Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 4Motion

Rijtest Volkswagen Golf Variant 4Motion
Voor elk type klant heeft Volkswagen een model in het gamma, met de Golf Variant 4Motion mikt het op een uiterst klein publiek.

De Volkswagen Golf Variant is niet meteen de meest opvallende auto in autoland, hij moet qua bekendheid de duimen leggen voor de Hatchback versie en heeft niet meteen de meest spannende looks. Toch is de Golf Variant de laatste jaren prominenter in het straatbeeld aanwezig, zijn lagere kostprijs en compactere afmetingen ten opzichte van de Passat Variant zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. De Golf Variant is echter zeker geen krappe break, met een laadruimte van maximaal 1.495 liter is de kofferruimte namelijk maar 235 liter kleiner dan die van de Passat Variant, en ook op het vlak van ruimte op de achterbank hoeft de Golf Variant zich niet te schamen.

VW Golf Variant 4Motion 1

Rijden in een Volkswagen voelt altijd een beetje als thuiskomen, en dat is in deze Golf Variant niet anders. De wagen profiteert mee van de wijzigingen die het interieur van de Golf VI kreeg, alleen werden de deuren binnenin anders afgewerkt. Het geheel oogt strak en werd duidelijk zeer degelijk in elkaar gezet, verder kunnen alle functies van de wagen zeer intuïtief bediend worden en zal je nooit in een knoppenzee verdwaald geraken. De stoelen zitten erg comfortabel en kunnen gemakkelijk in de gewenste positie versteld worden. Ons testmodel was uitgerust met het RNS 510 navigatiesysteem, dat we als het beste systeem in zijn klasse aanstippen. Het systeem kan zowel met drukknoppen als met het touch screen bediend worden en werkt uiterst eenvoudig. Ook de visualisaties zijn uitermate duidelijk, zodat je nooit dubbelzinnige aanwijzingen voorgeschoteld zal krijgen. De RNS 510 herbergt op dezelfde intuïtieve manier het audiogedeelte van de wagen.

VW Golf Variant 4Motion

Wij reden de Golf Variant met de 1.6 TDI die de 1.9 TDI uit het gamma heeft verstoten, deze kleine diesel is goed voor 105 pk en 250 Nm koppel en is meteen ook leverbaar met 4Motion vierwielaandrijving. Daar wringt volgens ons meteen ook het schoentje, want het vierwielaandrijvingssysteem helpt niet meteen om de acceleratietijden te verbeteren. Terwijl een standaard Golf Variant met 1.6 TDI in 11,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u sprint doet de Golf Variant 4Motion hetzelfde in 13,1 seconden. Meer dan een kostbare seconde zo blijkt, want de Golf Variant 4Motion lijkt vaak vooruit te slenteren in het verkeer. Als je weet dat het dieselgamma van de Golf Variant ook nog een 2.0 TDI bevat met 136 of 140 pk dan begrijp je niet waarom die niet met 4Motion uitgerust kan worden en de kleine 1.6 TDI wel. We reden de 1.6 TDI namelijk eerder al in de Passat BlueMotion en waren daar wel te spreken over de motor, die er erg zuinige verbruikscijfers op het bord kon toveren. Van die zuinige verbruikscijfers vonden we niets meer terug in de Golf Variant 4Motion, de wagen heeft namelijk minstens 6,6 liter per 100 kilometer nodig en is dus niet meteen de zuinigste.

VW Golf Variant 4Motion

Het nut van 4Motion op de Golf Variant heeft ons lang bezig gehouden, maar er zijn weldegelijk enkele situaties denkbaar waarbij het een nuttige aanvulling zou kunnen zijn. Zo kan de Golf Variant 4Motion 1.500 kilogram trekken tot een stijgingspercentage van 12 procent, en dat is 100 kilogram meer dan de 1.6 TDI. Maar als we naar de cijfers van de 2.0 TDI kijken merken we dat die net als de 1.6 TDI 4Motion tot 1.500 kilogram kan trekken, en de 2.0 TDI rijdt met zijn 136 pk ongetwijfeld een stuk vlotter dan de 4Motion. Een ander voordeel van het 4Motion systeem is de grip die je ten allen tijde hebt op elke soort ondergrond. Maar ook daar valt wat op af te kraken, aangezien het koetswerk van de Golf Variant 4Motion hoegenaamd niet is voorzien op een trip offroad. Uiteindelijk is er maar één situatie denkbaar waarbij deze Golf Variant 4Motion wel een nuttige koop is. Wie vaak een kar trekt op een bochtig en heuvelachtig parcours kan er zijn voordeel mee halen, alleen zouden we dan toch wat meer vermogen prefereren en meteen voor een echte SUV gaan.

VW Golf Variant 4Motion

Over het nut van 4Motion op de Golf Variant kunnen we eindeloos blijven discussiëren, maar afgezien van deze volgens ons eerder nutteloze optie is de Golf Variant natuurlijk een erg interessante auto om te rijden. De handbak die in ons geval (4Motion) zes versnellingen telt schakelt erg vlot en de algemene wegligging van de Golf Variant is zeer comfortabel zonder echt zweverig te zijn. De wagen is ook merkbaar goed geïsoleerd, de motor hoor je amper en ook rijgeluiden blijven tot een minimum beperkt. Als laatste is ook het zicht rondom optimaal, de relatief hoge raampartijen helpen de zichtbaarheid een stuk vooruit. Dat alles maakt de Golf Variant best een comfortabele wagen voor alledaags gebruik én zelfs een interessant alternatief voor de Passat Variant, ook voor wie vaak veel kilometers moet doen.

VW Golf Variant 4Motion

De Golf Variant kan met een hele reeks motoren uitgerust worden. Bij de benzinemotoren is een 1.4 benzine met 80 pk de instapper, verder vinden we er de 1.2 TSI met 105 pk die we eerder in de Yeti hebben getest en de 1.4 TSI met 122 of 160 pk. Langs dieselzijde is een 1.6 TDI met 90 pk de instapper, verder kan je nog kiezen tussen een versie met 105 pk die zowel standaard, met BlueMotion pakket als met 4Motion verkocht wordt en een 2.0 TDI die met 136 of 140 pk te koop is. Deze laatste helpt de Golf Variant van 0 naar 100 km/u in 9,7 seconden en zou gemiddeld genoeg moeten hebben aan 5 liter diesel per 100 km. De Golf Variant 1.6 TDI BlueMotion is de meest zuinige keuze, met een verbruik van 4,2 liter/100 km.

VW Golf Variant 4Motion

Je hebt al een Volkswagen Golf Variant vanaf 18.620 euro, maar dan moet je genoegen nemen met de 1.4 benzine met 80 pk in Trendline uitvoering. De basisprijs voor de 1.6 TDI met 105 pk bedraagt 21.120 euro in Trendline uitvoering en 23.739 euro in Highline uitvoering. Wie 4Motion toch noodzakelijk acht betaalt respectievelijk 23.860 en 25.490 euro. Dat is respectievelijk een meerprijs van 2.740 en 1.751 euro, afhankelijk van het gekozen uitrustingspakket. Op de optielijst vinken we daarnaast nog enkele belangrijke opties aan. Zo betaal je voor het RNS 510 GPS-systeem 2.883 euro, kosten parkeersensoren voor- en achteraan 537,24 euro en tel je voor een Licht- en zichtmodule met onder andere automatische lichten en ruitenwissers maar 169,40 euro neer. Dat brengt de totaalprijs van de Golf Variant 4Motion met deze opties op 29.316 euro, daarmee klokt hij hoger af dan de Passat Variant BlueMotion die we eerder hebben getest. Wie vierwielaandrijving echter noodzakelijk acht, kan dat met de Golf Variant 4Motion voor een aanvaardbare prijs bestellen.

VW Golf Variant 4Motion

Conclusie

De Golf Variant 4Motion is een wagen die zich op een zeer specifiek publiek richt en zal daarom niet in ieders leefwereld passen. Het koppelen van een lichte dieselmotor aan vierwielaandrijving roept in ieder geval vragen op omdat het de prestaties drukt en niet meteen ingezet moet worden om het vermogen onder controle te houden. Wie echter vaak een kar moet trekken op een bochtig, heuvelachtig en soms zelfs onverhard parcours, en daar niet meteen een SUV voor nodig heeft, kan bij de Volkswagen Golf Variant 4Motion terecht. Wie echter echt zijn offroad capaciteiten tentoon wil spreiden kiest beter voor een model dat daar specifiek voor ontworpen is.

VW Golf Variant 4Motion

Overzicht

+ Comfortabele wagen
+ Vlot schakelende zesbak
+ Ruime koffer

+- Nut 4motion?

– Verbruik 6,6 liter/100 km
– Trage acceleratiecijfers met 4Motion

VW Golf Variant 4Motion

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 4Motion"

  1. Seb 19-07-2010 om 7:19

    Interieur ziet er goed uit, maar van een overbodige AWD gesproken!

  2. Maarten Vos 14-11-2010 om 0:49

    Toch straf dat dit artikel 4Motion als dusdanig onderuit haalt, zonder de doeltreffendheid van deze nuttige optie grondig te onderzoeken.  Wat dacht u van regen, ijzel, sneeuw,… In dergelijke omstandigheden zullen menig chauffeur, gelet op de winter van vorig jaar en het heuvelachtige karakter van de in mijn geval, ons omringende Vlaamse Ardennen, blij zijn met deze optie.  Persoonlijk rijd ik met een Golf 4 Break 4motion, waarvan ik zeer tevreden ben.  Ik beschik over de 1.9 tdi die in de breakversie over 130 pk beschikt en 1600 kg mag trekken.  Uiteraard is het geen suv, daar ga ik met plezier mee akkoord, zeker gelet op het feit dat mijn model nog verlaagd werd tov het originele model, door de optie 4motion, wat ik zelf niet al te logisch vind.  Als mijn voorwielaandrijving slip ervaart kan door de optie 4motion de volledige kracht van de motor of een gedeelte er van doorgestuurd worden naar de achteras.  Van deze nuttige optie heb ik al vaak gebruik kunnen maken, in vele besneeuwde, beregende of be-ijzelde kilometers hier of onderweg naar menig skioord.  Neem maar eens een bocht met afgevallen bladeren en veel regen, je zal het verschil in stabiliteit wel dadelijk merken.  Maar goed als je dit artikel slechts denkt te kunnen vervolledigen door 4motion met een SUV te vergelijken, tja, dan kan je maar beter zwijgen mijns inziens!
    Kijk maar eens rond bij Audi bij voorbeeld Quattro, je zal ze wel vooruit zien gaan op besneeuwde wegen, terwijl de rest staat te trappelen van ongeduld, maar geen meter vooruit geraakt!
    Nog collega’s: BMW Xdrive, Mercedes 4Matic, Skoda (Scout) of 4×4, Volvo AWD,…
    Vraag aan deze gebruikers eens of ze het de moeite vinden die volgens u zogezegde nutteloze optie, kijk maar eens rond in Frankrijk of Zwitserland, je zal versteld staan hoe veel van bovenstaande logo’s je zal tegenkomen, allemaal met gelukkige chauffeurs die tenminste niet blijven trappelen, of toch zeker niet ter plaatse!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...