Porsche Taycan Turbo S is de nieuwe Formule E Safety Car (2022)Na de MINI Pacesetter zal de Porsche Taycan Turbo S als Safety Car optreden in het nieuwe Formule E seizoen.

Terwijl de Formule 1 nog steeds voor een Safety Car met dikke benzinemotor kiest gaan ze bij de Formule E uiteraard voor een zuiver elektrische bolide. In het verleden was die taak weggelegd voor de BMW i8 Roadster en MINI Electric Pacesetter. Maar voor het nieuwe 2022 seizoen zal een Porsche Taycan als Safety Car functioneren.

Naast de nodige mediaverplichtingen wordt de Formule E Safety Car uitgestuurd als de race geneutraliseerd moet worden, veelal na een crash. Inhalen is dan verboden wat de organisatie de nodige tijd/ruimte geeft om onregelmatigheden op te lossen.

BMW heeft zich na het 2021 seizoen teruggetrokken als fabrieksteam uit het zuiver elektrische Formule E kampioenschap. Porsche maakt dan weer de omgekeerde beweging en is het derde fabrieksteam naast Mercedes, Jaguar en Audi.

De Taycan Turbo S is momenteel één van dé krachtigste EV’s die je kan kopen, toch als je minstens 191.724 euro ter beschikking hebt. Vervolgens kan je genieten van maximaal 761 pk en doe je 0-100 sprintjes in minder dan 3 seconden.

De Porsche Taycan Safety Car onderging de nodige aanpassingen met ondermeer een rolkooi, specifieke racezetels met zespuntsgordels en brandblussysteem. Communiceren gaat via een hightech systeem en extra verlichting. De Portugees Bruno Correia blijft Safety Car piloot. Onze landgenoot (en voormalig F1 piloot) Stoffel Vandoorne rijdt ook nog steeds voor Mercedes.

Lees hier onze rijtest met de Porsche Taycan Cross Turismo!