Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)Ford maakt elektrisch rijden wat leuker met de aangescherpte en krachtigere Mustang Mach-E GT topversie!

Met onder meer de Fiesta ST en Focus RS kan Ford indrukwekkende adelbrieven voorleggen, zeker voor de dynamische meerwaardezoeker die verzot is op een betrokken rijgedrag. Met het oog op een zuiver elektrisch gamma wil de Ford Performance afdeling hun talent ook aanwenden om EV’s net wat leuker en plezanter te maken.


Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Als we de Focus Electric eventjes buiten beschouwing laten, is de Mustang Mach-E crossover het allereerste zuiver elektrische product van Ford. Over de gekozen naam is er (niet geheel verwonderlijk) al veel digitale inkt gevloeid, over de stoere looks, ruim interieur en doordachte aandrijflijn is er minder discussie.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Met twee accupacks (76 kWh en 99 kWh) en een RWD of AWD uitvoering is er momenteel keuze uit vier Mustang Mach-E varianten. Met de nodige commerciële interesse (en dus lange levertijden) kunnen ze bij Ford alvast tevreden zijn met de lancering. En versterken ze intussen het aanbod met een GT topversie!

Sportieve look & feel

Wie goed kijkt ziet dat de Ford Mustang Mach-E GT voorzien is van een aangepaste (meer agressieve?) voorbumper, zwart dak, wielbogen in koetswerkkleur en rode remklauwen. De Grabber Blue en Cyber Orange lakkleuren zijn net zoals de 20” lichtmetalen velgen exclusief voorbehouden voor het topmodel. Minder goed zichtbaar voor het blote oog is een 10 mm verlaagd sportonderstel.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Binnenin zit het verschil hem voornamelijk in het sportstuur en de comfortabele sportzetels die de nodige ondersteuning bieden. En wat sportieve Sensico microperforaties doorheen het dashboard. Een vast panoramisch glazen dak (+1.000 euro) is de enige beschikbare optie.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Net zoals in de reguliere Mustang Mach-E’s prijkt er hier dus ook een verticaal gepositioneerd SYNC4 infotainmentsysteem (15,5”) met moderne functionaliteit. Na enige tijd/gewaarwording vind je hier snel de weg naar de vele instellingen/submenu’s. De meest essentiële rij-informatie wordt weergegeven op de digitale (smalle) boordcomputer (10,2”). Een head-up display is nergens te bespeuren, wél installeert Ford hier sowieso een hoogwaardig B&O audiosysteem (560W) met tien luidsprekers.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

In de koffer is er ruimte voor 402 liter bagage, mits het neerklappen van de achterbank (60:40) loopt het laadvolume op tot 1.400 liter. Vooraan zit er een frunk, ideaal voor het opbergen van de laadkabels!

Krachtpatser

De Ford Mustang Mach-E GT is voorzien van twee elektromotoren (lees: vierwielaandrijving), goed voor een systeemvermogen van 487 pk en 860 Nm! In optimale omstandigheden (en met een rollende start) lukt de 0-100 sprint hiermee in slechts 3,7 seconden. De topsnelheid werd begrensd op 200 km/u.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Van de 98 kWh accupack is er momenteel 88 kWh effectief bruikbaar, met toekomstige over-the-air updates wil Ford die netto capaciteit verhogen. Volgens de WLTP testcyclus zou de Mustang Mach-E GT met een volle batterij 500 km ver moeten geraken. Toch met een gemiddeld verbruik van 20,6 kWh per 100 km. Iets dat moeilijk(er) zal gaan als je het volledige prestatiepotentieel (te) veel aanspreekt… Laden kan vervolgens aan maximaal 150 kW (DC).

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Rijgedrag

Naast de “klassieke” Whisper, Active en Untamed rijmodi is er in de Mustang Mach-E GT ook een Untamed Plus rijmodus. Die scherpt het stuurgevoel nog wat aan terwijl ook de tractie- en stabiliteitscontrole aangepast worden, ideaal voor wanneer het wat sneller en speelser mag! Daarvoor mogen we onze landgenoten bij Ford Lommel bedanken die de finetuning van deze sportieve(re) afstelling voor hun rekening namen.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Brembo voorziet de nodige remkracht in de vorm van geventileerde remschijven (385 mm), in de praktijk gebruik je ze minder dan gedacht gezien de doorgedreven remenergierecuperatie. Dat maakt het zoeken naar het juiste rempunt er niet gemakkelijker op en met een dergelijk prestatiepotentieel is dat toch wenselijk. Zeker wanneer je net een goed stuk asfalt (of circuit) hebt gevonden om alles uit de GT te kunnen sleuren.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

MagneRide

Naast de stevige vermogenstoename draait het bij de Mustang Mach-E GT voornamelijk om de nieuwe adaptieve MagneRide dempers. Deze helpen het stevige gewicht (2.100 kg) beter te maskeren en het rijkarakter te verscherpen. Of indien gewenst wat comfortabeler te maken. Jammer genoeg is het (momenteel?) wel niet mogelijk om een gepersonaliseerde rijmodus samen te stellen…

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Dankzij de standaard full option basisuitrusting is het hoe dan ook aangenaam genieten in deze elektrische Mustang. Ondermeer met adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, verwarmd stuurwiel, Full LED koplampen, noodremhulp, verkeersbordenherkenning, intelligente parkeerhulp en diverse geconnecteerde diensten.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Prijzen en concurrentie

Net zoals die andere Amerikaanse EV autobouwer hanteert Ford een digital only verkoopproces voor de Mustang Mach-E. Dat is organisatorisch gezien iets gemakkelijker terwijl de lokale verdelers ook geen moeite moeten steken in commerciële gestes. In ruil voor 48.000 euro (RWD 76 kWh) kan je een bestelbon krijgen voor een Ford Mustang Mach-E, in het geval van de GT wordt dat 73.000 euro.

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Voor bijna 10.000 euro minder is er ook een 351 pk sterke Mustang Mach-E (99 kWh AWD) die ook zeker niet traag is. De Tesla Model Y Performance (vanaf 70.000 euro) is anderzijds de aangewezen concurrent met soortgelijke prestatiecijfers. Al is er ook nog die Kia EV6 GT (vanaf 65.990 euro) met 585 pk…

Conclusie

Met een stevige vermogenstoename en aangepaste hardware (oa adaptieve dempers) maakt Ford de stoere en functionele Mustang Mach-E GT wat leuker om te sturen. Zeker op een uitdagend traject met kwalitatief asfalt. Maar écht sportief of betrokken kunnen we de 2.100 kg zware SUV moeilijk omschrijven. Daarvoor is het verschil met de actuele Ford Performance toppers nog te groot. En voor een dergelijk prijsverschil met een reguliere Mustang Mach-E mag het interieur ook wel wat spannender!

Overzicht:
+ Looks
+ Prestaties
+ Betrokken rijgedrag
+ Slimme dempers
+ Praktisch / ruim
+ Hightech gadgets, rijhulp, infotainment

+/- Stevige prijs, wel direct full option

– Gewicht
– Weinig interieurverschillen met reguliere Mustang Mach-E
– Geen gepersonaliseerde rijmodus
– Demping op slecht wegdek

Rijtest: Ford Mustang Mach-E GT 487 pk crossover AWD 99 kWh (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie ford.be!