Officieel: Hyundai i10 facelift (2023)Hyundai trakteert haar compacte i10 op een deugddoende facelift met frissere looks, extra veiligheid en een digitale tellerpartij!

In tegenstelling tot anderen heeft Hyundai het A-segment (compacte stadswagens) nog niet opgegeven. De derde generatie Hyundai i10 (codenaam: AC3) werd in 2019 gepresenteerd in Frankfurt. Gevolgd door zelfs een hetere i10 N-Line! Al bleven de wijzigingen wel eerder beperkt tot look & feel, zo ingrijpend als bij de i20 N en Kona N durven de Koreanen duidelijk niet te gaan.

Met deze facelift maakt Hyundai de i10 wederom aantrekkelijker. Dit met aangepaste lichtblokken/grille en extra personalisatiemogelijkheden. Zo wordt de kleurboek aangevuld met de Lumen Grey en Meta Blue tinten, desgewenst in combinatie met een zwart dak. De i10 N-Line blijft nog steeds beschikbaar met zijn aangedikte looks.

Binnenin de i10 facelift prijkt er sowieso een 4,2” LCD instrumentencluster achter het fijne (multifunctionele) stuurwiel. Een centraal geplaatst 8” beeldscherm neemt de infotainment voor zijn rekening, bijvoorbeeld via Apple CarPlay / Android Auto. Je slimme telefoon kan je draadloos opladen terwijl kaartupdates eveneens over-the-air komen! Zowel voor- als achteraan vinden we USB-C poorten terug.

Naast moderner is de Hyundai i10 facelift ook veiliger

De Smart Sense veiligheidsvoorzieningen behoren vanaf heden ook tot de basisuitrusting! Denk aan Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist en Rear Occupant Alert. Die laatste helpt de bestuurder eraan te herinneren mocht er iemand (ongewild?) achterblijven op de achterbank.

De compacte i10 biedt 252 liter bagageruimte of 1.050 liter met de zetels neergeklapt. Een tweeledige bagageplank, elektrisch inklapbare zijspiegels, achteruitrijcamera en een snel neerklapbare achterbank maken het aanbod compleet.

De productiestart staat gepland voor april 2023, nog steeds in de fabriek te Izmit (Turkije). Kort erop verschijnen ze bij de lokale verdeler. Een Belgische vanafprijs werd nog niet gecommuniceerd, reken op ongeveer 17.000 euro.

In de officiële communicatie vinden we nergens details omtrent het motorenaanbod terug. Dat wijst er sterk op dat het bestaande aanbod behouden blijft. Dat draait om de éénliter driecilinder benzine, de 1.0 MPI (67 pk, zonder turbo) of 1.0 T-GDi (100 pk, mét turbo).

Maken de ambitieuze Koreanen zich intussen klaar voor een zuiver elektrische i10 opvolger?

Lees hier onze rijtest met de Hyundai i10 en i10 N-Line!