Officieel: Renault Rafale SUV coupe E-Tech Full Hybrid (2023)Na het succes van de Arkana komt Renault met een hoger gepositioneerde Rafale SUV coupé die naast blits, ruim, comfortabel en modern ook zuinig wil zijn.

De SUV coupé oftewel de combinatie van verhoogde koetswerkvorm (= goede zichtbaarheid en gemakkelijke instap) met een aflopende daklijn (= sportief lijnenspel). Initieel werd deze lifestyle uitvoering eerder weggelachen maar al snel bleek dat de trendgevoelige consument hier wel oren naar had. En technisch gezien vraagt het niet al te ingrijpende wijzigingen om van een reguliere SUV naar een SUV coupé te gaan. Zo is de compactere Arkana onderhuids gerelateerd aan de Captur.

De kersverse Renault Rafale mikt een pak hoger, het is zowaar het nieuwe vlaggenschip van de Franse autobouwer! Deze krijgt in primeur dan ook de nieuwe huisstijl mee. Toekomstige nieuwigheden zullen dus diverse Renaulution designkenmerken hiervan meekrijgen. Zoals de eerder gelanceerde Clio update en diens lichtblokken.

647 liter bagageruimte!

De Rafale is 4,71 meter lang, 1,86 meter breed en 1,61 meter hoog. De wielbasis van 2,74 meter is identiek aan die van de Espace SUV wat voor de nodige binnenruimte zorgt. Al komt de Rafale veel expressiever voor de dag dankzij de scherpe en strakke hoeken.

Binnenin zijn de gelijkenissen met de Espace en Austral snel zichtbaar. Onder meer dankzij het veelzijdige 12,3” digitaal dashboard (horizontaal) en 12” OpenR Link infotainmentsysteem (verticaal). Die laatste werkt op Android Automotive en dat blinkt uit qua gebruiksgemak, snelheid en werking. Uiteraard is Apple CarPlay van de partij net zoals moderne rijhulp en veiligheid.

Het SolarBay panoramisch dak kan desgewenst donkerder gemaakt worden. En achterin de koffer past er 647 liter bagage wat een knap resultaat is. Rondom prijken er 20” velgen en de Rafale kleurboek telt vijf mogelijkheden (Flame Red, Starry Black, Shale Grey Glossy, White Pearl Satin en Alpine Blue), de twee laatsten zijn gloednieuw aldus de Fransen.

Renault Rafale is zuinig en 200 of 300 pk sterk

De Renault Rafale komt initieel enkel met de E-Tech Full Hybrid aandrijflijn met 200 pk / 230 Nm. Ook hier werkt een 1.2-liter driecilinder TCe benzinemotor innig samen met een elektromotor en compacte accupack (2 kWh). Mits een correcte rijstijl moet dat resulteren in een beperkt verbruik. En vooral geen gedoe met laadkabels/laadpassen. Later volgt er een krachtigere variant met vierwielaandrijving én 300 pk.

Pas in de lente van 2024 zal de stijlvolle Rafale zijn opwachting maken bij de lokale Renault verdeler. Een Belgische prijs werd nog niet gecommuniceerd. We verwachten dat deze rond de 45.000 euro zal schommelen. Voorzie voor de royaal uitgeruste Rafale Esprit Alpine topversie wel wat meer budget. Dé aangewezen concurrent komt eveneens uit het land van du pain du vin et du boursin. Al mikken ze zelf op de premium Duitsers!

De Rafale benaming komt trouwens van het succesvolle C460 vliegtuig dat in 1934 het snelheidsrecord brak aan 445 km/u. De nieuwe Renault Rafale SUV coupé haalt wel maar 175 km/u.