Bentley W12 benzinemotor gaat op pensioen (2023)Niet geheel onverwacht neemt Bentley binnenkort afscheid van haar iconische (en kolossale) W12 benzinemotor. Ook hier is de toekomst namelijk zuiver elektrisch!

Naast de gracieuze looks, (super) hoogwaardige afwerking, onberispelijke materialen en een heerlijk comfortgehalte biedt een moderne Bentley ook “meer dan voldoende” vermogen. Sinds 2003 prijkt er namelijk een behoorlijk potente 6.0-liter W12 benzinemotor in hun gammafolder. Dat de zesliter (!) W12 uit de eerste generatie Continental GT eigenlijk uit de Volkswagen Phaeton kwam werd minder van de daken geschreeuwd… Nadien volgde een 4.0-liter V8 benzinemotor en 3.0-liter V6 Hybrid motorisatie.

Intussen staat de teller op meer dan 100.000 geproduceerde Bentley’s met de W12 benzinemotor in het vooronder. Maar tegen de lente van 2024 is het écht gedaan en zal de Britse luxewegenbouwer enkel nog maar V8 en V6 Hybrid motorisaties aanbieden in de Continental GT, Flying Spur en Bentayga SUV.

In 2025 willen de ambitieuze Britten uit Crewe hun allereerste EV presteren. Dat is goed nieuws voor het vermogende cliënteel want zo’n elektromotor biedt net zoals de W12 een karrenvracht aan koppel én loopt fluisterstil. In de EXP100 GT Concept zagen we maar liefst vier elektromotoren en 1.500 Nm!

Tegen 2030 moet het Bentley gamma uit vijf zuiver elektrische modellen bestaan. Wie één van de laatste W12 modellen wilt komen moet snel contact opnemen met Bentley Brussels in Drogenbos. Het allerlaatste Bentley W12 product zal de exclusieve Batur worden. Maar hiervan worden er slechts 18 exemplaren gebouwd en deze zijn allemaal reeds toewezen.

Lees hier onze rijtest me de Bentley Bentayga SUV W12!

Bentley W12 benzinemotor gaat op pensioen (2023)