Lotus maakt zelf werk van krachtige snelladers HPC 450 kW (2023)Aangezien ze bij Lotus werken aan een zuiver elektrisch gamma is de introductie van eigen snelladers (tot 480 kW!) een logische next step.

Grote spelers zoals IONITY en Fastned zijn aan een sneltempo bezig om krachtigere laadpalen te plaatsen. Dit voornamelijk op strategische (en drukbezochte) locaties doorheen Europa. De elektrische auto kan namelijk enkel en alleen doorbreken met voldoende laadpunten beschikbaar. Na onder meer Tesla en Mercedes komt Lotus nu ook met eigen snelladers!

De toekomstige Lotus snelladers zullen niet direct opduiken op de autosnelweg of bij het lokale grootwarenhuis. Eerder bij geprefereerde partners, Lotus verdeelpunten en specifieke locaties (racecircuit’s?). Kwestie van voldoende service te kunnen bieden aan hun nieuwste cliënteel, naast rijplezier natuurlijk!

Technische details gaf Lotus niet vrij, wel dat hun snelladers luchtgekoeld zijn én dat ze tot 450 à 480 kW (DC) kunnen laden! Dat is alvast een pak krachtiger dan momenteel het geval is bij IONITY (350 kW) en de Tesla Supercharger v4 (350 kW). De veelvoorkomende Supercharger v3 haalt zelfs “maar” 250 kW!

Vandaag de dag zijn er wel nog niet bijzonder veel EV’s die dergelijke laadvermogen’s aankunnen. Als we de Kroatische nieuwkomer Rimac mogen geloven is hun Nevera hypercar theoretisch de kampioen met 500 kW (DC) laden. De Lotus Eletre SUV kan momenteel met 350 kW pronken. In de praktijk moet alles wel meezitten om dergelijke cijfers te halen. Maar als het lukt geraakt de Eletre R na 5 minuten laden alweer 142 km verder! En 80% batterijcapaciteit is zo haalbaar in ongeveer 20 minuten. Ook de technisch gerelateerde Lotus Emeya kan pronken met puike laadcijfers!

De eerste snelladers van de Britse autobouwer zouden reeds geïnstalleerd zijn in China. Tegen midden 2024 moeten ze ook in de grote steden van Europa en het Midden-Oosten opduiken.