In navolging van de speelse 1-Reeks (en exclusieve 1M Coupé) kwam BMW met de 2-Reeks Coupé op de proppen. De M235i was het topmodel tot er een 370 pk sterke M2 Coupé verscheen maar met de gedachte dat alles beter (en heter!) kon mocht een M2 Competition niet uitblijven. De 3.0-liter zes-in-lijn is hier goed voor 410 pk / 550 Nm (225 g/km CO2), afhankelijk van je voorkeur in combinatie met een manuele zesbak of 7-traps automaat.
In ruil voor (miniaal) 64.300 euro kan je zelf alle kwaliteiten van de pure BMW M2 in Competition trim ontdekken, iets goedkoper/toegankelijker is de videoreview van onze Britse collega Chris Harris!
Gerelateerde artikels
Zelf spreken ze bij Rolls Royce liever over de Series II maar voor ’t gemak mogen we ook gewoon over de Cullinan SUV facelift spreken.
A new expression of modern exploration. Zo omschrijft Rolls Royce – bijna mythisch – de komst van de Cullinan SUV facelift die ze zelf consequent als Series II omschrijven. Na het enorme SUV succes bij andere (luxe)automerken kwam de luxueuze Britten in 2018 ook met zo’n praktische mastodont. Vervolgens gingen ze als zoete broodjes over de toonbank ondanks het “stevig” prijskaartje.
Met een deugddoende facelift kan de Rolls Royce Cullinan er weer eventjes tegenaan. Op visueel vlak is de nieuwe grille met aangepaste LED dagrijverlichting letterlijk en figuurlijk de blikvanger van dienst. Desgewenst is de Pantheon grille nu ook verlicht! Wie goed kijkt zal tevens aangepaste luchtinlaten/bescherming/bumpers bemerken terwijl er nieuwe 23” lichtmetalen velgen beschikbaar zijn. Binnenin zijn er diverse verbeteringen aanwezig en maakt ook het SPIRIT systeem (“advanced digital interface”) uit de Spectre zijn opwachting.
De imposante 6.75-liter V12 voorin produceert wederom 571 pk / 850 Nm. Da’s goed om 100 km/u aan te tikken in 5,2 seconden! Wie graag wat meer scherpte en karakter wenst kan direct terecht bij de Cullinan Black Badge topversie met 600 pk. En neen, je hoeft hier niet persé voor een zwarte koetswerkkleur te kiezen. Aan personalisatiemogelijkheden sowieso geen gebrek, iets dat ze bij Rolls Royce Motor Cars Brussels in Overijse gerust willen expliceren. Weet wel dat een leuke Cullinan configuratie gemakkelijk een dikke 400.000 euro kost! Of de Series II véél meer gaat kosten is niet geweten.
“Men” zegt dat Rolls Royce Cullinan eigenaars (m/v/x) vooral zelf rijden (lees: dus zonder chauffeur). En is de gemiddelde leeftijd van een Rolls Royce klant met meer dan 10 jaar gezakt sinds de komst van deze praktische gezinswagen.
De 550 pk sterke BMW M4 CS is lichter, krachtiger, opzichtiger én wil graag nog meer rijplezier bieden.
De vernieuwde BMW M4 Coupé (G82) is sowieso een speelse showstopper. Maar méér is (bijna) altijd beter, zeker voor diegene die nog wat harder, scherper en directer voor de dag willen komen. Daarvoor heeft BMW nu de M4 CS in de aanbieding! Voorzien van visuele bling bling (gele LED koplampen, rode omlijstingen, koolstofvezel dak/motorkap, lichtmetalen velgen, …) én doelgerichte upgrades (plakkerig rubber, aangepaste dempers/stuurbekrachtiging, krachtige remmen, …). Binnenin zien we sportzetels en de nodige sportieve accenten/materialen.
De CS nieuweling positioneert zich mooi tussen de M4 Competition M xDrive en de superexclusieve M4 CSL. Eerder was er ook al een M3 Berline in de sportieve CS trim, spoedig volgt er normaliter ook een M3 Touring CS evenknie!
Ook deze M4 CS uitvoering rekent op de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Dankzij een verhoogde turbodruk hier goed voor 550 pk / 650 Nm. De 8-traps Steptronic sportautomaat en xDrive vierwielaandrijving zijn steeds van de partij. Desgewenst kan je manueel flipperen of al het vermogen naar de achterwielen sturen! In optimale omstandigheden sprint de BMW M4 CS in 3,4 seconden naar 100 km/u en in 11,1 seconde naar 200 km/u. En dankzij het M Driver’s Package ligt de topsnelheid op 302 km/u.
Exclusief voor de nieuwe M4 motorisatie voorziet de Duitse autoconstructeur de Riviera Blue en Frozen Isle of Man Green koetswerkkleuren. Al kan je ook voor M Brooklyn Grey en Sapphire Black gaan.
Voor de handgeschakelde M4 Coupé instapper vragen ze bij BMW net iets meer dan 98.000 euro in basisvorm, de M4 Competition M xDrive Coupé is er vanaf 109.150 euro. Het Belgisch prijskaartje van de M4 CS zal pas later gecommuniceerd worden. De eerste exemplaren worden vanaf juli 2024 geproduceerd in Dingolfing (Duitsland).
Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving.
Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert.
De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u.
De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.