Mercedes lanceert eigen (supersnel) laadnetwerk (2023)Naast de participatie in de supersnelle IONITY laadpalen zal Mercedes ook werk maken van een eigen (“premium”) laadnetwerk voor elektrische wagens.

Mercedes is een van de (groot)aandeelhouders van de snelle IONITY laadpalen. Toch koestert Das Haus duidelijk grote(re) ambities met een eigen laadnetwerk wereldwijd. Enerzijds om de transitie naar een volledig elektrische toekomst te versnellen. Maar ook om het volledige potentieel te benutten op het vlak van waardecreatie. En natuurlijk de laadervaring van haar geliefkoosde klanten te verbeteren.

Gedetailleerde details ontbreken momenteel maar Mercedes zal daar de komende weken/maanden ongetwijfeld werk van maken. De focus ligt sowieso op de Noord-Amerikaanse markt waar spoedig de eerste stations van het Mercedes laadnetwerk zullen opduiken. Onder welke naam dat zal zijn is ook niet duidelijk (Mercedes Charge Me?). Wel dat ze zullen samenwerken met de specialisten van NM8 Energy en Chargepoint en dat ze tegen 2027 zowaar al 400 locaties (“hubs”) willen openen. Dat moet resulteren in maar liefst 2.500 supersnelle laadpunten.

Afhankelijk van de locatie wil Mercedes 4 à 12 laadpunten per hub aanbieden. Op termijn moet dat zelfs oplopen tot 30 laadpunten! Om de best mogelijke laadervaring te bieden moeten er best eetgelegenheden en toiletten in de buurt zijn. Camera’s zorgen op hun beurt voor een veilig gevoel. Tevens kijkt Mercedes voor zonnepanelen en groene stroom.

Het toekomstige Mercedes laadnetwerk wil vooral zuiver elektrische modellen met een Ster voorop verwelkomen. Bij voorkeur zorgeloos (lees: plug & charge)! Maar ook andere merken/modellen zullen hier terecht kunnen. Ook Tesla heeft recentelijk haar eigenste Supercharger laadnetwerk opengezet voor anderen.

Wanneer we de Europese laadpunten van Mercedes mogen verwachten is nog koffiedik kijken.

Mercedes lanceert eigen (supersnel) laadnetwerk (2023)