BMW M wordt lichter en deels atmosferisch

Atmosferische V8 M
Er is nog een toekomst voor atmosferische motoren bij de M-divisie van BMW.

De BMW 1-Reeks M Coupé heeft turbo’s, de nieuwe M5 en M6 hebben turbo’s en ook de nieuwe M3 krijgt een geblazen motor. Toch is de atmosferische motor volgens BMW M CEO Dr. Friedrich Nitschke niet dood en begraven, maar zullen die-hard fans mogelijk ook nog in de toekomst getrakteerd worden op turboloze supercars, ondanks de voordelen van turbomotoren op het vlak van efficiëntie en prestaties. Dat zei de man in een interview met het Duitse Auto Motor und Sport.

Verder in het interview werd ook een discussie gevoerd over het gewicht van recente M-wagens, dat jammer genoeg steeds blijft toenemen. Nitschke relativeert en wijst veiligheidsredenen als de boosdoener aan, maar heeft er vertrouwen in de negatieve gewichtsspiraal gedurende de komende jaren te doorbreken. Carbon zal een belangrijke rol spelen in de strijd tegen M-obesitas.

Een derde en laatste topic betreft de komst van een mogelijke hybride of elektrische M. De M-divisie werkt namelijk nauwgezet samen met de collega’s van BMW i en onderzoekt alle mogelijkheden. Nitschke geeft toe dat een volledige elektrische M zo goed als onmogelijk is gezien de gevraagde prestaties bij een binnen de perken blijvend budget, maar een hybride behoort zeker tot de mogelijkheden. Of hij er daadwerkelijk komt en wanneer, dat is dan weer koffiedik kijken. (Via: BMWBlog)

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...