Ferrari LaFerrari doet gooi naar het Nurburgring Ringrecord
Prototypes van de LaFerrari werd de laatste weken meermaals gesignaleerd in de Groene Hel.

Ferrari heeft met een eigen testcircuit in de achtertuin een kleine voorsprong ten opzichte van de directe rivalen, maar toch trekt het met het nieuwste Special Operations model naar het befaamde Duitse circuit. Heel wat merken beulen hun productiemodellen genadeloos af op dit 20,7 kilometer lange testparcours, dat overigens een bijzonder hoogteverschil onderweg kent. Ideaal om de meer performante modellen volledig aan de tand te voelen of de uithouding van diverse componenten uit te testen.

Naast testwerk is de officieuze rondetijd ook een heel belangrijke benchmark geworden voor de autoindustrie en de marketingsteams. Vraag dat maar aan Porsche en Nissan! Begin september werd het ronderecord nog scherper gesteld door de gloednieuwe Porsche 918 Spyder met slechts 7’14”, wat zeker niet slecht is. Maar Porsche zou Porsche niet zijn mochten ze ervan overtuigd zijn dan het nog beter kan, en ook McLaren gaat voor een bijzonder straffe tijd van sub 7 met hun P1.

Of de LaFerrari als spreekwoordelijke derde hond met het been gaat lopen is nog niet duidelijk, alhoewel ze qua cijfermateriaal toch moeten winnen. De machtige 6.3-liter voorziet maar liefst 800 pk terwijl een elektromotor daar nog eens 163 pk aan toevoegt! Met slechts 499 te produceren exemplaren valt echter wel te betwijfelen hoeveel klanten zich effectief gaan laten zien op de Nurburgring.

Hoe dan ook, het blijft een bijzonder magische titel om de snelste hypercar te zijn rond de ‘Ring, met de 599XX haalde Ferrari overigens in het verleden al eens een bijzonder strakke tijd. Jammer genoeg is die wagen niet staatlegaal en werd deze daarom dan ook niet opgenomen in de tabellen.

Dat de snelste moge winnen!