidsmeter. Zeker ’s avonds zijn de wijzerplaten hierdoor zeer goed afleesbaar. Centraal in het instrumentenpaneel bevindt er zich dan een overzichtelijke boordcomputer die verschillende soorten informatie weergeeft.

Opel Astra

Ook op ergonomisch gebied ligt het moeilijk opbouwende kritiek op de Opel Astra te leveren. Naast talrijke opbergvakken beschikt de Opel Astra over een koffer met een vlakke laadvloer. Daardoor lijkt de koffer redelijk klein, maar wanneer je de laadvloer omhoog heft, merk je dat je over nog behoorlijk wat plaats beschikt. Wie dus snel iets kleins wil vervoeren, hoeft de laadvloer niet open te trekken. Wanneer het dan toch nodig zou zijn, kan dat zeer eenvoudig. Dan beschikt de Opel Astra over 370 liter bagageruimte. Wie wat meer bagageruimte wenst, kan dan weer de achterbank neerleggen. Dit kan relatief eenvoudig, maar het is jammer genoeg niet mogelijk de laadvloer dan volledig vlak te maken. De totale kofferinhoud neemt toe tot 1.235 liter met neergeklapte achterbank. Op de achterbank is er dan weer redelijk wat beenruimte, op voorwaarde dat de persoon voor jou niet al te groot is. Als dit wel het geval is, zal je wellicht redelijk krap zitten. Mocht het nodig zijn, kan je via de achterbank aan de kofferruimte geraken.

Opel Astra

Op gebied van stuurgedrag scoort de Opel Astra zeer goede punten. Ons testmodel genoot van het FlexRide-systeem dat de ophanging aanpast naargelang de wensen van de bestuurder. Er zijn drie mogelijke standen: Sport, Normaal en Tour. Wanneer je de Sport-stand inschakelt kleurt het instrumentenpaneel volledig rood en voel je dat de wagen iets harder geveerd wordt. Bochtenwerk gaat in deze stand dan vlotter dan anders. Bovendien wordt de gasrespons iets feller, waardoor accelereren iets vlotter gaat. Echt subliem is het accelereren weliswaar niet, het duurt zo’n 11,5 seconden eer je 100 km/u vanuit stilstand bereikt. De hernemingen zijn dan weer een stuk vlotter, zeker wanneer je voor de derde of vierde versnelling kiest. Het vijfde en zesde verzet zijn vooral berekend op constant tegen eenzelfde snelheid rijden. Wanneer je de wagen in zijn normale stand zet, is hij redelijk comfortabel maar toch nog steeds sportief. Kies je dan voor de Tour-stand, dan zie je dat oneffenheden op de weg minder vertaald worden naar oneffenheden in de wagen zelf. Volgens sommigen is de Opel Astra een stuk scherper wanneer hij niet over het FlexRide-systeem beschikt. Deze adaptieve ophanging is dus niet direct een must voor sportievelingen, maar kan misschien wel aan te raden zijn voor mensen die graag genieten van een comfortabele rit.

Opel Astra rijtest

De 1.7 CDTI-motor beschikt over 125 pk en 280 Nm. Vooral het koppel zorgt voor schitterende hernemingen. Nul naar honderd sprinten geschiedt in zo’n 11,5 seconden, wat niet bijster snel is, maar wel volstaat voor het dagelijkse verkeer. De topsnelheid van 195 km/u zal je dan weer alleen van pas komen in Duitsland of elders waar het verkeer dergelijke snelheden toelaat. Volgens de fabrikant heeft de Opel Astra voldoende aan 4,5 liter diesel per 100 km, wij reden een verbruik van 6,6 liter per 100 km bij elkaar. Op zich is het verbruik van deze motor zeker en vast aanvaardbaar. Echte zuinigheidskampioenen slagen er bovendien zeker in nog een goede liter per 100 km van dat gemiddelde verbruik af te peuteren. De CO2-uitstoot komt neer op 119 gram per km. De Opel Astra is zeker geen lichtgewicht, hij legt namelijk 1.373 kg in de schaal, iets wat een slechte invloed heeft op het verbruik. De motor voldoet uiteraard aan de Euro V norm.

Opel Astra

Standaard betaal je €14.950 voor de Opel Astra. Dan krijg je een 1.4 liter grote benzinemotor die 100 pk levert in combinatie met de Essentia-uitrusting. Voor de 1.7 CDTI-motor tel je dan weer minstens €18.750 neer, dit in combinatie met het Enjoy optiepakket. De Sport-uitvoering kost je dan weer minstens €23.650. De Sport-uitrusting omvat onder meer een regen- en lichtsensor, een automatisch dimmende binnenspiegel, een sportchassis, cruise control, sportzetels vooraan en een lederen versnellingspook. Ons testmodel werd met nog enkele opties uitgerust. Dankzij de adaptieve koplampen (€900),  het Seat Comfort I en II pack (€650), bandenspanningscontrole (€150), Bluetooth (€300), navigatie (€950), FlexRide (€950), parkeerhulp (€500) en een dubbele metaalkleur (€490) komt de totaalprijs van ons testmodel neer op €28.540. Al bij al is dat behoorlijk wat geld, maar je kan erop rekenen dat concurrenten zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Golf minstens evenveel kosten.

Opel Astra rijtest

We kunnen dus stellen dat de Opel Astra een sterke speler is in het segment van de middenklassers. Hij kan best wel een eindje sturen en doet dat uiterst scherp. Wanneer het nodig is, kan hij bovendien ook comfortabel uit de hoek komen. De dieselmotor is een kei in hernemingen, maar bij het vertrekken vanuit stilstand presteert hij iets minder goed en is hij niet altijd even trillingsvrij. Ook het geluid van de dieselmotor bij lage snelheden is niet direct aangenaam. Het interieur scoort dan weer zeer goede punten en ook op ergonomisch gebied laat de Opel Astra zo goed als geen steken vallen.

Opel Astra rijtest

Overzicht

+ Interieur
+ Hernemingen
+ Sportief weggedrag

– Trillingen en geluid dieselmotor
– Knoppenzee op dashboard

Opel Astra

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes