Officieel: Lotus Emira (2021)Met de gloednieuwe Lotus Emira nemen we afscheid van zowel de Elise, Exige als Evora. Tevens is het de laatste Lotus met (enkel) een benzinemotor.

Met de Evija hypercar heeft Lotus alreeds een 2.000 pk sterke en vooral elektrische sportwagen in de pijpleiding zitten. Toch wil de Britse sportwagenbouwer uit Ethel nog eenmaal knallen met een gloednieuw model. Dat is de Emira geworden als vervanging voor het volledige gamma. En de laatste zonder (ondersteunende) elektro-kracht.

De Lotus Emira is een rasechte sportwagen met middenmotor en staat op een gloednieuw chassis, bestaande uit lichtgewicht materialen (aluminum). Rondom voorziet Lotus 20” lichtmetalen velgen met sportief Goodyear rubber maar via de optielijst kan je ook Michelin Pilot Sport Cup 2’s krijgen. De remklauwen zijn zwart, rood, geel of zilver.

Binnenin oogt de Emira behoorlijk modern (zeker in vergelijking met de Elise) met een 12,3” digitaal instrumentarium en 10,25” infotainmentsysteem. Uiteraard mét Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning.

Achterin de stoelen past er 208 liter bagage, achterin de koffer past er nog eens 151 liter. Nog meer gebruiksgemak en comfort is er in de vorm van twee bekerhouder en opbergvakken in de middenconsole en deuren.

De Lotus Emira komt met twee motorisaties. Instapper van dienst is de 2.0-liter viercilinder van AMG makelij, de topversie doet het met een 3.5-liter V6 van Toyota. Specifieke details geeft Lotus (nog?) niet vrij, wel dat het vermogen tussen de 360 pk à 400 pk schommelt. Dit met maximaal 430 Nm. Een sprint naar 100 km/u zou in 4,5 seconden moeten lukken terwijl de topsnelheid op 290 km/u ligt. Afhankelijk van de gekozen benzinemotor is er een manuele, gerobotiseerde en automatische versnellingsbak voorhanden.

Lotus hoopt jaarlijks 5.000 exemplaren van de Emira te produceren, in België aan ongeveer 70.000 euro (basisprijs). Daarbij heb je keuze tussen een Tour (comfort) en Sport (strakker) variant.