Gerelateerde artikels
Vergeet de gloednieuwe Milano benaming, na enige lokale commotie spreken we vanaf nu over de Alfa Romeo Junior crossover. How Italian can you go?!
Het leek initieel wat op een vrij komische “à la Italië op zijn best” situatie … maar blijkbaar was het toch serieus. Politicus Adolfo Urso (Fratelli d’Italia) vond het namelijk écht niet kunnen dat Alfa Romeo hun nieuwste crossover Milano doopten .. en hem (haar?) vervolgens in Tychy (Polen) te produceren. Godslaster! Terwijl niemand de Italiaanse connectie van Alfa Romeo in twijfel trekt .. plooit de autoconstructeur nu toch en noemen ze hun nieuwe (desgewenst EV) crossover nu Junior. Zowaar historisch correct. Maar jammer genoeg nog steeds niet Brennero zoals initieel gehoopt/aangegeven. Omtrent de nogal “unieke” grille had Urso zowaar geen commentaar!
De Alfa Romeo
Als we de 33 Stradale EV variant even buiten beschouwing laten krijgt de Junior de zuiver elektrische Alfa Romeo primeur. De Junior Elettrica heeft één elektromotor op de vooras en is 156 pk sterk, de Junior Elettrica Veloce is vierwielaangedreven en heeft een systeemvermogen van 240 pk. Beiden rekenen op een 54 kWh accupack wat voor maximaal 410 km (WLTP) rijbereik zorgt. Laden kan aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC).
De Alfa Romeo Junior Ibrida is de 48V mild hybride uitvoering, voorzien van een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor (136 pk) en automaat met dubbele koppeling. Verkrijgbaar met voorwielaandrijving en later zelfs met vierwielaandrijving (Q4).
Alfa Romeo benadrukt graag de serieuze inspanningen die ze leverden om de Junior van een levendig rijgedrag te voorzien. Daarvoor werden de Giulia GTA ingenieurs zelfs ingeschakeld. De Junior Veloce topversie krijgt zo onder meer een directere besturing, specifieke stabilisatorstangen, 25 mm verlaagd sportonderstel, sperdifferentieel en krachtige remmen mee.
De marktlancering van de Alfa Romeo Junior staat gepland voor de tweede helft van 2024, als we de geruchten mogen geloven schommelt de Belgische vanafprijs rond de 30.000 euro. Uiteraard is er met de Junior Speciale een rijkelijk uitgeruste launch edition.
De Junior deelt zijn STLA Small (e-CMP2) basis met de Fiat 600, Abarth 600e, Jeep Avenger, Opel Mokka en Peugeot 2008, buitenhuis vinden we nog talrijke concurrenten.
En nu graag terug naar de essentie
Met omschrijvingen als “herdefinieert de schoonheidscriteria in dit segment”, “een emotionele band op het eerste gezicht” en “herinterpretatie van de typische stijlkenmerken van het merk” schuwt Alfa Romeo de grote woorden niet bij de onthulling van de langverwachte Junior. Geen flamboyante sportwagen of sportieve berline … maar een hippe B-segment crossover. De Junior is trouwens niet enkel het eerste volledig nieuwe product van de iconische Italiaanse autobouwer onder de Stellantis vlag, ook mag je hem (haar? het?) zien als de spirituele opvolger voor de MiTo en Giulietta. Ook Alfa Romeo moet namelijk meegaan in de actuele (Europese) SUV hype. Designmatig maakt de Alfa Romeo Junior crossover heel wat los met het “vrij expressieve lijnenspel” met de grille als blikvanger. Afhankelijk van de versie is die er met gaas of een kunststof opvulling, beiden voorzien van het merklogo. Hopelijk oogt het design “in het echt” toch wat frisser en fruitiger, vooral daarvoor koop je toch een Alfa Romeo? Bij voorkeur met dé historisch correcte 20” lichtmetalen velgen. Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,17 x 1,78 x 1,50 meter) is er binnenin plaats voor vijf inzittenden en 400 liter bagage in de koffer. Met een digitale tellerpartij en modern infotainmentsysteem (beiden 10,25” groot) komt de Junior met de nodige technologie. Al zijn er ook diverse rijhulpmiddelen en geconnecteerde diensten aanwezig. En desgewenst Sabelt sportzetels!De Alfa Romeo Milano Junior crossover is zuiver elektrisch of hybride
Als we de 33 Stradale EV variant even buiten beschouwing laten krijgt de Junior de zuiver elektrische Alfa Romeo primeur. De Junior Elettrica heeft één elektromotor op de vooras en is 156 pk sterk, de Junior Elettrica Veloce is vierwielaangedreven en heeft een systeemvermogen van 240 pk. Beiden rekenen op een 54 kWh accupack wat voor maximaal 410 km (WLTP) rijbereik zorgt. Laden kan aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC).
De Alfa Romeo Junior Ibrida is de 48V mild hybride uitvoering, voorzien van een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor (136 pk) en automaat met dubbele koppeling. Verkrijgbaar met voorwielaandrijving en later zelfs met vierwielaandrijving (Q4).
Alfa Romeo benadrukt graag de serieuze inspanningen die ze leverden om de Junior van een levendig rijgedrag te voorzien. Daarvoor werden de Giulia GTA ingenieurs zelfs ingeschakeld. De Junior Veloce topversie krijgt zo onder meer een directere besturing, specifieke stabilisatorstangen, 25 mm verlaagd sportonderstel, sperdifferentieel en krachtige remmen mee.
De marktlancering van de Alfa Romeo Junior staat gepland voor de tweede helft van 2024, als we de geruchten mogen geloven schommelt de Belgische vanafprijs rond de 30.000 euro. Uiteraard is er met de Junior Speciale een rijkelijk uitgeruste launch edition.
De Junior deelt zijn STLA Small (e-CMP2) basis met de Fiat 600, Abarth 600e, Jeep Avenger, Opel Mokka en Peugeot 2008, buitenhuis vinden we nog talrijke concurrenten.
Met de gloednieuwe Milano heeft Alfa Romeo (eindelijk) een hippe crossover in de aanbieding, verkrijgbaar met zowel een hybride als zuiver elektrische aandrijflijn!
Met omschrijvingen als “herdefinieert de schoonheidscriteria in dit segment”, “een emotionele band op het eerste gezicht” en “herinterpretatie van de typische stijlkenmerken van het merk” schuwt Alfa Romeo de grote woorden niet bij de onthulling van de langverwachte Milano. Geen flamboyante sportwagen of sportieve berline … maar een hippe B-segment crossover. De Milano (en dus Brennero) is trouwens niet enkel het eerste volledig nieuwe product van de iconische Italiaanse autobouwer onder de Stellantis vlag, ook mag je hem (haar? het?) zien als de spirituele opvolger voor de MiTo en Giulietta. Ook Alfa Romeo moet namelijk meegaan in de actuele (Europese) SUV hype.
Designmatig maakt de Alfa Romeo Milano crossover heel wat los met het “vrij expressieve lijnenspel” met de grille als blikvanger. Afhankelijk van de versie is die er met gaas of een kunststof opvulling, beiden voorzien van het merklogo. Hopelijk oogt het design “in het echt” toch wat frisser en fruitiger, vooral daarvoor koop je toch een Alfa Romeo? Bij voorkeur met dé historisch correcte 20” lichtmetalen velgen.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,17 x 1,78 x 1,50 meter) is er binnenin plaats voor vijf inzittenden en 400 liter bagage in de koffer. Met een digitale tellerpartij en modern infotainmentsysteem (beiden 10,25” groot) komt de Milano met de nodige technologie. Al zijn er ook diverse rijhulpmiddelen en geconnecteerde diensten aanwezig. En desgewenst Sabelt sportzetels!
Alfa Romeo Milano is zuiver elektrisch of hybride
Als we de 33 Stradale EV variant even buiten beschouwing laten krijgt de Milano de zuiver elektrische Alfa Romeo primeur. De Milano Elettrica heeft één elektromotor op de vooras en is 156 pk sterk. De Milano Elettrica Veloce is vierwielaangedreven en heeft een systeemvermogen van 240 pk. Beiden rekenen op een 54 kWh accupack wat voor maximaal 410 km (WLTP) rijbereik zorgt. Laden kan aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC). De Alfa Romeo Milano Ibrida is de 48V mild hybride uitvoering. Deze rekent op een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor (136 pk) en automaat met dubbele koppeling. Verkrijgbaar met voorwielaandrijving en later zelfs met vierwielaandrijving (Q4). Alfa Romeo benadrukt graag de serieuze inspanningen die ze leverden om de Milano van een levendig rijgedrag te voorzien. Daarvoor werden de Giulia GTA ingenieurs zelfs ingeschakeld. De Milano Veloce topversie krijgt zo onder meer een directere besturing, specifieke stabilisatorstangen, 25 mm verlaagd sportonderstel, sperdifferentieel en krachtige remmen mee. De marktlancering van de Alfa Romeo Milano staat gepland voor de tweede helft van 2024. Als we de geruchten mogen geloven schommelt de Belgische vanafprijs rond de 30.000 euro. Uiteraard is er met de Milano Speciale een rijkelijk uitgeruste launch edition. De Milano deelt zijn STLA Small (e-CMP2) basis met de Fiat 600, Abarth 600e, Jeep Avenger, Opel Mokka en Peugeot 2008, buitenhuis vinden we nog talrijke concurrenten.
De compacte Alfa Romeo crossover zal als Milano (en dus niet Brennero) door het leven gaan, desgewenst voorzien van een zuiver elektrische aandrijflijn!
Met de toevoeging van de Tonale crossover schiet Alfa Romeo (voor de zoveelste keer) terug tot leven. Dergelijke kleurrijke SUV’s doet het commercieel gezien altijd goed, zeker wanneer ze ook voorzien zijn van een zuinige plug-in hybride aandrijflijn.
Nu gaan de Italianen nog een stapje verder met de Milano crossover. In de wandelgangen werd er voordien over Brennero gepraat, niet onlogisch gezien de duidelijke voorliefde voor gelijknamige (en bochtenrijke) bergpassen. Maar als eerbetoon aan de Italiaanse stad waar het voor Alfa Romeo allemaal begon in 1910 is het nu toch Milano geworden. De volledige onthulling is pas voor april 2024, uiteraard te Milaan.
Verdere details gaf Alfa Romeo niet vrij. Wel benadrukken ze dat de nieuwkomer trouw blijft aan het sportieve DNA van het 100+ jarige merk én dat er ook een 100% elektrische variant komt. Mooi in analogie met de Jeep Avenger, dat kan niet toevallig zijn. Reken dus maar op een 156 pk sterke Milano Electric met 400 km (WLTP) rijbereik en 54 kWh accupack. Het klassieke aanbod (ICE) zal rond een 1.2-liter driecilinder benzine met 100 pk draaien, al dat niet met 48V mild hybride ondersteuning.
Alfa Romeo zal ons in de komende weken en maanden ongetwijfeld trakteren op diverse Milano updates. De lokale concessiehouder kan ongetwijfeld meer informatie omtrent een eventuele pre-order geven! Reken op een Belgische prijs van minstens 27.500 euro.