BMW M5 Ring Taxi
Volgens FastestLaps, een website die de rondetijden op de Ring bijhoudt, zou de nieuwe BMW M5 de ring afhaspelen in 7:55.

De vorige generatie M5 kon de Nürburgring in 8 minuten en 13 seconden de baas, de nieuwe generatie zou hetzelfde doen in 7 minuten en 55 seconden, een significant verschil. De rondetijd werd wel nog niet officieel bevestigd door BMW zelf, maar we kunnen ons wel voorstellen dat deze ringtijd klopt. De vorige generatie M5 kon onder de motorkap beschikken over een atmosferische V10, goed voor 507 pk en 520 Nm koppel. De nieuwe M5 moet het met twee cilinders minder stellen, maar krijgt wel twee turbo’s in de plaats. Hierdoor steeg het vermogen naar 560 pk en 680 Nm koppel, de sprinttijd van 0 naar 100 km/u slonk van 4,7 naar 4,4 seconden.

De betere rondetijd wordt trouwens niet volledig verklaard door de nieuwe motor, ook het verbeterde chassis en de technologische updates zorgen ervoor dat de M5 een stuk beter presteert. Het chassis werd opnieuw ontworpen en de gewichtsverdeling ligt haast ideaal met 51% vooraan en 49% achteraan. Ook op gewicht werd bespaard dankzij een uitlaatsysteem in titanium. Het motorblok in de M5 is trouwens niet exact hetzelfde als dat in de X5 en X6 M, de motorkop, de turbo en de elektronica werden fundamenteel aangepast. Zo zijn bijvoorbeeld de intercoolers groter, werd de turbodruk opgevoerd van 1.3 naar 1.6 bar en werd het valvetronic systeem aangepast om het turbogat verder te reduceren.

Laptimes Nurburgring