Officieel: Hyundai i20 facelift BC3 (2023)Na de i10 stadsmus profiteert ook de compacte Hyundai i20 van een deugddoende facelift met een frisse neus en opgewaardeerde rijhulp/infotainment.

Eerder dit kalenderjaar werd de i10 opgefrist, nu trakteert Hyundai de iets grotere i20 eveneens op een facelift. Eentje ietwat in de marge want ingrijpende wijzigingen (visueel/technisch) blijven uit. Maar je moet iets doen om interessant te blijven in het (uitstervende?) segment van de compacte stadswagens.

De derde generatie Hyundai i20 (BC3) werd begin 2020 gelanceerd, dé troefkaart was zijn strakke en meer volwassen design. Deze blijft zo goed als volledig behouden. Wie goed gaat kijken en vergelijken zal aangepaste bumpers en strakke lichtblokken bemerken. In de personalisatiegids staan er nieuw vormgegeven 16” en 17” velgen en drie lakkleuren (Lucid Lime, Lumen Grey en Meta Blue). Al zijn de de Atlas White, Phantom Black, Aurora Grey, Dragon Red en Mangrove Green tinten nog steeds beschikbaar.

Met de i20 facelift behoort de digitale tellerpartij (4,2” LCD) tot de basisuitrusting net zoals een USB-C poort en de mogelijkheid om over-the-air updates te ontvangen. Meer Smart Sense veiligheidsvoorzieningen zijn nu ook standaard. Mits wat extra budget tover je hedendaagse connectiviteit en moderne rijhulp tevoorschijn. Hoe dan ook past er 352 à 1.165 liter bagage in de koffer.

Hyundai i20 facelift is (momenteel) 100 pk of 120 pk sterk

Of de 1.2-liter MPI (84 pk) instapper behouden blijft is momenteel (nog) niet duidelijk. Er wordt voor de Belgische markt vooral gesproken over de 1.0-liter T-GDi met 100 pk of 120 pk. Dankzij 48V mild hybride ondersteuning blijft het verbruik beperkt. En er is nog steeds keuze tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak met intelligente zeilmodus (iMT) en de 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling.

Laten we hopen dat die heerlijk sportieve i20 N telg in de nabije toekomst ook van een soortgelijke facelift ondergaat.

Momenteel ligt de Belgische vanafprijs van zo’n i20 rond de 17.500 euro, vermoedelijk zal deze prijssetting behouden blijven. De productiestart in Izmit (Turkije) staat gepland voor het najaar, kort nadien mogen we hem verwachten in de lokale Hyundai showroom.

Lees hier onze rijtest met de huidige Hyundai i20 1.0 T-GDi en i20 N!