Officieel: Bentley Continental GT (2017)Vlak voor het Autosalon van Frankfurt toont Bentley zijn gloednieuwe Continental GT.

Hoewel buitenstaanders eventueel twee maal zullen moeten kijken, zit de Bentley Continental GT wel degelijk in een gloednieuwe jas. Weliswaar fel geïnspireerd op het EXP 10 Speed 6 Concept uit 2015, maar trouw aan de kenmerkende lijnen van het origineel uit alweer 2003, is Bentley’s gran turismo klaar voor de toekomst.

Onderhuids ruilt de Conti zijn VW Phaeton-genen voor die van de nieuwe Porsche Panamera – al beklemtonen de Britten dat slechts 30% van de onderdelen worden gedeeld. De totale lengte ging er slechts met 1 mm op achteruit, terwijl de breedte met zo’n 25 mm toenam, maar het grote verschil zit zich in de 13,5 cm extra wielbasis die voor een sportievere stance, extra stabiliteit en bovenal extra binnenruimte zorgt.

Aan de binnenzijde breekt de nieuwe Continental GT nog het meest met zijn voorganger. De gespleten dashboardstructuur is ingeruild voor een eerder klassieker ontwerp dat vooral tijdloos tracht te zijn. Geen sinecure gezien het obligate breedbeeld aanraakscherm dat anno 2017 niet meer weg te denken valt. Bentley zorgt weliswaar voor een elegante oplossing door het aanraakscherm de mogelijkheid te geven zich te doen wegkantelen. Bovendien is er nog een derde optie met drie analoge klokjes die de buitentemperatuur, de richting en een chronometer weergeven. Bijzonder vernuftig en naar de toekomst toe garantie op een tijdloos interieur.

Qua aandrijflijn blijft de Continental GT geloven in het origineel uit 2003 – zij het met de nodige technische evoluties. De 6.0-liter W12 onder de fraaie motorkap werd ingeruild voor deze uit de Bentayga en is zo’n 30 kg lichter dan het oude exemplaar. Dankzij gebruik van extra stijve lichtgewichtmaterialen verloor de GT nog eens 50 kg extra tegenover zijn voorganger terwijl de structuur zo’n 30% stijver werd. Licht is de imposante, vierwielaangedreven vierzitter daarmee nog steeds niet, maar Bentley belooft een sterk contrast met zijn voorganger. Meer comfort, maar ook meer sportiviteit, mede dankzij de automaat met koppelomvormer die werd ingeruild voor 8-traps exemplaar met dubbele koppeling en door het 48 Volt gestuurd actief anti-rolsysteem dat we kennen van de Audi SQ7 en Bentley Bentayga.

De prestaties zijn dan ook navenant. Met 626 pk en 900 Nm koppel spurt de 2,3 ton zware GT van 0 tot 100 km/h in 3,6 s en door naar een topsnelheid van 333 km/h. Naar analogie met de vorige generatie volgt wellicht later nog een versie met V8 en ook een hybride benzine staat mogelijks op de planning. Of er zoals in de Bentayga SUV ook een dieselversie komt is nog maar de vraag.

Als klant heb je voorlopig de keuze uit 17 koetswerkkleuren, 15 interieurafwerkingen en zelfs 15 tapijtopties. Andere begerenswaardige opties zijn de audiosystemen van Bang & Olufsen of Naim, sfeerverlichting of de multifunctionele, 18-voudig verstelbare, verwarmde en gekoelde stoelen met massagefunctie.

Prijzen voor de nieuwe Continental GT zijn er voorlopig niet maar je droomconfiguratie samenstellen kan wel al via de configurator.