Rijtest: BMW 3-Reeks Touring

BMW 3-Reeks Touring test 2012
Ongelooflijk veel lease-rijders kijken uit naar de komst van de nieuwe BMW 3-Reeks Touring. Niet geheel onterecht.

De BMW 3-Reeks Berline biedt alleszins alles wat je als professionele rijder maar kan wensen: een deftig voorkomen (je wil dat mensen weten dat het goed gaat met je bedrijf), voldoende kracht (zelfs de meest zuinige BMW-motoren leveren voldoende kracht) en een voldoende hoge hoeveelheid rijplezier (de slagzin van BMW is niet voor niets Freude am Fahren). Met de BMW 3-Reeks Touring komt daar nog eens behoorlijk wat laadruimte bij. In het totaal 495 liter, 35 liter meer dan zijn voorganger. En als je de achterbank neerlegt, is er plaats voor 1.500 liter bagage. Breaks lijden soms onder het feit dat achterkant er nogal lomp kan uitzien. Bij de BMW 3-Reeks Touring is dat niet het geval. De ontwerpers zijn erin geslaagd de achterkant zodanig gestroomlijnd te maken dat hij perfect bij de rest van het strakke koetswerk van de Dreier past. Net zoals dat bij de Berline het geval is, kan er ook bij de Touring gekozen worden tussen 3 verschillende lijnen die de wagen hun eigen karakter geven: Sport, Modern en Luxury. Wij gingen op pad met de Modern Line.

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) kleinTest BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

Zo’n Modern Line op je BMW 3-Reeks installeren kost je een kleine €1.900. Daarvoor krijg je aan de binnenkant onder meer semi-lederen zetels, een lederen sportstuur, decoratieve hoogwaardige inleglijsten op het dashboard, variabele interieurverlichting en een sleutel in een speciale kleur. Die extra’s bevinden zich in een uiterst modern interieur dat piekfijn is afgewerkt, maar waarvan de materiaalkeuze soms teleurstelt. Boven de wijzerplaten vinden we bijvoorbeeld een redelijk goedkope soort plastiek terug, een BMW onwaardig. Onze volledig lederen zetels, de beenruimte achteraan en het uitstekende navigatiesysteem met haarscherp scherm zijn dan wel weer BMW-waardig, ze zouden misschien zelfs passen in wagens van een hogere klasse. Aan de buitenkant onderscheidt het Modern Line pakket zich met 17″ velgen, een aluminium uitlaatpijp en een speciale afwerking van de BMW-nieren. Het Modern Line pakket zorgt er alleszins voor dat de wagen zowel aan de binnen- als aan de buitenkant een hoogwaardige indruk nalaat.

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) kleinTest BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

Achter de nieren van de door ons geteste 3-Reeks vinden we een 2.0 liter groot dieselblok terug. Eéntje dat er ongetwijfeld veel over BMW’s spreekwoordelijke toonbank zal gaan. Die 2.0 liter grote motor is er in veel verschillende varianten, wij gingen even rijden met de 320d. Standaard krijgt die 184 pk, maar BMW reduceert het aantal paarden in je 320d gratis tot 163 stuks, da’s nu eenmaal wat fiscaalvriendelijker. Die motor werd in ons testmodel aan een achttraps automaat gekoppeld die zijn werk uitstekend verricht. Hernemingen geschieden meestal moeiteloos, zeker wanneer de automaat in “Sport” modus staat. Zelf schakelen is ook mogelijk met deze automaat, die overigens een goed in de hand liggende schakelpook heeft. Accelereren van nul naar honderd neemt 7,6 seconden in beslag. Jammer genoeg gaat de acceleratie gepaard met een schel dieselgeluid, iets wat ons toch onaangenaam verraste. Het gemiddelde verbruik dat we tijdens onze testperiode wisten vast te leggen – 6 liter per 100 km – valt dan weer zeer goed mee. In theorie zou je zelfs aan 4,7 liter per 100 km moeten geraken dankzij de ECO PRO modus. Een beperkte gasrespons een aangepast motormanagement zorgen hiervoor.

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) kleinTest BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

Wie geen nood heeft aan 184 paarden kan bij toegeknepen versies van deze 2 liter grote dieselmotor. De 316d en 318d zijn iets minder krachtig, maar tegelijk ook zuiniger. Binnenkort zal BMW overigens de EfficientDynamics Edition van deze 320d Touring lanceren, die nog zuiniger zal zijn dan het door ons geteste model. De 330d is de krachtigste motor van het gamma. Dankzij 254 pk heeft hij amper 5,6 seconden nodig om een sprint van nul naar honderd te voltooien. Een sprinttijd die vroeger supercar territory was, kan nu ook behaald worden in comfortabele gezinswagen. Het hoeft natuurlijk niet altijd diesel te zijn, benzine stoken is ook mogelijk bij de nieuwe 3-Reeks Touring. De keuze blijft weliswaar beperkt tot 2 motoren, wat niet volledig onbegrijpelijk is aangezien dit model gemaakt is om langere afstanden af te leggen en diesel daarbij de uitgelezen keuze is. De 320i levert 184 pk en sprint van nul naar honderd in 7,5 seconden. De 328i doet diezelfde sprint in anderhalve seconde minder, niet moeilijk dankzij een vermogen van 245 pk.

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (10) klein

Dat BMW ellenlange optielijsten kent, is geen geheim en werd nogmaals bewezen met ons testmodel dat voor €16.810 aan opties bevatte. We hadden het geluk dat onze testwagen gezegend werd met een adaptieve M sportophanging, al werd hij tegelijkertijd ook deels vervloekt door het Servotronic stuur, dat veel Freude am Fahren wegneemt. Eerst het goede nieuws: dankzij de M sportophanging kan je zelf kiezen of je sportief, supersportief, comfortabel of toch eerder zuinig wil rijden. In de Sport stand voelt de 3-Reeks iets strakker aan, terwijl hij in de Sport+ stand de tractiecontrole zodanig instelt dat de kont al eens naar buiten mag glippen. Een optie die dus zeker en vast de moeite waard is en je toelaat zuinig te rijden op de autosnelweg en je uit te leven op kleinere landweggetjes. Wat je wel moet onthouden op het moment dat je deze optie aanvinkt, is dat het Servotronic stuur niet aangevinkt is. In vergelijking met andere 3-Reeksen die we eerder testten, voelt dit stuur te licht aan en geeft het onvoldoende feedback. Een gemiste kans.

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (4) klein

 

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) kleinTest BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

De 3-Reeks Touring heeft een beginprijs van €31.250. Je krijgt voor die som geld een standaard 3 Touring met de 316d motorisatie, goed voor 116 paarden. Iets meer kracht vind je bij de 318d die over 143 stuks beschikt, maar wel €32.900 kost. De door ons geteste 3-Reeks Touring gaat voor minstens €36.350 over de toonbank, terwijl de ultieme Dreier, de 330d €46.800 moet gaan opbrengen voor BMW. Benzinerijden kan vanaf €34.200 voor de 320i, de 328i kost €39.650. De belangrijkste opties die je op deze wagen wilt zijn een buitenkleur (€855), lederen zetels (€1.230), een navigatiesysteem (€1.620 standaard, €2.430 voor Professional) en eventueel een automaat (€2.300). Voor een goede €41.000 heb je een goed uitgerust 3-Reeks Touring. Veel geld, maar de concurrentie doet het geen euro beter…

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

Conclusie

De BMW 3-Reeks Touring is dankzij zijn laadruimte, beenruimte, afwerking en uitstraling de ideale wagen om dagelijks verre afstanden mee te malen. De adaptieve M ophanging zorgt voor bakken rijplezier, al mag je niet vergeten de Servotronic optie achterwege te laten. De achttraps automaat waar we mee op pad gingen doet zijn werk voortreffelijk en is een aanrader voor wie veel files in het vooruitzicht heeft. Wie zijn 3-Reeks Touring nu en dan liever eens flink de sporen geeft, kiest uiteraard nog steeds voor een handbak.

Test BMW 3-Reeks Touring 2012 (13) klein

Overzicht

+ Interieurruimte
+ Looks
+ Automaat

– Stuurgevoel
– Dieselgeluid

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: BMW Group

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...