Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)Omdat de bekroonde i30 N hot hatch niet voor iedereen is weggelegd komt Hyundai met de blitse i30 N Line voor de dag die zowel een sportieve uitstraling als aangescherpte rijdynamiek meekrijgt.

Normaliter blijft onze getalenteerde huisfotograaf Sam Janssens achter de Nikon maar als kersverse – en bloedrode! – Hyundai i30 N Line eigenaar en volwaardige petrolhead deelt hij maar al te graag zijn bevindingen.

Het Zuid-Koreaanse Hyundai doet het de laatste jaren steeds beter in het Koninkrijk der Auto, zo steeg de Europese verkoop van 366.000 stuks in 2012 naar meer dan 530.000 stuks in 2018! Aan de basis hiervan ligt vermoedelijk het bredere aanbod gaande van de compacte i10 tot de populaire Tucson SUV. Met de H1 bestelwagen ontbreekt zelfs een busje voor de lokale loodgieter niet in het gamma van KAA Gent nieuwste hoofdsponsor!


Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

De Aziatische autoconstructeur hoopt nog meer kopers te lokken charmeren met de introductie van nieuwe crossovers, waterstofwagens en het sportief ogende N Line gamma. Geheel in lijn van wat we reeds kennen bij Seat (FR), Volkswagen (R-Line), Ford (ST Line) en Renault (GT-Line) krijg je voor een schappelijke meerprijs de looks van het topmodel en eventueel kleine aanpassingen die de wagen net iets scherper maken. Onderhuids blijven deze aanpassingen echter relatief beperkt wat zeker geen schande is aangezien Jan Modaal het merendeel van de tijd op de Dorpslaan, R4 (Gentse binnenring, nvdr) of E40 doorbrengt in de plaats van Zolder, Spa-Francorchamps of de Nürburgring.

Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

Bij Hyundai blijken ze – opnieuw – iets guller te zijn dan de Europese concurrenten, zo komt de i30 N Line (zowel te verkrijgen als hatchback of Fastback) steeds met een (bijna) full option basisuitrusting. Zo kan je genieten van enkele elektronische snufjes zoals Apple CarPlay, handige/duidelijke/snelle navigatie, groot (touchscreen) infotainmentsysteem, panoramisch dak, verwarmde zetels/stuurwiel, achteruitrijcamera, parkeersensoren, draadloze oplader, etc…

Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

Kies je voor een N Line uitvoering dan is het binnenin nog aangenamer vertoeven dankzij de aanwezigheid van de heerlijk zittende Hyundai N sportzetels (getooid in leder en alcantara) en het N-stuurwiel met geperforeerd leder. Deze ‘sporty atmosphere’ wordt verder versterkt door de N-versnellingspook en het aluminium pedalen-trio. Wanneer we Sam’s blitse daily driver in Engine Red aanschouwen vallen de fraaie lichtmetalen 18” met Michelin Pilot Sport 4-rubber snel op. Deze laatste zorgt voor beduidend meer grip tijdens het betere hoekwerk in vergelijking met de reguliere i30. Het bredere koetswerk is grotendeels gebaseerd op de i30 N en geeft meteen de sportieve ambities van de wagen weer, zonder echt te willen patsen.

Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

De N Line uitvoering krijgt bovendien een sportuitlaat met twee rechts geplaatste uitlaatmonden. Deze dienen niet louter als uiterlijk vertoon maar zorgen effectief voor prettige soundtrack – opnieuw zonder te overdrijven – in de hogere toerentallen. De grotere remschijven en specifieke schokdemping maken het plaatje/aanpassingen compleet.

Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

De i30 N Line komt standaard met een manuele zesbak terwijl de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling op de optielijst staat (+ 1.750 euro), daar waar the real deal i30 N enkel te verkrijgen is met handbak. De i30 N Line is verkrijgbaar in combinatie met de 140 pk sterke 1.4-liter T-GDi benzinemotor (140 pk) of met de 1.6-liter CRDi-dieselmotor (136 pk). Beide versies zijn in staat om de 100 km/u aan te tikken na ongeveer 9 seconden.

Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

Wij kozen voor de 1.4 T-GDi benzinemotor en handbak wat op papier garant staat voor het meeste rijplezier. De N-pook en stuurwiel liggen lekker in de hand en laten zich vlot bedienen. De motor loopt soepel maar mist wat pit bij lagere toerentallen, wat zich uit in een relatief lome motor in hogere versnellingen. Wanneer meer toeren worden gedraaid begint de motor op te leven en krijg je een zeker hothatch-gevoel, mede door de niet onaangename motorklank. De wagen laat zich het leukst te besturen in twee of derde versnelling bij hogere toerentallen, waardoor menig bergpas tot de verbeelding spreekt. Dat het opgegeven normverbruik van 5,8 liter per 100 km dan ook niet gehaald wordt is niet verwonderlijk: hier drinkt de motor gemiddeld 7,2 liter. Met een tankinhoud van 50 liter haal je bijgevolg een actieradius van ongeveer 600 km, met een sportieve rijstijl kan dat snel lager uitvallen.

Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

De N Line meerprijs bedraagt 1.250 euro ten opzichte van de Sky uitvoering, wat het totaal op minimaal 27.299 euro brengt voor de i30 N Line en 29.249 euro voor de i30 Fastback N Line. Gezien de kleine waslijst aan upgrades, opties en verfraaiingen is dit zeker geen excessieve meerprijs. Ook van de vernieuwde Tucson is er een N Line uitvoering, toekomstige nieuwigheden (zoals de compacte i10) ondergaan vermoedelijk een soortgelijke sportieve make-over.

Conclusie
Met Hyundai i30 N Line betreedt de constructeur een wereld van gekend succes: de looks van het topmodel gekoppeld een meer rationele/verstandige/bereikbare motorisatie. De i30 N Line weet zich te onderscheiden met zijn sportieve voorkomen en exclusieve (interieur)details. De nodige addenda laten vermoeden dat het geen gewone i30 betreft. De 140 pk sterke T-GDi zorgt op zijn beurt voor de nodige rijvreugde, al komt de motor op de autosnelweg of algemeen in hogere versnelling vrij passief over. Nochtans lijkt alles in staat te zijn om een capabelere (lees: krachtigere?) motor te huisvesten. Wie een écht speelse en goed sturende hatchback zoekt binnen het Hyundai gamma zal dus moeten doorsparen voor het topmodel: de i30 N.

Overzicht:
+ Sportieve looks
+ Technische upgrade
+ Value for money
+ Sportieve/aangename interieurafwerking
+ Comfortabel
+ Soundtrack
+ Garantie

– Futloze motor bij lage toerentallen
– Beperkt rijbereik bij sportieve rijstijl

Rijtest: Hyundai i30 1.4 T-GDi 140 pk N Line (2019)

Tekst & Foto’s: Sam Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...