Belgische prijs Hyundai IONIQ 5 N EV 650 pk (2024): vanaf 77.999 euroHyundai vraagt net geen 78.000 euro voor de zuiver elektrische én vooral speelse IONIQ 5 N met maximaal 650 pk, is dat een correcte prijs?

Met de (reeds opgewaardeerde) IONIQ 5 heeft Hyundai niet enkel een heerlijk knappe (retro) EV in de aanbieding, het is ook een zeer ruime, moderne, comfortabele en doordachte keuze. Dit heeft deze hoekige Koreaan voornamelijk te danken aan zijn ingenieus platform (E-GMP) dat supersnelle laadtijden combineert met een hoogstaande efficiëntie en riant rijbereik. Na de logische “klassieke” varianten heeft Hyundai ook een IONIQ 5 N speelvogel waarvan we nu ook de prijs kennen!

De IONIQ 5 N rekent eveneens op twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving). Hetzij wel met een systeemvermogen van 650 pk … in de N Grin Boost modus voor 10 seconden. Nadien heb je maar 609 pk ter beschikking. Voor de befaamde 0-100 km/u sprint volstaan 3,4 seconden nodig, maximaal zal je uiteindelijk 260 km/u halen. Al zullen dergelijke snelheden nefast zijn voor het rijbereik dat je haalt uit de grote 84 kWh accupack.

Naast aangedikte looks en een hoop vermogen heeft Hyundai hier sterk ingezet op een oldschool rijbeleving. Daarvoor rekenen ze op de toversoftware van N e-Shift, N Active Sound+ en zelfs de N Drift Optimizer technologie! Binnenin creëren de 20 mm lager geplaatste kuipzetels gelukkig voor de nodige ondersteuning. Het extra brede infotainmentsysteem (2x 12,25”) geeft dan weer wat extra informatie weer.

Belgische prijs Hyundai IONIQ 5 N

IONIQ 5 N Performance: vanaf 77.999 euro
IONIQ 5 N Performance met panoramisch dak: vanaf 78.999 euro

Voor de Soultronic Orange tint hoef je niet bij te betalen. Wel voor een metaalkleur (+750 euro), micakleur (+875 euro) of matte tint (+1.200 euro). Rondom prijken er knappe 21” aluminium velgen en gripvast Pirelli P-Zero rubber.

Een IONIQ 5 N bestelbon tekenen moet al lukken bij de lokale Hyundai verdeler. De vroege (speel)vogels krijgen hun sportieve EV tegen de lente van 2024! Op termijn verwachten we een soortgelijk N Performance model op basis van de IONIQ 6.

Met een euro-pk verhouding van 119 doet deze Hyundai IONIQ 5 N alvast beter dan de Ford Mustang Mach-E GT (173), Polestar 2 Performance (144) en de technisch gerelateerde Kia EV6 GT (126).

Lees hier onze rijtest met de Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 5 AWD!